Richard Sulík sa na sociálnej sieti pochválil tým, že Slováci vytvorili funkčný prototyp vodíkového autobusu, ktorý by mohol v dohľadnej dobe zamieriť do sériovej výroby. Ide o model nízkotlakového vodíkového autobusu, nazvaný Rošero-P First. My sme v spoločnosti Rošero zisťovali, čo je to vlastne za autobus.
„Naša spoločnosť v spolupráci so Strojníckou fakultou Technickej univerzity v Košiciach za účasti podpredsedu vlády a ministra hospodárstva Richarda Sulíka predstavila 3. augusta tohto roku prototyp vodíkového autobusu s unikátnym využitím nízkotlakových metalhydridových zásobníkov pre uskladnenie vodíka ako hlavného zdroja energie pre pohon autobusu,“ povedal nám Dalibor Dravecký, výkonný riaditeľ spoločnosti Rošero, podľa ktorého ide o progresívnu technológiu s veľkým dôrazom na bezpečnosť.
Technológia metalhydridových zásobníkov (MHZ) pracuje so zliatinami kovov, ktoré predstavujú unikátnosť riešenia. Vodík sa vháňa do zásobníka pod tlakom 1 až 3 MPa. Pri styku s povrchom metalhydridu dochádza vďaka katalytickej reakcii k rozštiepeniu molekulárneho vodíka na atómy, ktoré sa priamo viažu do štruktúry metalhydridového materiálu využívajúc prázdne miesta v štruktúre kovov. Keďže vodík je viazaný priamo v štruktúre materiálu, nepodieľa sa na zvyšovaní tlaku v zásobníku a pracovný tlak sa pohybuje maximálne na hodnote 3 MPa.
„V dnešnej dobe sa vo vozidlách vodík skladuje pri tlakoch od 35 MPa do 70 MPa. Práve uvedené tlaky predstavujú nebezpečenstvo výbuchu pri prerazení skladovacej nádoby. V prípade MHZ pri prerazení steny nádoby, nastane iba pozvoľné uvoľňovanie vodíka zo štruktúry metalhydridovej zliatiny a nie výbuch ako v prípade vyšších tlakov,“ vysvetľuje Vladimír Dravecký výhody použitej technológie.
Čítajte viac Prvú vodíkovú ‘čerpačku‘ spustia v Bratislave už v septembriKeďže sa pracuje s nízkym tlakom, nedochádza ani k stratám energie pri stláčaní. Pri uvoľňovaní vodíka zo štruktúry stačí znížiť tlak a dodať malé množstvo tepla. Zníženie tlaku je zároveň výhodné pri dodávke do palivových článkov, ktoré pracujú s nízkymi tlakom vodíka. „Pri vývoji uvedeného prototypu sme nazbierali obrovské množstvo poznatkov, ktoré sa budeme snažiť využiť v krátkom čase v sériovej výrobe,“ hovorí Vladimír Dravecký o budúcnosti prototypu.