Ferrari Purosangue: Prvé SUV z Maranella je krásne aj od blata

Tak trochu iné SUV nám už sľuboval Bentley, Rolls-Royce, Lamborghini aj Aston Martin. A nič extra z toho nakoniec nebolo. Na skutočne iné SUV sme si museli počkať až do príchodu Ferrari Purosangue. Prvý športovo-úžitkový model z Maranella má koncepciu superšportu, ale aj štvoricu dverí a štyri plnohodnotné sedadlá.

28.12.2023 10:00
debata
Tak takéto SUV tu ešte nebolo. Jeho „lejaut“... Foto: Ferrari
Ferrari Purosangue - 2023 Tak takéto SUV tu ešte nebolo. Jeho „lejaut“ totiž vychádza z koncepcie čistokrvných GT. Vrátane 12-valca za prednou nápravou a prevodovky vzadu. Aj preto má také krásne proporcie.

Ferrari sa pôvodne zdráhalo zapojiť do segmentu SUV. Napokon, takéto auto ani nepotrebovalo. I tak dokázala automobilka z Maranella predať viac áut ako jej úhlavný nepriateľ – Lamborghini. Jeho bestsellerom bol pritom práve Urus. Teraz má však Ferrari v rukáve nový tromf. Purosangue je totiž prvým SUV vzpínajúceho sa žrebca a tiež jeho prvým 4-dverovým modelom. Názov Purosangue, teda „plnokrvník“ však naznačuje, že Ferrari odmietlo robiť kompromisy. Novinka má byť čistokrvným športovým autom s nezmenenou maranellskou DNA, i keď so zvýšeným podvozkom a doteraz nevídaným priestorom pre 4-člennú posádku. Tomu musela byť prispôsobená celá koncepcia.

Ferrari 296 GTS 10 Čítajte viac Ferrari 296 GTS: Po plug-in hybridnom kupé prichádza kabriolet

Aj preto Ferrari nehovorí o SUV, ale o FUV (Ferrari Utility Vehicle). Purosangue pripomína skôr „prerastené“ GT. Zadné dvere kamufluje absentujúca kľučka a minimálny rez dverí v zadnom blatníku. Akoby tu ani neboli. Novinka sa nevzdala ani dlhej kapoty, dozadu posunutej kabíny či kratučkých previsov. Hoci Purosangue pôsobí nesmierne kompaktne a uhladene, rozhodne nejde o „kompakt“. Na dĺžku má 4 973 mm, len asi o 60 mm menej ako Urus, zato rázvorom náprav 3 018 mm ho prerastá. Dokonalý postoj na ceste zaručuje extrémna šírka 2 028 mm a strecha, ktorá sa klenie len 1 589 mm nad zemou, čo je na SUV naozaj málo.

Ferrari Purosangue - 2023
Ferrari Purosangue - 2023
+50Ferrari Purosangue - 2023

Aby mohol Purosangue fungovať rovnako dobre ako typické GT, dostal do vienka unikátny „lejaut“. Jeho atmosférický 12-valec 6,5 V12 je umiestnený za prednou nápravou a 8-stupňová prevodovka zas vzadu, teda v usporiadaní Transaxle. To však nie je koniec, pretože Purosangue disponuje pohonom všetkých štyroch kolies. Tie predné sú s motorom spojené cez jednotku prenosu výkonu PTU. Takto sa podarilo dosiahnuť takmer dokonalé rozloženie hmotnosti medzi nápravy v pomere 49 : 51. Napriek väčšej svetlej výške 185 mm však Ferrari sľubuje nízko položené ťažisko. Stará sa o to nízko posadená hnacia sústava, ale napríklad aj karbónová strecha, ktorá je aj s odhlučnením až o 20 % ľahšia ako hliníková.

Na dĺžku má Purosangue takmer päť metrov. Zadný... Foto: Ferrari
Ferrari Purosangue - 2023 Na dĺžku má Purosangue takmer päť metrov. Zadný pár dverí tají doteraz nevídaným spôsobom. Žiadnu kľučku na nich nenájdete. A ešte k tomu sa otvárajú protismerne.

Karoséria je vyrobená z mixu hliníkových profilov, vysokopevnostnej ocele a z dielov využívajúcich uhlíkové vlákna. I tak je pohotovostná hmotnosť nezanedbateľných 2 033 kg. Má to však svoj dôvod. Purosangue nešetrí na výkone ani luxuse. Nemieri rozhodne k puristom. Jeho atmosférické srdce s kódovým označením F140IA má uhol rozovretia valcov 65 stupňov, celkom nový sací a výfukový trakt a priame vstrekovanie pod tlakom 350 barov. Hlavy valcov sú odvodené z Ferrari 812 Competizione, čo znamená priam okruhovú techniku. Nový je aj kľukový hriadeľ z nitridovanej ocele či ložiská so zníženým trením. Výsledkom je maximálny výkon 540 kW pri 7 750 otáčkach za minútu. Ide o vôbec najsilnejší atmosférický motor, aký kedy Ferrari použilo. Zároveň katapultuje Purosangue na post najvýkonnejšieho sériového SUV.

Hoci sa Purosangue snaží o čo najnižší odpor... Foto: Ferrari
Ferrari Purosangue - 2023 Hoci sa Purosangue snaží o čo najnižší odpor vzduchu, jeho dvojica difúzorov sa stará aj o potrebný prítlak. Tento mastodont ho bude potrebovať.

Rovnako vzrušujúci je aj krútiaci moment, ktorý kulminuje hodnotou 716 Nm pri 6 250 otáčkach za minútu. Samozrejme, na preplňované agregáty sa nechytá, ale zato je 80 % maxima k dispozícii už od 2 100 otáčok. Túto ohromnú silu posiela k dvojspojkovej prevodovke, schopnej spracovať až 1 200 Nm, a to aj počas zmeny prevodových stupňov. Časy radenia sú kratšie v porovnaní so staršou prevodovkou DCT a stupeň navyše znamená kratšie rozstupy. Výsledkom je šialená akcelerácia na stovku za 3,3 sekundy a na dvojnásobnú rýchlosť za 10,6 sekundy. A máme tu aj deceleračné údaje. Brutálne brzdy skrotia tento mastodont z rýchlosti 100 km/h na dráhe dlhej len 32,8 metra. Maximálka sa pritom končí až pri 310 km/h.

Kabína je inšpirovaná Ferrai SF90 Stradale. Aj... Foto: Ferrari
Ferrari Purosangue - 2022 Kabína je inšpirovaná Ferrai SF90 Stradale. Aj preto tu máme dvojitý kokpit a displej pred spolujazdcom.

Adrenalín za volantom má sprevádzať nenapodobiteľná zvuková stopa, ktorú možno dosiahnuť len pri atmosférických motoroch. Ferrari hovorí o symfónii vytvorenej sekvenciou spaľovania motora a schopnosťou ovládať akustiku v kabíne. Nová komora s optimalizovaným sacím kanálom produkuje vysoké tóny, kým dva progresívne tlmiče sa starajú o jemnú akustiku v meste. Až pri 8 250 otáčkach sa spustí skutočné crescendo a Purosangue naplno odhalí svoj hlas. Lenže Purosangue nemá byť rýchly len v priamke. Najväčšou výzvou projektu bolo, aby zvládal zákruty a trate s bravúrou klasických GT. Na to potrebuje tuhý a ľahký podvozok, priam prešpikovaný elektronikou. A aj ho dostal.

Zadné samostatné sedadlá sú tiež elektricky... Foto: Ferrari
Ferrari Purosangue - 2022 Zadné samostatné sedadlá sú tiež elektricky nastaviteľné a vyhrievané. Nič také zatiaľ Ferrari neponúklo.

Šasi je dokonca ľahšie, akým disponujú konvenčné 4-miestne Ferrari, pritom je neporovnateľne väčšie. Torzná tuhosť narástla až o 30 %. Stojí za tým záplava hliníka a dutých profilov. O redukciu náklonov sa stará premiérový systém pruženia Multimatic True Active Spool Valve (TASV), využívajúci elektromotory . Okruh s napätím 48 V reguluje polohu každého kolesa individuálne podľa okamžitých podmienok. Dáta pochádzajú z akcelerometrov a využívajú ich aj aktívne tlmiče Multimatic. O trakciu a stabilitu sa stará nové ABS evo na báze technológie brake-by-wire, riadený preklz aj riadenie všetkých kolies 4RM-S, vyvinuté pôvodne pre GTC4 Lusso. Samozrejmosťou je vektorovanie krútiaceho momentu cez diferenciál E-Diff.

Ako vidieť, Ferrari sa nebojí svoju novú pýchu... Foto: Ferrari
Ferrari Purosangue - 2023 Ako vidieť, Ferrari sa nebojí svoju novú pýchu prevetrať aj v teréne. Žrebca od blata sme tu naozaj ešte nemali.

Všetky trakčné technológie má pod palcom elektronická riadiaca jednotka 8.0 Side Slip Angle Control. Integruje riadenie, trakciu a vertikálne ovládanie aktívne vo všetkých štyroch rohoch vozidla a vytvára synergiu s novým ABS evo. S asfaltom spájajú Purosangue 22-palcové predné kolesá s pneumatikami s profilom 255/35 a zadné 23-palcové disky, využívajúce ešte širšie pneumatiky 315/30. Bokom neostala ani aerodynamika. Purosangue má pre zníženie odporu vzduchu množstvo pomôcok, ako napríklad „aerobridge“ tesne pred A stĺpikmi alebo kanály na odvod vzduchu v oblasti kolies, no zároveň dosahuje potrebný prítlak pomocou dvojice difúzorov. Namiesto zadného stierača zas využíva regulovaný prúd vzduchu nad zadným vekom.

Ferrari Purosangue - 2022
Ferrari Purosangue - 2022
+3Ferrari Purosangue - 2022

Nezaostáva ani kabína. Unikátne je už samotné nastupovanie. Veď zadné, elektricky ovládané dvere sa otvárajú protismerne. Vnútri je dostatok priestoru pre 4-člennú posádku v štyroch samostatných sedadlách. A k tomu má k dispozícii kufor s objemom 473 litrov, najväčší, aký sa kedy vo Ferrari objavil. Najvzrušujúcejšie to však budú mať vodič a spolujazdec. Kokpit je inšpirovaný SF90 Stradale, čo znamená, že ľavá časť palubnej dosky je takmer zrkadlovo identická. Dvojitý kokpit prináša spolujazdcovi dokonca 10,2-palcový displej. Interiér rozdeľuje mohutný stredový tunel. Všetky sedadlá sú elektricky nastaviteľné a vyhrievané. Luxus demonštruje aparatúra Burmester, masážne funkcie a po prvýkrát aj kompatibilita so smartfónmi cez Apple CarPlay a Android auto.

ferarri Čítajte viac Video: Českí policajti dostali Ferrari! Nie je to luxus?

Aby to mali majitelia Purosangue čo najjednoduchšie, Ferrari prinesie 7-ročnú záruku s pravidelnými prehliadkami každých 20 000 kilometrov. A to bez obmedzenia nájazdu. Hoci už teraz niet pochýb o tom, že Purosangue by mohol ašpirovať na maranellský bestseller, Ferrari nič podobné neplánuje. Kým také Lamborghini Urus predstavuje už dnes viac ako 50 % predajov značky, Ferrari nechce, aby podiel jeho prvého SUV prekročil 20 %. Prečo? Nemá záujem, aby sa Purosangue stal najčastejšie vídaným modelom na cestách. Chce, aby zákazníci vnímali Ferrari ako výrobcu superšportov a luxusných GT. Za Purosangue si dá pritom dobre zaplatiť. Ale ktovie, možno časom v Maranelle zmenia názor. Tak ako to urobili so samotným Purosangue.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Ferrari #SUV #ferrari Purosangue
Články podľa značiek