NamX HUV: Francúzsko-marocký startup ukázal vodíkové kapsule. Aj s veľkým SUV

Nové SUV-kupé NamX HUV túži po vodíkovej budúcnosti. Riešením majú byť vymeniteľné kapsule CapX. Pritom sa nevzdáva spaľovacieho motora. Naopak, pod jeho kapotou bije obrovské 8-valecové srdce. Dojazd má byť až 800 km. Rieši to ale vôbec niečo?

17.01.2024 12:00
debata (1)
NamX HUV je efektné SUV-kupé, na ktorom... Foto: NamX
NamX HUV Concept - 2024 NamX HUV je efektné SUV-kupé, na ktorom pracovalo dizajnové štúdio Pininfarina. Poháňať ho bude mohutný 8-valec s výkonom až 404 kW. Napriek tomu má mať nulové emisie.
Tatra Force e-Drive Čítajte viac Tatra Force e-Drive: Vodíková Tatra je realitou. Prejde až 400 km

Novú francúzsko-marockú značku NamX založili Faouzi Annajah a Thomas de Lussac. Už v roku 2022 sa pochválila konceptom kupé, navrhnutým dizajnovým štúdiom Pininfarina. Veľkú dieru do sveta ním však startup neurobil. Oveľa zaujímavejší je druhý počin – nové SUV-kupé. Má tiež taliansky dizajn, ale to čo je podstatné, je jeho pohon. NamX tankuje totiž vodík. Ale nie tak úplne. Aby sme však nepredbiehali. NamX nepoužíva palivové články, tak ako väčšina vodíkových áut. Spaľuje ho v masívnom 8-valcovom motore s výkonom 300 alebo 550 koní. Toto riešenie považuje nová automobilka za výhodnejšie, pretože vodík pre palivové články musí byť veľmi čistý. Spaľovacia jednotka si na čistotu vodíka až tak nepotrpí. Preto môže byť lacnejší.

Najväčšie tajomstvo skrýva NamX HUV v zadnej... Foto: NamX
NamX HUV Concept - 2024 Najväčšie tajomstvo skrýva NamX HUV v zadnej časti. Nad nárazníkom má šesť slotov na vodíkové kapsule CapX, do ktorých sa zmestí 0,5 kg tohto paliva. Výmena kapsúl má trvať len dve minúty.
Mercedes-Benz Actros GenH2 - 2023 Čítajte viac Vodíkový kamión má rekord. Na jedno tankovanie prešiel 5-krát menej ako diesel. Zato 4-krát drahšie

A kde si NamX HUV vozí vodík? Vybavený je jednou vstavanou nádržou, ktorá uskladní päť kilogramov tohto čistého paliva, ktoré by malo stačiť na asi 500 kilometrov jazdy. Na tom nie je, samozrejme, nič zvláštne. Hlavnou inováciou je šesť vymeniteľných kapsúl, takzvaných CapX, ktoré sú umiestnené pod efektným skleneným krytom nad zadným nárazníkom. Kapsule majú moderný dizajn a každá z nich pojme 0,5 kg vodíka. Ak sú plné, pridajú k dojazdu 250 až 300 km. Takže celkový dojazd by sa za ideálnych podmienok pohyboval na úrovni 800 km. Kapsule sú ľahko vymeniteľné. Trvať to má len dve minúty. V čom je výhoda? Kým vodíkových čerpacích staníc je stále málo, vybudovanie vodíkových bánk, ktoré NamX nazýva CapXtore, by bolo lacnejšie.

Automobilka plánuje vybudovať v Európe až 4 000... Foto: NamX
NamX HUV Concept - 2024 Automobilka plánuje vybudovať v Európe až 4 000 výmenníkových staníc CapXtore, napríklad na čerpacích staniciach, parkoviská supermarketov a podobne. Takto by bol vodík oveľa prístupnejší ako v súčasnosti.
Honda - nový vodíkový pohon FCEV Čítajte viac Honda plánuje vodíku veľkú budúcnosť. Avizuje nové palivové články Automobilka počíta s tým, že by v celej Európe zriadila 4 000 takýchto boxov, kde by si majitelia zamenili prázdne kapsule za natankované. Napríklad na klasických pumpách či na parkoviskách supermarketov. Dizajnérsky tím uvádza, že CapXtore sa ľahko inštalujú a ich výroba je lacná a že prázdne kapsule je možné pravidelne dovážať do vodíkovej nabíjacej stanice schváleným prepravcom. Takto by mali majitelia vozidiel značky NamX oveľa ľahší prístup k vodíku, než ak by boli závislí len na riedkej vodíkovej infraštruktúre vysokotlakých staníc. V budúcnosti dokonca NamX počíta s tým, že kapsule CapX by si mohli zákazníci objednať pomocou aplikácie priamo domov. Istú logiku to má. Otázkou je, či budú zákazníci ochotní zaplatiť minimálne 65 000 eur za auto, ktorého tankovanie bude stále oveľa komplikovanejšie ako nabitie elektromobilu.
NamX HUV Concept - 2024
NamX HUV Concept - 2024
+18NamX HUV Concept - 2024

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #vodík #vodíkové autá #NamX #NamX HUV #vodíkové kapsule
Články podľa značiek