Turecko má s automobilovým priemyslom bohaté skúsenosti. Výrobné závody tam majú napríklad renomované automobilky Toyota, Honda alebo Ford. A pomaličky sa už mohol rozbiehať aj miliardový závod Volkswagenu, no v poslednej chvíli si to nemecký koncern rozmyslel. Dôvodom bola vojenská operácia Turkov v Sýrii. Turecko však novú automobilku predsa len mať bude. Pričinil sa o ňu sám prezident Recep Tayyip Erdogan. Bola jeho snom o vzniku domácej automobilovej značky. Doterajšie projekty, ako Anadol, totiž skrachovali. Spoločnosť TOGG, teda Turkey's Automobile Joint Venture Group Inc, bola založená roku 2018 s cieľom spustiť výrobu autorských modelov v druhej polovici roka 2022.
Zdá sa, že Turci vo svojich plánoch nepoľavili ani počas koronakrízy a rekordnej inflácie, pretože priamo kancelária tureckého prezidenta oznámila, že nový závod v Gemliku s počiatočnou kapacitou 175 000 kusov vyrobil prvé vozidlá. Na „politickom“ projekte sa nešetrilo. Všetky pripravované novinky „obliekla“ renomovaná talianska karosáreň Pininfarina. Rešpektovala pritom TOGG-om zadaný motív tulipánu. A keďže Turecko je spojivom Európy a Ázie, existovať bude „západný“ aj „orientálny“ variant. V pláne je SUV, sedan a MPV triedy C a jedno SUV nižšej triedy B. Všetky elektrické a postavené na spoločnej platforme.
Aspoň z tohto pohľadu sa zdá projekt zmysluplnejší ako Putinov Aurus zameraný na superluxusné autá. Prvým TOGG-om je práve elektrické SUV, ktoré sa dávnejšie ukázalo v podobe konceptu. Poháňať ho má zadný elektromotor s výkonom 200 koní (147 kW) alebo dva elektromotory so systémovým výkonom 400 koní (294 kW). Kapacita batérií 80 kWh má stačiť na 500 km jazdy. Akumulátora sa nabije z 0 na 80 % za 20 minút. Na stovku bude SUV TOGG šprintovať za 4,5 sekundy a jeho rýchlosť bude obmedzená na 180 km/h. TOGG tiež sľubuje asistenčné systémy na úrovni SAE 2 a SAE 3, teda na aktuálne povolených úrovniach. To znie naozaj dobre.
Čítajte viac Aurus: Putinova limuzína je totálny prepadák. Z cudzieho ale krv netečieAž 75 % komponentov má pritom pochádzať z domácich zdrojov. Batériové články bude TOGG vyrábať v spoločnom podniku s čínskou spoločnosťou Farasis Energy, pričom samotné batérie budú montovať priamo v Turecku. Vydržať majú bez výmeny až milión kilometrov. Politická podpora projektu je zjavná záväzkom vlády, že od „národnej“ automobilky kúpi 30 000 vozidiel. To je však len akýsi štartovací balíček. Potom budú musieť TOGG-y ukázať, že sa vedia presadiť na trhu. Na tom domácom to však budú mať ťažšie, pretože Turecko má jednu z najvyšších daní na autá. Aj preto tu vozový park tvoria malé autá s nízkym výkonom. Luxusný elektromobil s výkonom 400 koní asi nebude pre Turkov tým „pravým orechovým“.