Toyota GT86 a Subaru BRZ prišli na svet v roku 2012 ako spoločný projekt oboch automobiliek. Cieľom bolo vyrábať ľahké a obratné kupé s klasickou koncepciou – s pozdĺžne uloženým motorom vpredu a zadným náhonom. To sa aj podarilo. Dvojičky vybavené atmosférickým boxerom od Subaru s výkonom rovných 200 koní (147 kW) a nízkym ťažiskom však celkom nenaplnili predajné očakávania. Dlho sa preto špekulovalo, či bude spoločný projekt pokračovať. Nakoniec ale nové kupé dostali požehnanie a dnes sú realitou.
BRZ stavia opäť na filozofii nízkej hmotnosti, nízkeho ťažiska, presného riadenia a hravých jazdných vlastností. To všetko je zabalené v karosérii 2+2 miestneho kupé. Všetky charakteristiky však posúva o čosi ďalej. Jeho platforma využíva modernejšie komponenty architektúry Subaru Global Platform (SGP), napríklad nové tlmiče a pružiny predného zavesenia McPherson. Zdokonalené sú aj dvojité lichobežníkové závesy zadných kolies. Viac zvarov, nový pomocný rám a viac vysokopevnostnej ocele sa zas podpísali na zvýšení torznej tuhosti o viac ako 60 %, čo je zárukou precíznych reakcií na trati.
DNA ostala, výkon stúpol
Napriek tomu, že karoséria je o 25 mm dlhšia a o 20 mm vyššia a tiež napriek tomu, že BRZ ponúka viac komfortu, dokázalo si ustrážiť svoju hmotnosť. Novinka má len 1 277 kg, iba o 7,7 kg viac ako prvá generácia. Použitím hliníkovej strechy, kapoty a blatníkov sa navyše podarilo opäť znížiť ťažisko, ktoré Subaru prirovnáva k oveľa drahším superšportom. Automobilka konečne vypočula aj odveké volanie zákazníkov po vyššom výkone. A čo je skvelá správa, zvládla to bez turbodúchadla. Pôvodný atmosférický dvojlitrový „boxer“ nahradilo Subaru výrazne modernizovaným agregátom so zväčšeným zdvihovým objemom 2,4 litra. To znamená nárast výkonu zo 151 na 172 kW.
Maximum je síce k dispozícii pri 6 000 otáčkach za minútu, ale obmedzovač zasiahne až pri 7 000 otáčkach, takže o zábavu je postarané. Zákazníkov rovnako poteší o 15 % vyššia dávka krútiaceho momentu, ktorý vrcholí hodnotou 249 Nm. A je tu ešte jedna skvelá správa. BRZ si môžete stále dopriať so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, navyše s novým režimom Sport. V tomto móde prichádza k slovu automatický medziplyn pri podraďovaní. Šesťstupňový automat je zas vybavený senzorom bočného zrýchlenia, ktorý prevodovke nedovolí zaradiť vyšší prevod pri prudkých prejazdoch zákrut.
Pochopiteľne, vyšší výkon motora sa prejavil aj na dynamike. A výrazne. Šprint na stovku klesol z pôvodných 7,6 na 6,3 sekundy. Automat je o šesť desatín sekundy pomalší. Manuál víťazí aj z pohľadu „maximálky“, ktorá končí pri 226 km/h. BRZ s automatickou prevodovkou zvládne „len“ 216 km/h. Vodič bude ťažiť z možnosti nastavenia trakčnej elektroniky VSC (Vehicle Stability Control) v piatich módoch. Po úplnej deaktivácii odovzdá BRZ zodpovednosť len do jeho rúk. Ale aj s aktivovanou stabilizáciou umožní toto driftovacie kupé ostrejšie výjazdy zo zákrut. Myslelo sa aj na bezpečnosť. No v tomto smere bude mať navrch verzia s automatom, vybavená paketom asistenčných systémov Subaru EyeSight Drive Assist.
Žiadna faloš
Navonok sa BRZ tvári o čosi agresívnejšie ako v minulosti. Prednú časť zdobí zväčšený sací otvor a celkom nové reflektory. Svalnaté blatníky vypúšťajú horúci vzduch z motorového priestoru cez funkčné prieduchy a smerujú ho k novým, aerodynamicky tvarovaným prahom. Aj táto vychytávka sa má spolu s väčším zadným spojlerom a difúzorom podieľať na zväčšenom prítlaku. Jednoducho, každý prvok BRZ má svoju funkciu. Nenájdete tu žiadne lacné dizajnové „barličky“. Plne funkčná je aj dvojica neprehliadnuteľných výfukov, z ktorých sa šíri typický zvuk boxera. V dnešných časoch naozaj nevídané.
V kabíne Subaru zdôrazňuje perfektný výhľad vďaka tenkým predným stĺpikom. Podporuje ho aj strohá, prísne horizontálna palubná doska. Všetky potrebné informácie získava teraz „pilot“ zo 7-palcového digitálneho kokpitu. Jeho centrom je otáčkomer s analógovým zobrazením a digitálnym rýchlomerom. Na trati však umožňuje aj lineárne zobrazenie otáčok a telemetrických údajov. Túto obrazovku dopĺňa nový 8-palcový infotainment Subaru Starlink s Apple CraPlay a Android Auto. O dokonalé držanie tela pri veľkom preťažení sa starajú anatomické sedadlá. Pritom ostáva BRZ stále praktickým autom. Po sklopení zadných sedadiel doň naložíte golfové „bagy“ alebo štyri pneumatiky, ak sa rozhodnete vydať na okruh. Dokonca sa sem zmestí horský bicykel.
Čítajte viac Aj Subaru ‘podľahlo‘. Štartuje veľkú elektrickú ofenzívuVýroba prebieha naďalej v japonskom závode v Gunme. Zaujímavé je, že kým pri premiére japonských športových dvojičiek dostalo prednosť Subaru, na trh dorazila prvá Toyota GR86. Na Subaru sme si museli počkať o čosi dlhšie. Dnes ho ale nájdete aj v slovenskom cenníku. Pochopiteľne, v porovnaní s minulosťou išla cena nahor. Za novinku s manuálnou prevodovkou zaplatíte 41 490 eur. Za metalízu si musíte priplatiť 590 eur. V sériovej výbave sú adaptívne LED svetlá, 18-palcové disky, kožený volant, sedadlá a hlavica radiacej páky, dvojzónová klimatizácia, audio s 8-palcovým displejom či hliníkové pedále.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 265 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 775 |
Výška (mm) | 1 310 |
Rázvor náprav (mm) | 2 675 |
Rozchod vpredu (mm) | 1 520 |
Rozchod vzadu (mm) | 1 550 |
Objem palivovej nádrže (l) | 50 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 275 – 1 296 |
Technické údaje
Verzia | BRZ 2,4i 6M | 2,4i 6A |
---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 |
Zdvihový objem motora (ccm) | 2 387 | 2 387 |
Kompresný pomer | 12,5 : 1 | 12,5 : 1 |
Max. výkon (kW/ot.) | 172/7 000 | 172/7 000 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 250/3 700 | 250/3 700 |
Prevodovka | 6M | 6A |
0 – 100 km/h (s) | 6,3 | 6,9 |
Max. rýchlosť (km/h) | 226 | 216 |