Hovorí vám niečo značka Rivian? Ak nesledujete pravidelne dianie v automobilovom priemysle, asi nie. Americký startup zažiaril ako blesk z jasného neba len vlani, keď predstavil svoj prvý produkt – elektrický pikap R1T. Ten zobral vietor z plachiet renomovanej Tesle, ktorá takýto produkt síce plánuje, ale nevyrába. A ani nie je jasné, kedy dorazí. Po R1T navyše nasledovalo elektrické SUV R1S. A teraz môže Tesla a vlastne aj ďalší výrobcovia úžitkových elektromobilov ako Nissan či Daimler puknúť od závisti. Malá spoločnosť si totiž podala ruku s najväčším internetovým obchodom planéty – so spoločnosťou Amazon, ktorá ročne obchoduje neuveriteľných 10 miliárd položiek.
Od Rivianu si objednala rovných 100 000 elektrických dodávok. Amazon, založený dnes už najbohatším človekom sveta Jeffom Bezosom, sa totiž zaviazal, že do roku 2040 dosiahne spoločnosť uhlíkovú neutralitu, teda o desať rokov skôr ako predpokladá parížska dohoda. A elektrické dodávky Rivianu budú súčasťou tejto cesty. Napokon, Amazon je prvým signatárom „klimatického záväzku“. Zákazky od veľkých spoločností môžu akcelerovať vývoj v elektromobilite a doslova vystreliť malé spoločnosti medzi veľkých automobilových hráčov. Kontrakt Amazonu a Rivianu je toho skvelým príkladom.
Prvé vozidlá dodá Rivian svojmu klientovi snov v priebehu roka 2021. Už v roku 2022 má byť v prevádzke 10 000 dodávok. Zvyšných 90 000 bude nasledovať do roku 2030. Elektrifikácia rozvážkových vozidiel ušetrí v najbližších desiatich rokoch až štyri milióny ton kysličníka uhličitého, ktorý je hlavnou príčinou globálneho otepľovania. Očakáva sa, že príklad Amazonu môžu nasledovať aj ďalšie gigantické spoločnosti, ktoré by priniesli obrovskú príležitosť pre ďalších výrobcov elektromobilov. Tesla by mohla prispieť elektrickým ťahačom Semi, ako aj dodávkou, ktorú vraj plánuje vyvinúť spolu s Daimlerom.
Americký kontrakt pripomína tak trochu situáciu v roku 2016, keď sa nemecká pošta Deutsche Post rozhodla investovať do startupu StreetScooter a začať výrobu vlastných elektrických dodávok. Tím prišiel o významného odberateľa Volkswagen, ktorý bol dlhoročným dodávateľom vozidiel pre tamojšiu poštu. Svet sa jednoducho mení. Tradičné schémy neplatia.