Konečne. Škoda práve odhalila dlho avizovanú štvrtú generáciu svojej vlajkovej lode. Prichádza v čase, keď materský koncern masívne investuje do elektrifikácie. Zdá sa ale, že kým značka z Wolfsburgu to už tak trochu s klasickými modelmi „balí“, Superb sa na rozdiel od Passatu rodil s ambíciou čo najdlhšej kariéry. Možno aj preto dostal opäť dve karosárske verzie, kým z nového Passatu je už len kombi Variant. Napokon, nenadviazať na tradíciu predchádzajúcich generácií by bola obrovská škoda.
Od roku 2001, keď prišiel Superb na svet, dodala Škoda zákazníkom viac ako 1 600 000 Superbov. Každá ďalšia generácia bola pritom úspešnejšia. Tá odchádzajúca má na konte 845 000 exemplárov, čo je viac než spoločná bilancia prvých dvoch. Možno aj vďaka excelentnému dizajnu z pera Jozefa Kabaňa.
Väčší, oblejší a aerodynamickejší
Nový Superb to mal ale ťažšie. Rodil sa spolu s novou generáciou Volkswagenu Passat. Dizajnéri tak nemali celkom voľné ruky. A hoci unifikáciu Superb neutají, o tom, že patrí do rodiny Škody, niet najmenších pochybností.
Príslušnosť k značke demonštruje osemuholníková maska, tentoraz s povrchovou úpravou Dark Chrome a kryštalickými prvkami v svetlách. Tie môžu byť prvýkrát matrixové. Každý z dvoch bi-LED reflektorov obsahuje dva moduly po 36 diódach a k tomu efektný detail v modrej farbe. Denné svetlá majú grafiku písmena L. Hoci šéfdizajnér Škody Oliver Stefani tvrdí, že Superb je charakteristický ostrými líniami, v porovnaní s predchodcom ich výrazne ubudlo. Vidieť to najmä z profilu.
Škoda Muzeum: Aké poklady ukrýva?
Superb prišiel o prelisy v oblasti podbehov aj o typickú "tornado line“. Ostal z nej len bežný bočný prelis vo výške kľučiek dverí. Unifikácia s Passatom pripravila Superb aj o ďalšiu „kabaňovskú vychytávku“ v podobe obrej prednej kapoty, ktorá zasahovala hlboko do blatníkov a jej okraj lícoval s "tornado line“. Vo verzii Combi vidíme identické dvere či okná, aké používa nový Passat Variant. Zadné svetlá s céčkovou grafikou sú výrazne užšie a vo vyšších úrovniach dostali animované „smerovky“. V ich štruktúre sa opäť objavujú kryštalické prvky, tentoraz podsvietené. Vrcholovej pozícii Superbu prospeli väčšie rozmery, i keď na nezmenenom rázvore náprav s hodnotou 2 841 mm. Obe verzie narástli. Sedan o 43 mm na konečných 4 912 a kombi o 40 mm na celkových 4 902 mm. Kým na šírke ubudlo 15 mm, strecha je o 11 mm vyššia.
Oblejšie línie, ale aj prepracované detaily v podobe optimalizovaných nárazníkov, kolies, kľučiek, spätných zrkadiel a pri kombi aj finletov usmerňujúcich prúdnice za vozidlom, priniesli nižší aerodynamický odpor. Liftback má koeficient Cd len 0,23 a kombi 0,25, čo je zlepšenie o 10, respektíve 15 %. Pre nový Superb „namiešala“ Škoda šesť celkom nových lakov – biely Purity, strieborný Pebble, čierny Ebony, modrý Cobalt, červený Carmine a žltý Ice Tea. Pripravené sú tiež nové disky od strieborných 17-palcových až po voliteľné 19-palcové kolesá. Superb sa môže opäť pochváliť gigantickým batožinovým priestorom, dokonca väčším ako v minulosti. Liftback má teraz pod elektricky ovládaným vekom 645 litrov, o 20 viac, a kombi až 690 litrov, čo je viac o 30 litrov. No a keď sklopíte sedadlá, kombi odvezie 1 920 litrov batožín. Paradoxne je to však o 30 menej. V kabíne sa nárast Superbu prejaví väčšou rezervou nad hlavou (+ 11 mm).