Toyota má s elektrifikáciou takmer 25-ročné skúsenosti, veď prvú generáciu hybridného Priusu predstavila už v roku 1997. Napriek tomu s príchodom čistého elektromobilu váhala. Do boja na tomto poli sa púšťa až teraz. A to doslova po hlave, pretože do roku 2025 predstaví hneď 15 batériových elektromobilov. Ich prvou lastovičkou je SUV bZ4X, vyvinuté v spolupráci so Subaru. Jeho základom je úplne nová elektrická platforma e-TNGA. Novinka má jemne futuristické tvary naznačené rovnomennou štúdiou. Kombinuje drsné prvky SUV ako mohutnú ochranu prahov, blatníkov a nárazníkov, s množstvom aerodynamických prvkov. Napríklad aktívne lamely v úzkej prednej maske, otvory regulujúce prúdenie vzduchu v oblasti kolies, kompletne prekrytý podvozok alebo strešný spojler Ducktail a difúzor.
Aerodynamike prospieva aj zaslepená predná maska v tvare „kladiva“, prudko sklonené predné okno a zadný stĺpik, ako aj relatívne nízka stavba karosérie. Možno sa bZ4X javí na prvý pohľad ako kompaktné SUV, ale žiaden drobček to nie je. Na dĺžku má 4 689, na šírku 1 859 a na výšku 1 752 mm. To znamená, že v dĺžke prerastá Toyotu RAV4 o 94 a v šírke o päť milimetrov. Platí to aj o veľkorysom rázvore náprav 2 844 mm, o 160 mm dlhšom. Len na výške ubudlo kvôli aerodynamike 50 mm. Celkový charakter dotvárajú úzke predné svetlá prepojené diódovou lištou, kolesá s priemerom až 20 palcov a zadné svetlá v tvare písmena Y. Opticky bZ4X znižuje čierna príplatková strecha, ktorá môže byť vybavená buď panoramatickým strešným oknom, alebo solárnymi článkami. V ponuke farieb sa objavujú nové odtiene Heavy Metal Black, Elemental Silver alebo výrazný červený Supersonic Red.
Interiér ponúka vďaka elektrickej platforme s krátkymi prevismi a v podlahe umiestnenej batérii veľkorysý priestor. Cestujúci vpredu majú na nohy 1 066 a vzadu 901 mm, pričom vzťažné body bedrových kĺbov predných a zadných sedadiel sú od seba vzdialené rovný meter. Podieľa sa na tom aj štíhla palubná doska. Digitálny kokpit využíva obrazovku so 7-palcovým displejom, ktorý spolupracuje s veľkým 12,3 palcovým dotykovým displejom infotainmentu MID. Ten je plne kompatibilný so smartfónmi cez bezdrôtové platformy Android Auto a Apple CarPlay. K dispozícii sú rôzne on-line aplikácie, hlasové ovládanie „Hey Toyota“, diaľkové ovládanie rôznych funkcií, ako aj digitálny kľúč. Sympatické ale je, že bZ4X si ponechalo rozumný počet hardvérových ovládačov. Futuristický charakter prístrojov „zmäkčujú“ prírodné materiály čalúnenia na báze vlny inšpirované nábytkovým dizajnom. Pod výklopným zadným vekom má posádka 452 litrov na batožinu. Až po strechu to má byť až 784.
O bezpečnosť sa postará balík asistenčných systémov Toyota Safety SenseTM tretej generácie s predĺženým dosahom kamier, senzorov a novým radarom s milimetrovými vlnami. Protinárazový systém tak registruje napríklad aj autá odbočujúce na križovatke, vozidlá, ktoré sa náhle zaradia pred vás z vedľajšieho jazdného prúdu, ale aj cyklistov v zlej viditeľnosti. Samozrejmosťou je udržiavanie v jazdnom prúde, adaptívny tempomat či samočinné prepínanie LED svetiel. Elektrická technológia vychádza z 25-ročných skúseností Toyoty v oblasti elektrifikácie. A to je dobré, pretože automobilka chcela aj pri svojom prvom elektromobile dopriať zákazníkom rovnakú kvalitu bez stresu v otázke životnosti batérie. Kvapalinou chladený akumulátor s vyspelým monitorovaním jednotlivých článkov by mal po desiatich rokoch alebo najazdení 240 000 km stratiť maximálne 10 % kapacity.
K dispozícii budú dve verzie pohonu. Základnú FWD poháňa predný elektromotor s výkonom 150 kW a krútiacim momentom 265 Nm. Verzia AWD s pohonom oboch náprav využíva dva elektromotory, každý s výkonom 80 kW, čo znamená systémový výkon 160 kW, podporených krútiacim momentom 336 Nm. Slabšia verzia zrýchli na stovku za 8,4 sekundy, výkonnejšia skráti túto disciplínu na 7,7 sekundy. Maximálna rýchlosť je v oboch prípadoch 160 km/h. O štvorkolku sa postaralo partnerské Subaru. Preto jej nechýba jazdný program X-Mode, ktorý upravuje trakciu vo viacerých módoch – blato, sneh, hlboký sneh či šotolina. Dokonca tu máme terénny tempomat pre jazdu v náročných podmienkach s rýchlosťou do 10 km/h. Na asfalte zas bude bZ4X ťažiť z aktívneho rozdeľovania hnacieho momentu v zákrutách.
Akumulátor s využiteľnou kapacitou 71,4 kWh má podľa normy WLTP zabezpečiť dojazd 516 km. Verzia AWD ich zvládne 470. Bližšie realite bude ale pravdepodobne dojazd podľa prísnejšej americkej normy EPA, podľa ktorej vystačí batéria na 405, respektíve 366 km. Aj vďaka účinnej rekuperácii a tepelnému čerpadlu, ktoré optimalizuje dojazd v chladnom počasí. A potom je tu vychytávka v podobe príplatkovej solárnej strechy. Toyota vypočítala, že ročne by energia zo slnka mala stáť až za 1 800 kilometrami jazdy. Novinka zvládne nabíjanie s výkonom 150 kW, čo znamená, že na 80 % kapacity sa nabije za 30 minút. Domáce nabíjanie podporí palubná nabíjačka s výkonom 11 kW. No najväčšou novinkou bZ4X je jej príplatkové elektronické riadenie steer-by-wire, označované ako „One Motion Grip“, ktoré ruší mechanické prepojenie medzi volantom a kolesami.
Čítajte viac Test: Toyota Yaris Cross Hybrid 2WD – drsný imidž, nevinná spotrebaO ich natáčanie sa starajú elektromotory. Uhol natočenia upravuje systém na základe okamžitej rýchlosti a zvoleného jazdného módu. Napriek tomu sľubuje Toyota dostatočnú spätnú väzbu riadenia. Bonusom je ľahká manévrovateľnosť pri nízkych rýchlostiach, keď k úplnému vychýleniu kolies z jednej do druhej krajnej polohy stačí otočenie volantu v uhle iba 150 stupňov! Sekundárnym efektom je väčší priestor pre nohy vodiča, keďže elektronické riadenie nepotrebuje klasický hriadeľ vedúci od volantu k prevodovke riadenia. Je však pravdepodobné, že systém bude mať premiéru najprv v sesterskom Lexuse RZ 450e a až následne zamieri do portfólia menej vznešeného súrodenca. Prvé kusy bZ4X by sa mali dostať k zákazníkom už v lete. Dokonca poznáme slovenskú cenu, ktorá štartuje na sume 51 990 eur za verziu FWD Prestige. Za najlacnejšiu štvorkolku zaplatíte o 4 000 eur viac. Spolu s bZ4X prichádza aj nový systém on-line rezervácií, ktorý má zjednodušiť nákup.