Dýchame v autách karcinogény? Áno, a nielen tie z výfukov.

Až v 99 % interiéroch áut sa najmä v lete šíria nebezpečné chemikálie. Pritom by tam nemuseli byť. Zastarané predpisy nútia totiž výrobcov používať zbytočne vysoké dávky spomaľovačov horenia.

16.05.2024 16:00
Karcinogény v autách Foto:
Spomaľovače horenia sa nachádzajú najmä v penových výplniach sedadiel. Odparujú sa najviac v lete, keď je v zaparkovanom aute na slnku vysoká teplota v kabíne.
debata (1)

Karcinogénom sa v doprave nevyhneme. Väčšina z nás sa pritom domnieva, že pochádzajú z výfukových splodín. Lenže štúdia publikovaná v magazíne Environmental Science & Technology zistila, že zdraviu škodlivé chemikálie dýchame vždy, keď cestujeme autom. A to bez rozdielu pohonu. Teda aj v elektromobiloch. V interiéroch áut sa totiž nachádza množstvo plastov, ktoré obsahujú nebezpečné látky.

Výskumníci analyzovali vzduch v kabíne 101 elektrických, spaľovacích a hybridných áut vyrobených medzi rokmi 2015 až 2022. Zistili, že až 99 % z nich obsahuje spomaľovač horenia TCIPP, ktorý je považovaný za potenciálny karcinogén. Väčšina áut mala aj ďalšie dva spomaľovače horenia TDCIPP a TCEP, ktoré sa považujú priamo za karcinogénne. Vedci uviedli, že tieto chemikálie sú spájané s neurologickými a reprodukčnými poškodeniami.

Northvolt sodium-ion battery N web Čítajte viac Prichádza revolúcia: Northvolt vyvinul batériu bez lítia, kobaltu, niklu aj grafitu

„Vzhľadom na to, že priemerný vodič strávi v aute asi hodinu denne, ide o závažný problém verejného zdravia,“ povedala podľa Rebecca Hoehn, vedúca výskumníčka a toxikologická vedkyňa na Duke University. „Týka sa to najmä vodičov, ktorí dochádzajú autom do práce zo vzdialenejších lokalít, a teda trávia za volantom veľa času, ako aj detských pasažierov, ktorí dýchajú viac vzduchu v pomere k ich hmotnosti ako dospelí,“ dodala.

Štúdia zistila, že hladiny toxických spomaľovačov horenia boli najvyššie v lete, pretože teplo zvyšuje uvoľňovanie chemikálií z automobilových materiálov. Vedci uviedli, že zdrojom rakovinotvorných zlúčenín vo vzduchu v kabíne je najmä pena používaná v čalúnení sedadiel. Výrobcovia automobilov pridávajú chemikálie do peny a iných materiálov, aby splnili „zastaraný“ štandard horľavosti bez preukázaného prínosu z hľadiska požiarnej bezpečnosti, vysvetlili.

IMIP Indonézia Čítajte viac Indonézske peklo: Toto je odvrátená tvár elektromobility

Patrick Morrison, riaditeľ pre zdravie, bezpečnosť a medicínu Medzinárodnej asociácie hasičov, povedal: „Hasiči sa obávajú, že spomaľovače horenia prispievajú k veľmi vysokému výskytu rakoviny. Využívanie týchto chemikálií má pritom len malý vplyv na zníženie vzniku požiarov.“ Preto sa Morrison dožaduje, aby americkí regulátori, najmä NHTSA (Národný úrad pre bezpečnosť cestnej premávky USA), aktualizovali normy horľavosti tak, aby boli splnené aj bez chemikálií spomaľujúcich horenie vo vozidlách.

Aj výskumníci trvali na tom, že tieto toxické spomaľovače nemajú vo vozidlách žiadny skutočný úžitok. Lydia Jahl, autorka štúdie z Green Science Policy Institute, uviedla, že ľudia by mohli znížiť svoje vystavenie toxickým spomaľovačom otvorením okien auta a parkovaním v tieni alebo v garážach. "Čo je však skutočne potrebné, je v prvom rade znížiť objem týchto karcinogénov v autách. Dochádzanie do práce by nemalo predstavovať riziko rakoviny a deti by nemali dýchať chemikálie, ktoré môžu poškodiť ich mozog, na ceste do školy,“ dodala.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #autá #karcinogény #interiéry áut #spomaľovače horenia
Články podľa značiek