BorgWarner: Američania vyvinuli revolučné elektrické turbo

Tento systém si nemýľte s elektrickými kompresormi od Audi či od iných výrobcov. Ide naozaj o turbodúchadlo. Poháňané môže byť však aj elektrinou a elektrickú energiu vie dokonca vyrábať!

21.05.2021 12:00
debata
Turbodúchadlo eTurbo spoločnosti BorgWarner... Foto: BorgWarner
BorgWarner - eTurbo 2021 Turbodúchadlo eTurbo spoločnosti BorgWarner pracuje ako bežné turbo, no vďaka prídavnému elektromotoru ponúka ďalšie možnosti.

Americká spoločnosť BorgWarner sa pochválila novým elektrickým turbodúchadlom eTurbo, ktoré je určené pre vysokonapäťové hybridné autá. Rozdiel v porovnaní s elektrickými kompresormi, známymi napríklad z Audi SQ7, je naozaj zásadný. Toto revolučné eTurbo bude totiž podobne ako bežné turbodúchadlá súčasťou výfukovej sústavy. V porovnaní s nimi však dostalo prídavný elektromotor pripojený priamo k hriadeľu turbíny. Pracovať bude s napätím 800 V, teda nie bežných 48 V, a poskytne niekoľko režimov činnosti.

Vďaka elektromotoru dokáže zvýšiť plniaci tlak až o 200 %, a to pri súčasnom skrátení času o 50 %. To znamená praktické zahľadenie „turbodiery“. No je tu ešte jedna zásadná novinka. Motor sa môže zmeniť na generátor. V čase, keď nie je potrebný vyšší prepĺňací tlak, využije energiu prúdiacich plynov na výrobu elektrickej energie. Tá môže byť následne použitá pre potreby napájania palubných elektrických systémov alebo môže byť ukladaná do batérie. A keďže elektromotor môže byť od turbodúchadla odpojený, turbo môže pracovať aj v štandardnom režime.

Elektromotor eTurba sa može zmeniť na generátor... Foto: BorgWarner
BorgWarner - eTurbo 2021 Elektromotor eTurba sa može zmeniť na generátor elektrickej energie.

Bonusom je možnosť regulácie tlaku vo výfuku, čo podporuje recirkuláciu výfukových plynov. BorgWarner tvrdí, že jeho riešenie prinesie výhody na strane dynamiky aj úspory paliva. A asi to bude pravda, keďže spoločnosť už uzavrela kontrakt so zatiaľ nemenovanou automobilkou, ponúkajúcou vysokonapäťové hybridy. Hovoríme teda o plug-in hybride. Toyota to pravdepodobne nebude, keďže tá sa spolieha vo svojich hybridoch výlučne na atmosférické agregáty. Na rozuzlenie tejto hádanky si však ešte chvíľu počkáme, keďže novinka má mať ostrú premiéru až v septembri 2023.

V každom prípade eTurbo pomôže v plnení prísnejších emisných noriem, najmä pripravovanej normy Euro 7. Spoločnosť pritom zdôrazňuje, že pripravené je aj pre nasadenie v ďalších typoch áut. Nemusí ísť len o vysokonapäťové hybridy. Zvlášť efektívne má byť v spojení s motormi, ktoré pracujú v úspornom Millerovom cykle.

Achates Power - revolučný dvojtakt Čítajte viac Achates Power: Američania ukázali ďalší diesel budúcnosti!

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #turbodúchadlo #BorgWarner #eTurbo
Články podľa značiek