
Automobilky rýchlo pochopili, že ak majú prežiť transformáciu na elektrický pohon, potrebujú kooperovať. Len tak sa dajú znížiť investície do vývoja a výrobné náklady. Asi najznámejším je partnerstvo medzi Volkswagenom a Fordom. Nemecká automobilka dodá Američanom platformu MEB, na ktorej postaví Ford viacero elektromobilov so svojím logom. A podobne to bude s japonskou Hondou a General Motorsom. Americký koncern pokročil totiž v elektrifikácii viac ako Honda. Na trhu má Chevrolet Volt ale aj Cadillac Lyriq a veľké SUV GMC Hummer. Honda zatiaľ ponúka len malú Hondu e. To sa však čoskoro zmení.


Prvým výsledkom spolupráce bude totiž priestranné elektrické SUV Honda Prologue, ktoré využije batériovú platformu Ultium. Určené bude pravdepodobne len pre americký trh. A hoci novinka má doraziť až v roku 2024, už teraz tu máme prvé snímky predsériového prototypu s názvom Honda SUV e Prologue. Na takýto postup sme napokon pri Honde zvyknutí. Tak ako pri Honde e, CR-V či Honde Civic sa finálna verzia od prototypu asi už príliš líšiť nebude. To by bolo dobré, pretože „koncept“ vyzerá veľmi sľubne. Prologue má športový strih, kontrastnú čiernu strechu a futuristické svetlá.

Aerodynamiku zlepšujú digitálne spätné zrkadlá a výsuvné kľučky, teda prvky, ktoré už poznáme z Hondy e. Pochybovať netreba ani o rozsiahlej digitalizácii interiéru. „Naša prvá veľkosériová batériová Honda odštartuje náš prechod k elektrifikácii a názvom Prologue bude signalizovať rolu, ktorú bude hrať v našej stratégii s nulovými emisiami. Najprv ale chceme zvýšiť podiel hybridných modelov, pretože zákazníci, ktorí majú dobrú skúsenosť s hybridom, sa v budúcnosti pravdepodobne rozhodnú pre elektromobil,“ povedal Dave Gardner, viceprezident americkej divízie Hondy.

Honda a General Motors oznámili spoluprácu vlani. Počítajú s veľkým počtom modelov s identickou technikou, ktoré budú predávané s rôznymi logami. Kooperácia sa však dotkne aj oblasti nákupu, výskumu a vývoja, aby tak partneri znížili náklady. Kým spočiatku využije Honda platformu Ultium, neskôr dodá General Motorsu platformu e:Architecture, ktorej vývoj zoberie pod svoje krídla. Do roku 2030 majú elektrifikované modely tvoriť na jej predajoch 40 % podiel na všetkých hlavných trhoch a do roku 2040 až 80 %. Európa má byť elektrifikovaná ešte skôr. Od roku 2025 by mali byť všetky európske modely hybridné alebo elektrické.