Zdá sa, že česká firma MW Motors našla dieru na trhu. Predstavila dlho avizovanú elektrickú verziu legendárneho ruského vojenského UAZ-u 469. Ten vyrába Uljanovský automobilový závod už od roku 1971. A stále sa mu darí. Najnovšia verzia Hunter absolvovala posledné zmeny len vlani a práve z nej je odvodený Spartan EV, ako sa volá elektrický derivát Hunteru upravený MW Motors.
Čítajte viac UAZ Profi Caravan: Rusi ukázali lacné kempingové auto do terénuČeskí inžinieri zvolili pragmatický prístup. Pôvodný benzínový 4-valec s objemom 2,7 litra nahradili synchrónnym elektromotorom s permanentným magnetom. Tak mohla ostať zachovaná 5-stupňová manuálna prevodovka ako aj pôvodný rozvod 4×4 vrátane redukcie. Podobne to urobil nedávno Jeep so svojím elektrickým konceptom Wrangler Magneto. Výmenou srdca nabral Hunter na sile. Ekologický, vodou chladený agregát, má totiž výkon 120 kW a krútiaci moment až 600 Nm. To je o 21 kW a o 383 Nm viac.
Táto porcia sily dokáže zahladiť aj fakt, že elektrický Hunter má na váhe 1 966 kg, čo znamená nadváhu približne 200 kg. Stoja za ňou ťažké li-ion akumulátory, zabudované vo vodeodolnom boxe v zadnej časti podlahy. A keď sme pri nich, spomeňme, že za svoju kapacitu sa hanbiť rozhodne nemusia. Uskladnia 62,16 kWh elektrickej energie, čo má Spartanu RV zabezpečiť dojazd 240 km. V realite to bude asi menej, ale auto tohto typu nepotrebuje absolvovať denne dlhé „štreky“. A ak vystačia batérie na 100 km prevádzky v teréne, s dojazdom by problém byť nemal. Navyše Spartan EV umožňuje rekuperáciu brzdnej energie s výkonom 60 kW.
Napokon, ak by to komusi nestačilo, neskôr sa ponuka rozrastie o verziu s 90-kilowatthodinovými batériami. To je už kapacita tých najlepších elektromobilov. Akceleráciu z 0 na 100 km/h spoločnosť MW Motors zatiaľ neprezradila. Poznáme len „maximálku“ 130 km/h. MW Motors sa nezmieňuje ani o časoch potrebných pre nabíjanie. Tvrdí len, že obedová prestávka má stačiť na dobitie akumulátorov na 80 %. Za základnú verziu si bude česká manufaktúra účtovať 39 990 eur bez dane. To naozaj nie je málo, ale svojich zákazníkov si Spartan EV napriek tomu iste nájde.
Veľa komfortu síce neponúkne, ale to ani nie je jeho úloha. Podstatné je, že v teréne tomuto bezemisnému SUV len ťažko nájdete konkurenta. Zvládne brody hlboké 500 mm a utiahne príves s hmotnosťou 2,5 tony. K dispozícii je aj cenník príplatkov. Dopriať si môžete hard top (490 eur), antikoróznu úpravu (490 eur), ABS a uzávierku diferenciálu (890 eur) či prídavný svetlomet (149 eur) alebo monitorovanie tlaku v pneumatikách. A potom je tu off-roadový balík Trophy s pevnejším predným nárazníkom, navijakom, rebríkom a zosilnenými nerezovými prahmi.
Čítajte viac UAZ 2206: Takto by mohla vyzerať ruská ‘Buchanka‘ o pár rokov„Spartan EV je určený pre tých, na ktorých automobilky tak trochu zabudli. Pre ľudí, ktorí vyhľadávajú drsný a odolný stroj, ktorý si opravia doma v garáži. A ktorý je cenovo dostupný. Nie každý chce žrebce s vysokou cenou a drahou údržbou. Niektorí ľudia potrebujú kone na prácu. A presne k nim Spartan mieri,“ píše malý český výrobca. Elektrická konverzia je zároveň obrovskou výhodou, pretože Spartan s ľahkosťou prejde homologizačnými procesmi. Jeho prvými trhmi budú Veľká Británia a Česká republika.
Rozmery, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 100 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 730 |
Výška (mm) | 2 025 |
Rázvor náprav (mm) | 2 380 |
Rozchod vpredu/vzadu (mm) | 1 465/1 465 |
Svetlá výška (mm) | 220 |
Brodivosť (mm) | 500 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 996 |
Max. hmotnosť prívesu (kg) | 2 500 |
Technické údaje
Motor | synchrónny elektromotor |
---|---|
Max. výkon (kW) | 120 |
Krútiaci moment (Nm) | 600 |
Pohon | 4×4 |
Prevodovka | 5M + redukčný prevod (možnosť AT5) |
Kapacita batérie (kWh) | 62,16 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 130 |
Dojazd (km) | 240 |