Zdá sa to neuveriteľné, ale výrobcovia superšportových a hyperšportových áut stále nedosiahli na konštrukčný vrchol. Napriek prerodu automobilového priemyslu od spaľovacích motorov k tým elektrickým sú stále na trhu značky, ktoré sa snažia ukázať, že tradičný prístup ku koncepcii auta ešte má čo ponúknuť. Medzi osobnosti stojace za takýmito firmami možno označiť okrem Gordona Murrayho aj Horacia Paganiho.
A práve argentínsko-taliansky podnikateľ a inžinier stojí za modelmi Zonda a Huayra, ku ktorým pribudol tretí s názvom Utopia. Ako názov naznačuje, z dnešného pohľadu sa zdá až nemožné, že by dokázal hyperšport jazdiť bez akejkoľvek formy elektrifikácie. Dôvod je ale jasný. Pre čo najlepšie jazdné vlastnosti je nutné udržať nízku hmotnosť auta a to sa s ťažkými akumulátormi nezlučuje. „Fosílna“ Utopia váži len 1 280 kilogramov.
Vývoj novinky prebiehal šesť rokov, pričom vzniklo štyritisíc náčrtov, desať makiet, dve makety v mierke 1:1 a jeden model určený do veterného tunela. Práve aerodynamika je kľúčovým prvkom dizajnu, ktorý sa ponáša na model Zonda. Podľa automobilky každý detail karosérie plní okrem estetickej aj aerodynamickú funkciu, a preto je jeho silueta čistá s minimom prídavných komponentov. Auto nemá mohutné zadné krídlo, znížené prahy ani nízky predný splitter a napriek tomu dosahuje potrebný prítlak.
Čítajte aj Pagani: S elektrickým superšportom končíme. Je ťažký, bez emócií a nik ho nechceBezchybná aerodynamika a nízka hmotnosť, samozrejme, prispievajú k excelentným jazdným vlastnostiam. Nosnú konštrukciu auta tvorí monokok z uhlíkových vláken, pričom na jeho výrobu boli použité aj nové kompozitné materiály Carbo-Titanium a Carbo-Triax, ktoré zvýšili tuhosť o 38 %. Zavesenie kolies je vyrobené z leteckého hliníka a kované disky kolies majú turbínovo tvarovanú karbónovú časť, ktorá odvádza horúci vzduch od bŕzd a znižuje turbulencie pod vozidlom.
Utopia jazdí vpredu na 21-palcových a vzadu na 22-palcových diskoch kolies obutých do pneumatík Pirelli PZero Corsa (265/35 R21 vpredu a 325/30 R22 vzadu), prípadne Pirelli SottoZero určených do nízkych teplôt. O brzdenie sa starajú karbón-keramické brzdy so šiestimi piestikmi vpredu a so štyrmi vzadu a „zahryzávajú“ sa do predných kotúčov s priemerom 410 milimetrov a zadných s priemerom 390 milimetrov. Zadnej časti jednoznačne dominujú štyri združené koncovky titánového výfukového potrubia.
Dvanásťvalcové srdce pod kapotou
Do sveta hyperšportov možno Pagani Utopia zaradiť vďaka dvakrát preplňovanému vidlicovému dvanásťvalcu so zdvihovým objemom 5 980 cm3 z dielne Mercedes-AMG. Ten je vyrobený na zákazku a dosahuje výkon 635 kW (864 k) a krútiaci moment 1 100 Nm, čím prekonáva aj predchodcu Huayra v okruhovej verzii R. Pokiaľ ide o prevodovku, zákazníci majú na výber z dvoch možností. Okrem automatizovanej sedemstupňovej manuálnej prevodovky od firmy Xtrac aj klasický sedemstupňový manuál (!) s elektromechanickým diferenciálom. Práve druhá možnosť je skutočným unikátom, ktorý vynikne aj odhalenou kulisou radiacej páky v interiéri. Navyše prvý prevodový stupeň sa radí smerom doľava a dolu po vzore pretekárskych špeciálov.
Interiér je spracovaný na najvyššej možnej úrovni z hľadiska dizajnu, kvality použitých materiálov aj remeselného vypracovania. Samozrejmosťou je hliník a koža. Navyše Pagani kladie dôraz na nadčasovosť, a tak na prístrojovej doske nájdeme množstvo klasických analógových ovládačov. Jediným digitálnym prvkom je displej v strede prístrojového štítu.
Pagani Utopia vznikne ako 99-kusová séria. Následne sa očakáva príchod špeciálnych verzií vrátane roadsteru. Cena oficiálne oznámená nebola, no dá sa predpokladať, že pôjde o minimálne 2 milióny eur pred zdanením.
Technické parametre
Suchá hmotnosť (kg) | 1 280 |
Motor | dvakrát preplňovaný vidlicový dvanásťvalec |
Zdvihový objem (cm3) | 5 980 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 635/864 pri 6 000 |
Krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 1 100 pri 2 800 – 5 900 |
Prevodovka | 7-stupňová manuálna / 7-stupňovaná automatizovaná manuálna AMT |
Rozmer pneumatík | vpredu 265/35 R21; vzadu 325/30 R22 |