Nie je to tak dávno, čo Harley-Davidson oznámil veľkolepú expanziu do nových teritórií a k úplne novým zákazníkom. Okrem elektrického modelu LiveWire pripravoval aj ďalší menší elektrický motocykel a k tomu plánoval vstup do segmentu enduro, menších strojov pre mladších a dokonca elektrobajky. Expandovať chcel aj výrobne, výstavbou nových závodov, napríklad v Thajsku. Lenže koronakríza mu pristrihla krídla. Dokladuje to aj posledný štvrťrok 2020, keď sa prepadol do straty 96 miliónov dolárov v porovnaní so ziskom 13 miliónov v medziročnom porovnaní.
Odbyt motocyklov sa pre pandémiu prepadol o 48 percent a tržby z predaja motocyklov a súvisiaceho tovaru klesli o 39 percent, na 531 miliónov dolárov. Za celý vlaňajší rok padli dodávky motocyklov o 32 %, na 145 200 kusov, čo je najhorší výsledok Harley-Davidsonu od roku 1997. Maloobchodný predaj sa znížil o 17 %. Výrobca preto predstavil nový záchranný päťročný plán Hardwire, ktorý je dielom nového šéfa Jochena Zeitza. Ten chytil opraty Harleya len vlani a hneď odštartoval veľké škrty. Začal znižovať náklady a vykonal zmeny vo vedení, aby bola firma štíhlejšia a ziskovejšia.
Čítajte viac Harley-Davidson krotí veľkolepé plány. Je opäť v strateObmedzil tiež zahraničné ambície svojho predchodcu, zredukoval počet ponúkaných modelov a dal znížiť zásoby u predajcov s cieľom zvýšiť ceny. Teraz čaká Zeitza hlavná úloha – nájsť nový rastový potenciál aj mimo súčasnej starnúcej americkej základne klientov značky, čo je problém, s ktorým bojovali aj jeho predchodcovia. Po konsolidácii firmy tak môžeme predsa len očakávať príchod spomínaných noviniek, ktoré zavedú Harley-Davidson do preň neprebádaných teritórií.
A podieľať sa na tom bude aj nová samostatná značka elektrických motoriek LiveWire, ktorá je pomenovaná po prvom elektrickom Harleyi, uvedenom na trh v roku 2019. Je to podobní stratégia, ako keď Mercedes-Benz stvoril značku EQ, Volkswagen ID, Kia EV či Hyundai svoj Ioniq. Divízia bude vystupovať samostatne a uprednostňovať nákup v digitálnom prostredí. LiveWire teda vybuduje autonómnu sieť showroomov a vlastný internetový predaj, vzdialené tradíciám „starnúceho“ Harley-Davidsonu.
Problémom ale je, že mladá klientela, ktorú slávny výrobca motocyklov vďaka LiveWire očakáva, je citlivá na cenu. A elektrické motorky lacné nebudú. Ukázalo a to už na LiveWire, ktorého cena takmer 30 000 dolárov bola priam omračujúca. Uvidíme, ako sa s ním Harley-Davidson popasuje. Nový produkt novej značky má predstaviť už 8. júna na International Motorcycle Show. z vývoja LiveWire by mal ťažiť aj samotný Harley-Davidson.