Prvú generáciu Priusu predstavila Toyota v roku 1997. Tento nenápadný sedan bol doslova revolúciou. Išlo totiž o prvé sériové auto s hybridnou technológiou. Neskôr Prius expandoval do celého sveta a sním aj hybridná technológia. Dnes je na trhu už štvrtá generácia a hybridný pohon nájdete od malého Yarisu cez Corollu až po luxusné SUV Highlander. To isté platí pre prémiové modely Lexusu. Nie je už teda veľa dôvodov, prečo by mala Toyota nechať v ponuke naďalej aj Prius. Lenže pre Toyotu je symbolom elektrifikácie a tak naň nikdy nezanevrela. Sama si však musela položiť otázku, aký by mal byť ten nový? Odpoveďou je ten najkrajší a najvýkonnejší Prius všetkých čias – auto, ktoré má byť nielen o ekológii ale aj o radosti za volantom. Toyota doslova hovorí o „znovuzrodení hybridu“.
Vývoj piatej generácie musel začať od nuly. Jeho základom je druhá generácia platformy G-AC z rodiny TNGA. Postarala sa o vyššiu pevnosť, nižšie ťažisko, menej hluku a vibrácií ale aj o výrazne lepšie jazdné vlastnosti. Aerodynamická silueta „monospace“ síce Priusu ostala, ale je športovejšia. Najvyšší bod karosérie bol posunutý vzad, takže Prius pôsobí dynamickým dojmom. Pomohla mu aj zmena proporcií. Karoséria je síce o 46 mm kratšia, ale až 50 mm nižšia a o 22 milimetrov širšia. Ako z iného sveta pochádzajú veľké 19-palcové disky, ktoré spolu s rázvorom náprav zväčšeným o 50 mm dodávajú Priusu nezvyčajne športový šmrnc. Toto už nie je auto, ktoré si zakladá iba na posolstve nízkej spotreby. Emócie mu dodáva predná časť so žraločím dizajnom a vzadu zas široké svetlá.
Interiér definitívne skoncoval s lacnými plastmi. Prius konečne prichádza s materiálmi, ktoré ho posúvajú do súčasnosti. Celý kokpit sa nesie v tmavých farbách. Pred vodičom sa nachádza 7-palcový displej v úlohe prístrojového panelu. Infotainment zas tvorí 8– alebo 12,3-palcová voľne stojaca dotyková obrazovka. Premiestnenie akumulátora z dna kufra pod zadné sedadlá znamená, že nový Prius má nižšie ťažisko a zároveň väčší batožinový priestor. Dopriať si môžete výkonné audio Bose s ôsmimi reproduktormi, digitálne vnútorné zrkadlo, elektricky nastaviteľné predné sedadlá, panoramatickú strechu, digitálny kľúč aj elektricky ovládané veko kufra. Balík asistenčných systémov Toyota Safety Sense doplnil asistent diaľkového parkovania. Jednoducho, Prius zaparkujete s mobilom v ruke. Ďalšie asistenty ťažia z novej monokulárnej kamery.
Menila sa aj technika pod kapotou. Prius bude mať oveľa viac výkonu ako tie predošlé. Základom budú hybridné verzie s motormi 1,8 a 2,0 Dynamic Force. Výkon dvojlitrovej verzie je až 144 kW, čo je o 60 % viac v porovnaní s minulosťou. Veď štvrtá generácia disponovala len skromnými deväťdesiatimi kilowattmi. Navyše môže byť vybavená systémom E-Four, teda elektrickým pohonom oboch náprav, ktorý Prius HEV využije na klzkých povrchoch. Do Európy sa však hybridné verzie nedostanú. Pre starý kontinent má Toyota pripravený výlučne plug-in hybridný Prius 2,0 Dynamic Force PHEV. Ten kombinuje atmosférický dvojliter s výkonom 111 kW a elektromotor s výkonom 120 kW. Celá sústava je naladená až na 166 kilowattov, takže tento Prius zvládne šprint na stovku za 6,7 sekundy.
Čítajte viac Toyota bZ3: Druhý elektromobil Toyoty bude sedan. Rodil sa v ČíneNabíjateľná verzia si polepšila aj v elektrickom dojazde. Li-ion batéria má totiž kapacitu 13,6 kWh, čo je výrazne viac v porovnaní s pôvodnou (8,8 kWh). Takže na jedno nabitie zvládne až 75 km namiesto päťdesiatich. Pomôcť môže tiež druhá generácia solárnej strechy, ktorá nabíja batériu alebo podporuje palubné systém vrátane klimatizácie. Toyota tvrdí, že „slnečná“ strecha vám ročne zabezpečí 1 250 km zdarma. Akumulátor na palube je možné využiť na napájanie externých spotrebičov. Jazdné vlastnosti vylepší úplne nový podvozok s prednými tlmičovými vzperami McPhersona a nezávislým zadným zavesením na dvojitých priečnych ramenách. Toyota uvedie nový Prius najprv na domácom trhu, následne v USA a nakoniec aj v Európe. Aj preto ešte chýbajú presné špecifikácie.