Passat je po Golfe druhým najpredávanejším modelom Volkswagenu v histórii. Od roku 1973 putovalo totiž k zákazníkom z ôsmich generácií viac ako 34 miliónov kusov. Dnes teda Passat oslavuje 50-ročné jubileum. A je to oslava s trpkou príchuťou. Volkswagen to totiž so „spaľovákmi“ pomaly balí. V Mníchove síce ukáže deviatu generáciu svojho manažérskeho bestselleru, ale je jasné, že je poslednou. Žezlo po Passate nahradí čoskoro elektrická limuzína ID.7. Aj preto sa deviata generácia Passatu predstavuje už len vo verzii kombi a má mnoho spoločného s novou Škodou Superb. Oba modely vyvíjali spolu a spolu aj budú schádzať z liniek bratislavského závodu koncernu VW.
Čítajte viac Škoda ukázala interiér Kodiaqu a Superbu. Lieči problém OctavieAký je teda nový Passat? Hovorme o evolúcii. Ale nie posmešne. Toto je nepochybne najlepší Passat všetkých čias – priestorom, komfortom, infotainmentom, hospodárnosťou aj bezpečnosťou. A v mnohom ťaží z technológií, ktoré vyvinul VW pre elektrickú rodinu ID. Spojitosť so Superbom štvrtej generácie, ktorý sa ukáže koncom septembra, je zjavná už so samotných rozmerov. Aj Passat totiž dostal do vienka predĺženú platformu MQB, tentoraz s prívlastkom evo. To znamená, že narástol prakticky vo všetkých smeroch. Na dĺžku má 4 917 mm a jeho rázvor náprav je 2 841 mm. V oboch prípadoch pribudlo päť centimetrov. Aj šírkou 1 852 mm, ktorá si polepšila o 20 mm, to začína „zaváňať“ vyššou strednou triedou.
Nový formát je nepochybne výhodou, ale dizajn novinky je možno až príliš konzervatívny. Pri pohľade na profil bočných okien máme dokonca pocit, že Passat bude len derivátom Superbu. Markantné znaky nových Volkswagenov však nechýbajú. Predná maska s novým reflektormi IQ. Light, ktoré sú teraz výkonnejšie a s dlhším dosahom diaľkových svetiel, je zdobená diódovou lištou. Zozadu zas pútajú zadné svetlá prepojené čiernym pásom. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou je novým prvkom predná kapota, ktorá má v strede nižší profil ako blatníky. Uhladené tvary naznačujú veľkú snahu o redukciu odporu vzduchu, čo je jeden z kľúčov k nízkej spotrebe paliva.
Aj vďaka aktívnym žalúziám v predných sacích otvoroch, optimalizovanému prúdeniu vzduchu v oblasti kolies a prekrytému podvozku, novým spätným zrkadlám, či „wingletom“ pod zadným spojlerom sa podarilo znížiť koeficient Cx na vynikajúcu hodnotu 0,25, predtým to bolo 0,31. Passat bude jazdiť na 19-palcových diskoch kolies. Posádke má pritom ponúknuť ešte viac priestoru a komfortu. Priestor na nohy pre zadných cestujúcich sa zväčšil až o päť centimetrov, na celkových 947 mm. A Volkswagen si vďaka spojitosti so Superbom nedal ujsť príležitosť ani na obrovský kufor. Pod zadným vekom je od 690 do 1 920 litrov, čo je medzigeneračne o 40, respektíve 140 litrov viac.
Palubná doska obsahuje štandardne dva displeje, umiestnené v jedenej osi. Vďaka novému povrchu nemusí byť digitálny kokpit s uhlopriečkou 10-palcov tienený šiltom. Infotainment s 12,9, alebo až 15-palcovou dotykovou obrazovkou má novú štruktúru menu a vyspelé hlasové ovládanie. Lišta pre reguláciu teploty a hlasitosti rádia je konečne podsvietená a má haptickú odozvu, čo je jasná reakcia na kritiku zákazníkov. Najnovšia verzia hardvéru a softvéru MIB4 zaručuje, že infotainment pracuje rýchlejšie než doteraz. Chýbať nebude ani nový head-up displej so zväčšenou zobrazovacou plochou.
Passat bude rozmaznávať predných cestujúcich novými sedadlami ergoActive s desiatimi pneumatickými vankúšmi pre masážne funkcie. V najvyššej úrovni budú sedadlá vybavené senzormi teploty a vlhkosti, spolupracovať s klimatizáciou, takže automaticky spustia vyhrievanie alebo ventiláciu. Passat tiež dostane nové asistenčné systémy, vďaka ktorým dokáže napríklad parkovať alebo vyparkovať z miesta bez vodiča za volantom. Navyše si zapamätá posledných 50 metrov jazdy. O ticho na palube sa stará nový akustický paket so špeciálnym čelným oknom a bočnými oknami s dvojitou akustickou fóliou.
Pod kapotou chce Passat vyhovieť konzervatívnym aj technologickým zákazníkom. Ponúka preto až sedem rôznych pohonných sústav, pričom nevynechá ani naftové motory. Asi najväčšou novinkou sú dva nové plug-in hybridy s označením 1,5 TSI eHybrid s výkonom buď 150 alebo 200 kW, spojené s prevodovkou DSG. Využiteľná kapacita ich batérie vzrástla až na 19,7 kWh, čo znamená čisto elektrický dojazd do vzdialenosti približne 100 km. A čo poteší ešte viac je, že plug-in hybridy dostali 11 kW palubnú nabíjačku pre nabíjanie striedavým prúdom a podporujú tiež nabíjanie jednosmerným prúdom s výkonom 50 kW. Po prvýkrát tak bude možné využiť elektrický pohon aj na dlhších cestách, pretože nabíjanie by nemalo zabrať viac ako 30 minút.
V ponuke pribudol aj nový mild-hybrid 1,5 eTSI s výkonom 110 kW, ktorý umožňuje plachtenie s vypnutým motorom. No a pre konzervatívcov tu máme dva čisto benzínové motory – 1,5 TSI (110 kW) a 2,0 TSI (195 kW). Naftu budú reprezentovať dieselové 4-valce 2,0 TDI naladené na 90, 110 alebo 142 kW. Pre najsilnejší benzínový a najsilnejší dieselový motor bude štandardom pohon oboch náprav 4Motion. Trakciu zlepší elektronická uzávierka diferenciálu XDS. Jednoducho, vyberie si každý. Chýba snáď už len dieselový plug-in hybrid a verzia s manuálnou prevodovkou. Tú už v Passate nenájdete. Aj preto sa volič prevodovky presunul zo stredového tunela na stĺpik riadenia, presne ako v elektrických Volkswagenoch ID.
Čítajte viac Prvé elektrické VW ID.7 zišli z výrobných liniek v nemeckom EmdeneVeľkými zmenami prešiel podvozok. Najväčšou novinkou je druhá generácia aktívnych tlmičov DCC pro (Dynamic Chassis Control). V porovnaní s prvou generáciou dostane každý tlmič až dva od seba nezávislé ventily. Doteraz používali len jeden. Prvý bude upravovať tuhosť tlmenia pri kompresii, teda prejazde nerovnosti, a druhý pri odskoku, napríklad pri prejazde výtlku. Jazda tak má byť oveľa komfortnejšia. Tam sa to ale nekončí, pretože schopnosť tlmičov meniť tuhosť vo väčšom rozsahu využije Volkswagen aj na elimináciu náklonov karosérie. Pri prejazde zákrut jednoducho stuhnú tlmiče na vonkajšej strane a podobne to môže fungovať aj pri prudkej akcelerácii či prudkom brzdení. Celé to bude riadiť systém Vehicle Dynamics Manager.
Nový je tiež elektrický posilňovač riadenia, tuhšie uloženie zadnej nápravy či tlmiče rázov. Nový Passat predstaví Volkswagen na salóne mobility IAA v Mníchove, ktorý otvorí brány v utorok 5. septembra. Zákazníci si ale na novinku budú musieť ešte počkať do začiatku budúceho roka. Na výber budú štyri stupne výbav – Passat, Business, Elegance a R-Line.