Audi zastaví predaj „fosílnych“ áut v Európe v roku 2033 a od roku 2026 neuvedie žiaden nový model so spaľovacím motorom. Zato budú rýchlym tempom pribúdať elektromobily. Súčasné Q8 e-tron, e-tron GT a Q4 e-tron sú len začiatkom jeho mohutnej elektrickej ofenzívy. Budúcnosť bude totiž patriť oveľa ambicióznejším batériovým modelom, postaveným na úplne nových platformách. Predstavu o nich demonštroval Ingolstadt trojicou konceptov Skysphere, Grandsphere a Urbansphere, ktoré postupne odhaľoval od leta 2021. A teraz prišiel na rad štvrty člen rodiny. Volá sa Activesphere a ako sa hovorí, „to najlepšie na koniec“.
Čítajte viac Audi Grandsphere: Elektrický sedan budúcnosti dostal obrie batérieActivesphere je obrovské SUV-kupé s dĺžkou 4 980, šírkou 2 070 a výškou 1 600 mm. Postavený je na novej elektrickej platforme PPE (Premium Platform Electric) s 800 V elektrickou architektúrou. Kompaktná technológia umožnila zmenšiť previsy na minimum, a, naopak, rázvor náprav natiahnuť až na 2 970 mm. Karoséria pôsobí ako monolit a využíva veľa transparentných povrchov, zďaleka nie len na oknách či panoramatickej streche. Priehľadná je dokonca aj maska Singleframe, spodné panely dverí či zadné veko. O aerodynamiku sa starajú splývavé línie v štýle veľkého GT, ale aj aktívne aerodynamické prvky.
Tak napríklad lamely na 22-palcových diskoch obutých pneumatikami s profilom 285/55 sa otvárajú či zatvárajú na základe toho, či je nutné chladiť brzdové kotúče, alebo nie. Aerodynamické turbulencie znižujú aj digitálne spätné zrkadlá. Chuť zísť z asfaltu do terénu demonštruje Activesphere masívnou ochranou blatníkov, podobne ako to bolo v roku 2000, keď Audi predstavilo revolučný Allroad. Tak ako toto slávne kombi do terénu, má aj Activesphere pneumatické odpruženie, pohon oboch náprav a možnosť meniť svetlú výšku karosérie – zo základných 208 na 248 mm. Pri rýchlej jazde telo karosérie klesne zo základnej polohy zas o 40 mm nižšie. Celkový rozsah zmeny je tak až 80 mm.
Aj vďaka tomu dokázalo Audi zväčšiť predný nájazdový uhol na 18,9 a zadný na 28,1 stupňa. Túto univerzálnosť dáva Activesphere najavo aj odlišnou grafikou svetiel „Audi eye“ v režime on-road alebo off-road. Mimochodom, svetelná technológia je založená na technológii Micro LED. No najväčšou vychytávkou je schopnosť tohto GT premeniť sa doslova na pikap. Tajomstvo sa skrýva v zadnej časti, ktorej Audi hovorí Sportback active. Potom ako sa zadné okno vysunie nad profil strechy a zadné čelo sklopí, odhalí Activesphere praktický nákladný priestor s úchytmi na veľkoformátové športové náradie – napríklad na štyri horské bicykle alebo „elektrobajky“.
Čítajte viac Audi Q8 e-tron: elektrický priekopník zlepšuje dizajn aj dojazdDeliaca stena medzi nákladným priestorom a kabínou pritom stále spoľahlivo chráni posádku pred nepriaznivým počasím. Prevoz lyží je riešený výsuvnými držiakmi na streche, ktoré sú v zapustenom stave takmer neviditeľné. Tak ako sa na koncept patrí, ani Activesphere nemá stredový stĺpik. To vytvára po otvorení dvoch párov protismerných dverí nerušený vstup do rozmerného interiéru. Štyri samostatné sedadlá sú uchytené na vysokej stredovej konzole. Tvoria ich samostatné škrupiny. Všetko je prísne minimalistické a funkčné. Palubná doska má napríklad funkciu sounbaru aj výduchov klimatizačného systému.
Usporiadanie kabíny sa mení podľa toho, či je Activesphere v manuálnom, alebo autonómnom režime riadenia. V móde automatizovanej jazdy sa volant a pedále schovajú, aby vytvorili viac priestoru. No najväčšou novinkou je rozhranie Audi dimension, ktoré plynule prepája fyzickú a digitálnu sféru. Jeho základom sú okuliare pre kombinovanú realitu Mixed Reality. Využívať ich môžu všetci členovia posádky. Tieto okuliare nebránia výhľadu na okolie, ale do priestoru premietajú virtuálny obsah s väzbou na reálny svet. Obsah možno konfigurovať podľa potrieb. Napríklad navigačné piktogramy, údaje palubného počítača či rôzne ponuky. Ak zaostríte na niektorý z údajov, zobrazia sa ešte detailnejšie informácie, ktoré možno prechádzať aj gestami. Nové rozhranie znamená, že Activesphere nepotrebuje obrie displeje.
Čítajte viac Audi RS6 Avant a RS7 Sportback performance: Viac výkonu, menej kilogramov Modulárna platforma PPE, vyvinutá spolu s Porsche, umožňuje doteraz nevídanú variabilitu, a to aj v šírke stavby karosérie. V prípade Activesphere je platforma vybavená batériou s kapacitou 100 kWh a dvojicou elektromotorov so systémovým výkonom 325 kW a krútiacim momentom 720 Nm. Vidieť, že Audi nešlo do extrémov, ale skôr po efektivite. Dojazd odhaduje cez 600 km, pričom 800 V architektúra zas stojí za ultrarýchlym nabíjaním výkonom až 270 kW. Iba 10 minút tak stačí na dobitie energie na ďalších vyše 300 kilometrov jazdy. A za 25 minút by sa mala veľká batéria nabiť z 5 na 80 %. Ďalšie technické informácie Audi neposkytlo.