
Forester je nepochybne úspešným príbehom. Japonská automobilka ho predstavila v roku 1997. Subaru tak bolo jedným z prvých výrobcov, ktorí vycítili príležitosť vo vtedy novom segmente SUV, založenom len o málo staršou Toyotou RAV4. Urobilo dobre. Za ten čas vzniklo päť generácií, z ktorých sa do dnešných dní predalo viac ako 4,5 milióna kusov. Úspech zaznamenal aj v Európe, kde si toto drsné SUV našlo 357 000 zákazníkov. Aktuálna generácia je na trhu od roku 2018 a predstavovala veľkú zmenu. Jej základom bola totiž nová platforma SGP (Subaru Global Platform), umožňujúca elektrifikáciu. Tak vznikol prvý hybridný Forester e-Boxer. I tak prišiel čas na malú modernizáciu, ktorá zasiahla skôr techniku ako dizajn.
To však neznamená, že by Forester nepodstúpil aj štylistické zmeny. Sú však skôr retušami. Má mierne prepracovanú masku, grafiku reflektorov aj vložky v oblasti hmlových svetiel. Chróm nahradila módna lesklá čerň, čo dáva Foresteru ešte drsnejší výraz v štýle nového dizajnového jazyka Dynamic x Solid. Odlišná je aj ochrana spodných partií nárazníkov a prahov. V palete lakov karosérie pribudli nové odtiene Briliant Bronze Metalic a Autumn Green Metalic. Podstatnejšie sú zmeny v bezpečnosti, kde Forester prináša tri nové asistenčné systémy balíka EyeSight. Tie sú efektívnejšie vďaka senzorom s dvojnásobným zorným poľom v porovnaní s minulosťou.

Týka sa to automatického núdzového brzdenia, udržiavania v jazdnom prúde, a to aj v situácii, ak nie je krajnica jasne označená. Protikolízny brzdový asistent zasa prispieva k prevencii pred kolíziami v križovatkách. Vylepšený bol tiež systém monitorovania únavy vodiča na báze kamery. Jej údaje využíva aj systém, ktorý nastaví správnu polohu sedadla na základe výšky vodiča. Ku komfortu zasa prispieva pamäť elektrických sedadiel, ktorá je spriahnutá s nastavením spätných zrkadiel a nastavením klimatizácie. Tú možno ovládať po novom aj gestami. Infotainment s 8-palcovou obrazovkou síce „nestíha“ na ten nový v Outbacku, ale jeho kompatibilitu so smartfónmi vylepšili platformy Apple CarPlay a Android Auto.

Posádka by mala zároveň zaregistrovať komfortnejšiu jazdu. Menili sa totiž pružiny aj tlmiče, a to na oboch nápravách. Vodičovi má novonaladený podvozok priniesť viac istoty za volantom, keďže vynovený Forester má na ceste agilnejšie reakcie riadenia. Pod kapotou sa nič nemení. Stále je tu kombinácia ležatého atmosférického 4-valca 2,0 Boxer (110 kW, 194 Nm) s priamym vstrekovaním paliva a elektromotora (12,2 kW, 65 Nm) v kontinuálnej prevodovke Lineartronic. Pri nízkych rýchlostiach pracuje hybridná či skôr mild-hybridná sústava v ele

ktrickom režime, maximálne do rýchlosti 40 km/h. Pri plne nabitej batérii a ideálnych podmienkach je elektrický dojazd asi 1,6 km. V strednom rýchlostnom pásme sa obe pohonné jednotky dopĺňajú a pri vysokých rýchlostiach pracuje len spaľovací motor.
Samozrejmosťou je pohon oboch náprav Symmetrical AWD s vektorovaním krútiaceho momentu. Forester nie je dynamickým predátorom. Na stovku mu to trvá 11,8 sekundy, ale Subaru sľubuje až o 30 % lineárnejšiu reakciu na zrýchlenie vďaka okamžitej dostupnosti krútiaceho momentu elektromotora. Vodič môže navyše cez systém SI-Drive voliť inteligentný alebo športový jazdný mód. Schopnosti v teréne zasa zvyšuje systém X-Mode s režimami „Snow/Dirt“ (sneh/prach) a „Deep Snow/Mud“ (hlboký sneh/blato). Tento sa po novom deaktivuje po prekročení rýchlosti 35 km/h, no opäť aktivuje pri poklese pod túto hranicu, takže vodič sa môže v náročnejších situáciách lepšie sústrediť na jazdu.

Systém pre prudký zjazd bol vylepšený tak, aby sa pri zošliapnutí plynového pedála stojaceho vozidla uvoľnili brzdy a pri jeho uvoľnení sa opäť aktivovali. V teréne je obrovskou výhodou svetlá výška 220 mm, ktorou Forester prekonáva množstvo konkurenčných SUV. Subaru tiež pripomína praktickú stránku Foresteru. Napriek batérii pod podlahou batožinového priestoru je v kufri stále slušných 509 litrov. Po sklopení operadiel vznikne celkový úžitkový objem 1 779 litrov a ložná plocha s dĺžkou 1 980 mm.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 625 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 815 |
Výška (mm) | 1 730 |
Rázvor náprav (mm) | 2 670 |
Svetlá výška (mm) | 220 |
Objem kufra (l) | 509 – 1 779 |
Objem nádrže (l) | 48 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 641 |
Technické údaje
Motor | 2,0 e-Boxer |
---|---|
počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 995 |
Výkon spaľovacieho motora (kW/ot) | 110/5 600 |
Krútiaci moment spaľ. motora (Nm/ot.) | 194/4 000 |
Výkon elektromotora (kW) | 12,2 |
Krútiaci moment elektromotora (Nm) | 65 |
0 – 100 km/h (s) | 11,8 |
Max. rýchlosť (km/h) | 188 |
Spotreba na 100 km (l) | 6,7 |
