Ferrari sa pôvodne zdráhalo zapojiť do segmentu SUV. Napokon, takéto auto ani nepotrebovalo. I tak dokázala automobilka z Maranella predať viac áut ako jej úhlavný nepriateľ – Lamborghini. Jeho bestsellerom bol pritom práve Urus. Teraz má však Ferrari v rukáve nový tromf. Purosangue je totiž prvým SUV vzpínajúceho sa žrebca a tiež jeho prvým 4-dverovým modelom. Názov Purosangue, teda „plnokrvník“ však naznačuje, že Ferrari odmietlo robiť kompromisy. Novinka má byť čistokrvným športovým autom s nezmenenou maranellskou DNA, i keď so zvýšeným podvozkom a doteraz nevídaným priestorom pre 4-člennú posádku. Tomu musela byť prispôsobená celá koncepcia.
Čítajte viac Ferrari 296 GTS: Po plug-in hybridnom kupé prichádza kabrioletAj preto Ferrari nehovorí o SUV, ale o FUV (Ferrari Utility Vehicle). Purosangue pripomína skôr „prerastené“ GT. Zadné dvere kamufluje absentujúca kľučka a minimálny rez dverí v zadnom blatníku. Akoby tu ani neboli. Novinka sa nevzdala ani dlhej kapoty, dozadu posunutej kabíny či kratučkých previsov. Hoci Purosangue pôsobí nesmierne kompaktne a uhladene, rozhodne nejde o „kompakt“. Na dĺžku má 4 973 mm, len asi o 60 mm menej ako Urus, zato rázvorom náprav 3 018 mm ho prerastá. Dokonalý postoj na ceste zaručuje extrémna šírka 2 028 mm a strecha, ktorá sa klenie len 1 589 mm nad zemou, čo je na SUV naozaj málo.
Aby mohol Purosangue fungovať rovnako dobre ako typické GT, dostal do vienka unikátny „lejaut“. Jeho atmosférický 12-valec 6,5 V12 je umiestnený za prednou nápravou a 8-stupňová prevodovka zas vzadu, teda v usporiadaní Transaxle. To však nie je koniec, pretože Purosangue disponuje pohonom všetkých štyroch kolies. Tie predné sú s motorom spojené cez jednotku prenosu výkonu PTU. Takto sa podarilo dosiahnuť takmer dokonalé rozloženie hmotnosti medzi nápravy v pomere 49 : 51. Napriek väčšej svetlej výške 185 mm však Ferrari sľubuje nízko položené ťažisko. Stará sa o to nízko posadená hnacia sústava, ale napríklad aj karbónová strecha, ktorá je aj s odhlučnením až o 20 % ľahšia ako hliníková.
Karoséria je vyrobená z mixu hliníkových profilov, vysokopevnostnej ocele a z dielov využívajúcich uhlíkové vlákna. I tak je pohotovostná hmotnosť nezanedbateľných 2 033 kg. Má to však svoj dôvod. Purosangue nešetrí na výkone ani luxuse. Nemieri rozhodne k puristom. Jeho atmosférické srdce s kódovým označením F140IA má uhol rozovretia valcov 65 stupňov, celkom nový sací a výfukový trakt a priame vstrekovanie pod tlakom 350 barov. Hlavy valcov sú odvodené z Ferrari 812 Competizione, čo znamená priam okruhovú techniku. Nový je aj kľukový hriadeľ z nitridovanej ocele či ložiská so zníženým trením. Výsledkom je maximálny výkon 540 kW pri 7 750 otáčkach za minútu. Ide o vôbec najsilnejší atmosférický motor, aký kedy Ferrari použilo. Zároveň katapultuje Purosangue na post najvýkonnejšieho sériového SUV.
Rovnako vzrušujúci je aj krútiaci moment, ktorý kulminuje hodnotou 716 Nm pri 6 250 otáčkach za minútu. Samozrejme, na preplňované agregáty sa nechytá, ale zato je 80 % maxima k dispozícii už od 2 100 otáčok. Túto ohromnú silu posiela k dvojspojkovej prevodovke, schopnej spracovať až 1 200 Nm, a to aj počas zmeny prevodových stupňov. Časy radenia sú kratšie v porovnaní so staršou prevodovkou DCT a stupeň navyše znamená kratšie rozstupy. Výsledkom je šialená akcelerácia na stovku za 3,3 sekundy a na dvojnásobnú rýchlosť za 10,6 sekundy. A máme tu aj deceleračné údaje. Brutálne brzdy skrotia tento mastodont z rýchlosti 100 km/h na dráhe dlhej len 32,8 metra. Maximálka sa pritom končí až pri 310 km/h.
Adrenalín za volantom má sprevádzať nenapodobiteľná zvuková stopa, ktorú možno dosiahnuť len pri atmosférických motoroch. Ferrari hovorí o symfónii vytvorenej sekvenciou spaľovania motora a schopnosťou ovládať akustiku v kabíne. Nová komora s optimalizovaným sacím kanálom produkuje vysoké tóny, kým dva progresívne tlmiče sa starajú o jemnú akustiku v meste. Až pri 8 250 otáčkach sa spustí skutočné crescendo a Purosangue naplno odhalí svoj hlas. Lenže Purosangue nemá byť rýchly len v priamke. Najväčšou výzvou projektu bolo, aby zvládal zákruty a trate s bravúrou klasických GT. Na to potrebuje tuhý a ľahký podvozok, priam prešpikovaný elektronikou. A aj ho dostal.
Šasi je dokonca ľahšie, akým disponujú konvenčné 4-miestne Ferrari, pritom je neporovnateľne väčšie. Torzná tuhosť narástla až o 30 %. Stojí za tým záplava hliníka a dutých profilov. O redukciu náklonov sa stará premiérový systém pruženia Multimatic True Active Spool Valve (TASV), využívajúci elektromotory . Okruh s napätím 48 V reguluje polohu každého kolesa individuálne podľa okamžitých podmienok. Dáta pochádzajú z akcelerometrov a využívajú ich aj aktívne tlmiče Multimatic. O trakciu a stabilitu sa stará nové ABS evo na báze technológie brake-by-wire, riadený preklz aj riadenie všetkých kolies 4RM-S, vyvinuté pôvodne pre GTC4 Lusso. Samozrejmosťou je vektorovanie krútiaceho momentu cez diferenciál E-Diff.
Všetky trakčné technológie má pod palcom elektronická riadiaca jednotka 8.0 Side Slip Angle Control. Integruje riadenie, trakciu a vertikálne ovládanie aktívne vo všetkých štyroch rohoch vozidla a vytvára synergiu s novým ABS evo. S asfaltom spájajú Purosangue 22-palcové predné kolesá s pneumatikami s profilom 255/35 a zadné 23-palcové disky, využívajúce ešte širšie pneumatiky 315/30. Bokom neostala ani aerodynamika. Purosangue má pre zníženie odporu vzduchu množstvo pomôcok, ako napríklad „aerobridge“ tesne pred A stĺpikmi alebo kanály na odvod vzduchu v oblasti kolies, no zároveň dosahuje potrebný prítlak pomocou dvojice difúzorov. Namiesto zadného stierača zas využíva regulovaný prúd vzduchu nad zadným vekom.
Nezaostáva ani kabína. Unikátne je už samotné nastupovanie. Veď zadné, elektricky ovládané dvere sa otvárajú protismerne. Vnútri je dostatok priestoru pre 4-člennú posádku v štyroch samostatných sedadlách. A k tomu má k dispozícii kufor s objemom 473 litrov, najväčší, aký sa kedy vo Ferrari objavil. Najvzrušujúcejšie to však budú mať vodič a spolujazdec. Kokpit je inšpirovaný SF90 Stradale, čo znamená, že ľavá časť palubnej dosky je takmer zrkadlovo identická. Dvojitý kokpit prináša spolujazdcovi dokonca 10,2-palcový displej. Interiér rozdeľuje mohutný stredový tunel. Všetky sedadlá sú elektricky nastaviteľné a vyhrievané. Luxus demonštruje aparatúra Burmester, masážne funkcie a po prvýkrát aj kompatibilita so smartfónmi cez Apple CarPlay a Android auto.
Čítajte viac Video: Českí policajti dostali Ferrari! Nie je to luxus?Aby to mali majitelia Purosangue čo najjednoduchšie, Ferrari prinesie 7-ročnú záruku s pravidelnými prehliadkami každých 20 000 kilometrov. A to bez obmedzenia nájazdu. Hoci už teraz niet pochýb o tom, že Purosangue by mohol ašpirovať na maranellský bestseller, Ferrari nič podobné neplánuje. Kým také Lamborghini Urus predstavuje už dnes viac ako 50 % predajov značky, Ferrari nechce, aby podiel jeho prvého SUV prekročil 20 %. Prečo? Nemá záujem, aby sa Purosangue stal najčastejšie vídaným modelom na cestách. Chce, aby zákazníci vnímali Ferrari ako výrobcu superšportov a luxusných GT. Za Purosangue si dá pritom dobre zaplatiť. Ale ktovie, možno časom v Maranelle zmenia názor. Tak ako to urobili so samotným Purosangue.