
BMW sa snaží ešte výraznejšie odlíšiť od konkurencie. Aj preto začali v poslednom čase povážlivo rásť jeho typické ľadvinky. A nielen na SUV X5 či X7. Asi najviac šokovalo príchodom modernizovanej vlajkovej lode radu 7, ktorá rozmerovými parametrami masky zaútočila rovno na hlavného stuttgartského rivala. A tento trend pokračuje aj v prípade kupé radu 4. Mníchov to naznačil už vlani na jesennom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom, kde ukázal koncept BMW 4. Tento predskokan sériovej štvorky už disponoval úplne novou vertikálnou geometriou spojených ľadviniek. A hoci reakcie publika boli kontroverzné, špionážne snímky predsériových prototypov jasne naznačili, že automobilka sa svojho zámeru vzdať nemieni.

A ani sa nevzdala. Nová generácia kupé radu 4 tak prichádza s úplne novou interpretáciou masky. S materským modelovým radom a vlastne ani žiadnym iným BMW si ju iste nepomýlite. Štýlom má odkazovať na legendárne modely BMW 328 a 3,0 CSi. V ostatných ohľadoch však nadväzuje na aktuálny trend. Máme tu proporčne dokonalé kupé s dlhou prednou kapotou, krátkymi prevismi, širokým postojom a nízkou splývavou kabínou evokujúcou veľké kupé 8. Nechýba ani bezrámova konštrukciou okien dverí. Atletický vzhľad podporuje medzigeneračná zmena rozmerov. Nové kupé je dlhé 4 768, široké 1 852 a vysoké 1 383 mm. To znamená, že je o 128 mm dlhšie, o 27 širšie a len o šesť milimetrov vyššie.

Menil sa nielen rázvor náprav, na ktorom pribudlo 41 mm (2 851 mm), ale aj rozchod. Predné kolesá sú od seba o 28 mm ďalej a tie zadné o 18. Zároveň je to o 23 mm viac ako rozchod aktuálneho sedanu radu 3. V porovnaní s ním má kupé úplne odlišné nárazníky aj svetlá. Využívajú výlučne diódovú technológiu. Za príplatok dostanete adaptívne laserové reflektory s dosahom 550 metrov. Sú tu však aj rozdiely, ktoré na prvý pohľad nevidieť. Napríklad dodatočné výstuhy v prednej a zadnej časti skeletu, ktoré zvyšujú tuhosť karosérie a priaznivo vplývajú na jazdné vlastnosti. Odlišne je naladenie pružín a tlmičov s hydraulickými dorazmi. K dispozícii je adaptívny M podvozok či výkonnejšia brzdová sústava.

To všetko má prinášať radosť za volantom v športovo ladenom kokpite. Palubnú dosku síce poznáme z BMW 3, ale kupé prináša v sérii športové predné sedadlá, kožou čalúnený volant, ale aj akustické čelné sklo. V zadnej časti nájdeme sedadlá s integrovanými opierkami hláv, delené v pomere 40 : 20 : 40. V kufri je 440 litrov pre batožiny. Infotainment tvorí v najvyššej úrovni Live Cockoit Professional 12,3-palcová obrazovka prístrojového panelu a 10,25-palcový centrálny displej. Systém umožňuje stále pripojenie na internet, aktualizáciu softvéru, hlasové ovládanie mnohých funkcií cez Intelligent Personal Assistant, využívanie BMW Maps a ďalších telematických služieb či diaľkové spojenie s vozidlom.

Smutnou správou je, že motorizácie budú spárované výlučne s 8-stupňovými automatickými prevodovkami Steptronic. Za príplatok dodá BMW športový automat Steptronic Sport s novou funkciou Sprint, ktorá optimalizuje dynamiku. Platí to aj pre dieselovú ponuku, ktorú tvorí 4-valcová verzia 420d a dve 6-valcové – 430d xDrive a M440d xDrive. Všetky naftové motory sú odteraz vybavené dvojstupňovým preplňovaním s dvojicou rozdielne veľkých turbodúchadiel. Pohon xDrive, dostupný aj pre najslabší diesel 420d xDrive, uprednostňuje kolesá zadnej nápravy, aby si nové kupé zachovalo charakteristiku „zadokolky“. Benzínové verzie a 4-valcový diesel sa dostanú na trh v októbri. Na 6-valcové naftové verzie si budú musieť zákazníci počkať do marca 2021.
Rozmery
Dĺžka (mm) | 4 768 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 852 |
Výška (mm) | 1 383 |
Rázvor náprav (mm) | 2 851 |
Objem kufra (l) | 440 |
Technické údaje
Verzia | 420i | 430i | M440i xDrive | 420d | 420d xDrive |
---|---|---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 6/24 | 4/16 | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 998 | 1 998 | 2 998 | 1 995 | 1 995 |
Max. výkon (kW/ot.) | 135/5 000 | 190/5 000 | 275/5 500 | 140/- | 140– |
Krútiaci moment (Nm) | 300/1 350 | 400/1 550 | 500/1 900 | 400/- | 400/- |
Prevodovka | 8A | 8A | 8A | 8A | 8A |
0 – 100 km/h (s) | 7,5 | 5,8 | 4,5 | 7,1 | 7,4 |
Max. rýchlosť (km/h) | 240 | 250 | 250 | 240 | 238 |
Spotreba paliva na 100 km (l) | 5,3 | 5,7 | 6,8 | 3,9 | 4,3 |