Lancia je v súčasnosti pod krídlami koncernu Stellantis. A ten upadajúcu značku, ktorá má v ponuke jediný model Ypsilon, aj to len na domácom talianskom trhu, plánuje postaviť opäť na nohy. Samozrejme, vďaka zdieľanej koncernovej technológii. Nové modely využijú platformu prémiových značiek Alfa Romeo a DS. O aké autá pôjde, je ešte tajomstvom, no šušká sa minimálne o vzkriesení legendárnej Lancie Delta, ktorá vo verzii HF Intergrale kraľovala rely v skupinách A a B. V rokoch 1987 až 1992 získala šesťkrát za sebou titul šampióna. Jednoducho, bola nporaziteľná. A na to sa nezabúda. Kým však Stellantis spustí výrobu plánovanú na rok 2026, môžete si Deltu HF Integrale dopriať v podobe Delty Evo-e.
Za týmto projektom nestojí Lancia, ale francúzska spoločnosť GCK Exclusiv-e, ktorá sa rozhodla pre elektrickú konverziu 47 pôvodných exemplárov Delty. Jednoducho, zrenovuje ich a prestavia na elektrický pohon. A prvý kus je už hotový. Celkovo podstúpila Delta 263 úprav, ale s citom, takže charakter originálu sa rozhodne nestratil. Nová je kapota, nárazníky a množstvo karbónových doplnkov, vrátane zadného spojlera. To najdôležitejšie sa ale udialo pod kapotou. Slávny preplňovaný 4-valec 2,0 Turbo nahradil elektromotor so stálym výkonom 90 kW a maximálnym až 147 kW. Túto nádielku podporuje 350 Nm krútiaceho momentu. Oboma parametrami tak prekonáva pôvodnú Deltu HF Integrale Turbo i.e.
Čítajte viac Lancia Delta HF Integrale: Ikona sa vráti. Vďaka nadšencoviJe však sympatické, že GCK zachovalo 5-stupňovú manuálnu prevodovku a rozvod 4×4 s trojicou mechanických diferenciálov, vrátane zadného samosvorného Torsen. Elektrifikovaná Delta by tak mala ponúknuť takmer autentický jazdný zážitok. Samozrejme, s neporovnateľne lepšou dynamikou. Delta Evo-e má totiž šprintovať na stovku za 6,6 sekundy. To ale len v prípade, že máte dosť „šťavy“. Li-ion akumulátor totiž v kapacite nejako neexceluje. Má priemerných 30 kWh, čo odhadujeme asi tak na 150 km pokojnej jazdy. Ak ale Delte Evo-e šliapnete na krk, zvládne možno pár kôl na okruhu. Zato svižnejšie, pretože menšia batéria znamená aj menšiu hmotnosť.
No i tak sa Delta Evo-e neubránila zosilneniu podvozku. Upravené sú tlmiče, pružiny aj pomocný rám. V interiéri zasa nájdeme parádne sedadlá Recaro či volant z dielne Momo. Jedenásť exemplárov dostane špecifický lak odkazujúci na sfarbenie rely špeciálov, ktoré v časoch najväčšej slávy sponzorovalo Martini. Spomeňme, že GCK Exclusiv-e nie je jedinou spoločnosťou, ktorá sa pokúsila o reinkarnáciu Delty. V Taliansku už stavajú v dielňach Automobili Amos sériu 15 kusov modernizovaných Delt HF Integrale s trojdverovou odľahčenou karosériou a preplňovaným 4-valcom s výkonom 243 kW, teda rovných 330 koní. Za každú Deltu Futurista si však talianska manufaktúra vypýta 300 000 eur.