Keď v roku 2005 predstavila Dacia svoj sedan Logan, mohli si zrazu kúpiť nové auto aj tí, ktorí dovtedy nemali inú možnosť, ako sa poobzerať po vozidle z druhej ruky. Podobne to bolo s Dusterom, ktorý podliezol cenou všetky konkurenčné SUV. Úspech na seba nedal dlho čakať a trvá dodnes. Či však bude tento recept fungovať aj v prípade prvej elektrickej Dacie, nie je vôbec isté. Poznáme totiž jej cenu. Hoci automobilka hovorí o „demokratizácii“ v triede elektromobilov, cenník Dacie Spring Electric naznačuje čosi iné – elektrické autá nedokážu byť bez dotácií rovnocennými súpermi tých klasických. Jednoducho, ani lacný elektromobil nie je lacný.
Nepochybujeme o tom, že Dacia, či skôr Renault urobil všetko pre to, aby zrazil cenu Springu na minimum, napokon, ide len o derivát čínskeho Renaultu City K-ZE a tiež indického Renaultu Kwid s benzínovým motorom, ale aj tak narazil na cenu elektrickej technológie. A tá sa utajiť v malých autách jednoducho nedá. Nebudeme chodiť dlho okolo horúcej kaše. Za Spring Electric v najnižšej úrovni Comfort zaplatíte 16 500 eur. Za to však dostanete maličký štvormiestny crossover s dĺžkou len 3 734 mm, výkonom elektromotora iba 33 kW a s dojazdom maximálne 230 km. Samozrejme, aj to v ideálnych podmienkach. Na viac batérie so skromnou kapacitou 27,4 kWh nemajú.
Zrýchlenie na 100 km/h trvá Dacii Spring takmer 20 sekúnd a na diaľnici s ňou nedosiahnete ani len povolený rýchlostný limit. Do kufra naložíte 290 litrov batožín. Sklopné operadlo je nedelené. Pritom je Spring takmer dvakrát drahší ako nové Sandero, ktoré je plnohodnotným 5-miestnym hatchbackom. Začína na 8 900 eurách. A aj keby ste si ho dopriali v najvyššej úrovni vybavenia Stepway Comfort s preplňovaným 3-valcom 1,0 TCe (66 kW) a dokonca kontinuálnou prevodovkou CVT a 8-palcovou dotykovou obrazovkou, bude elektrická novinka stále o 2 400 eur drahšia. Pri drahšej verzii Springu v úrovni Comfort Plus by rozdiel narástol na 3 900 eur.
Nehovoriac o tom, že sumou 18 000 eur, ktorú potrebujete na lepšie vybavenú elektrickú Daciu, ste už vo vodách Dusteru, nevynímajúc verziu s pohonom oboch náprav. Nič proti Dacii Spring, ale tieň elektromobilov sa jej prekročiť zatiaľ nepodarilo, hoci je bezpochyby najlacnejším elektromobilom Európy, ak neberieme do úvahy „golfový vozík“ Freze Microb z Litvy. Jej úspech tak závisí od spustenia druhého kola štátnych dotácií na podporu predaja elektromobilov. Na pôvodných 8 000 eur máme ale zabudnúť, pretože má smerovať k väčšiemu počtu záujemcov. Navyše nevieme, kedy druhé kolo tohto programu ministerstvo hospodárstva otvorí.
Čítajte viac Dacia Spring Electric: Toto je on. Prvý elektromobil pre ‘chudobných‘! Čítajte viac Elektrická Dacia naštvala francúzske odbory. Robotu dáva ČíňanomPozrime sa však bližšie na to, čo Dacia Spring ponúka. Výbava nie je až taká zlá, no cenu asi neobháji. Základná úroveň Comfort používa 14-palcové plechové disky Flewheel Doria, má šesť airbagov, ESP, povinný systém núdzového volania eCall, denné LED svetlá, centrálne zamykanie, elektricky ovládané predné aj zadné okná, manuálnu klimatizáciu, elektricky nastaviteľné spätné zrkadlá či digitálne rádio. Comfort Plus pridáva oranžové exteriérové a interiérové dekorácie, čalúnenie z umelej kože, rezervné koleso, infotainment Media Nav Evolution so základným mapovým pokrytím a kompatibilitou so smartfónmi cez Apple CarPlay a Android Auto.
Za možnosť nabíjania jednosmerným prúdom (DC), teda za možnosť rýchlejšieho nabíjania, si však ešte priplatíte 400 eur a za nabíjací kábel z Wallboxu ďalších 300. Metalíza stojí 400 eur. Dacia ponúka na Spring záruku na tri roky alebo 100 000 km, a na batérie záruku na osem rokov alebo 120 000 km.
Cenník Dacie Spring 45
Verzia | Motor | Cena |
---|---|---|
Comfort | Electric 45 | 16 500 € |
Comfort Plus | Electric 45 | 18 000 € |
Rozmery, objemy, hmotnosť
Dĺžka (mm) | 3 734 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 579 |
Výška (mm) | 1 516 |
Rázvor náprav (mm) | 2 423 |
Svetlá výška (mm) | 150 |
Objem kufra (l) | 290 – 620 |
Hmotnosť batérie (kg) | 186 |
Technické údaje
Pohon | elektromotor |
---|---|
Max. výkon (kW) | 33 |
Krútiaci moment (Nm) | 125 |
Max. rýchlosť (km/h) | 125 |
0 – 100 km/h (s) | 19,1 |
Kapacita batérií (kWh) | 27,4 kWh |
Dojazd podľa WLTP (km) | 230 |
Max. nabíjací výkon (kW) | 30 |
Čas nabíjania DC (h) | 1 |
Čas nabíjania Wallbox (h) | 5 |