
Tento rok oslavujú vo Wolfsburgu 50. výročie Golfu. Áno, táto ikona sa ukázala po prvýkrát v roku 1974, aby prevzala štafetu po legendárnom „chrobáku“. A podarilo sa jej to bravúrne. Celých päť dekád kraľoval Golf rebríčku najpredávanejších áut v Európ, zväčša na prvej priečke. Vyrobilo sa z neho neuveriteľných 37 miliónov kusov, čo znamená, že denne sa pre Golf rozhoduje približne 2 000 zákazníkov. Aktuálna ôsma generácia, uvedená koncom roka 2019 však mierne zaváhala, hoci automobilka označila Golf VIII za najvyspelejší Golf všetkých čias. Volkswagen celkom nezvládol nástup komplikovaného softvéru. Niektoré funkcie a aplikácie tak spúšťal s niekoľkomesačným oneskorením. A zákazníci neboli nadšení ani z dotykovej obrazovky či odstránenia panelu klimatizácie. Práve tieto výhrady rieši rozsiahla modernizácia.

Týka sa všetkých verzií, vrátane kombi Variant, plug-in hybridu eHybrid a GTE ako aj ostrého Golfu GTI. Dizajnéri naordinovali Golfu nové nárazníky aj užšie predné svetlomety. Absolútnu premiéru má podsvietené logo, ktoré doplní už známu svietiacu diódovú lištu. Svetelný výkon vylepšia príplatkové svetlá IQ.Light s dosvitom 500 metrov a matricovou technológiou. S nimi získajú zákazníci aj nové zadné LED svetlá s grafikou uvítacích sekvencií, ktorú je možné meniť priamo cez infotainment. Na výber sú tri verzie. Paleta farieb sa rozrástla o štyri nové odtiene – modré Crystal Ice Blue Metallic, Anemone Blue Metallic, strieborný Oyster Silver Metallic a čierny Grenadilla Black Metallic. Pre verzie R-Line, GTE a GTI bude k dispozícii čierna kontrastná strecha, plástové výplne a diódy v nárazníku ako aj typická červená alebo modrá lišta. Kolesá môžu mať priemer až 19 palcov.

V kabíne sa objavuje úplne nová generácia infotainmentu MIB4 s 10,4– alebo 12,9-palcovou dotykovou obrazovkou. Volkswagen sľubuje oveľa jednoduchšie ovládanie vďaka novej grafike aj štruktúre menu. No najväčšou zmenou je podsvietená dotyková lišta pod displejom, vyhradená nastaveniu teploty a hlasitosti audiosústavy. Toto bol doteraz najväčší tŕň v oku zákazníkov. Navyše bude na displeji v spodnej časti vyhradený pás pre ďalšie klimatizačné funkcie, napríklad vyhrievanie sedadiel, a v hornej ďalší pre voľbu najčastejšie využívaných funkcií. A čo je ešte prekvapivejšie, na volant sa vrátil starý známy hardvér v podobe fyzických tlačidiel. Tu Volkswagen doslova zaradil spiatočku. A urobil dobre. Štandardne dodávaný virtuálny kokpit má dve grafiky – základnú analógovú alebo digitálnu.

Neskôr plánuje Volkswagen integrovať do hlasového ovládania umelú inteligenciu ChatGPT. Posádka tak bude môcť komunikovať s autom pomocou prirodzeného jazyka alebo si nechať prečítať obsah počas jazdy. Golf si tiež polepšil v oblasti asistenčných systémov. Parkovací asistent dokáže sám vybrať a určiť pozdĺžny alebo priečny parkovací priestor. Vodič potom už len zadá povel na parkovanie. Ovládať nemusí rýchlosť ani riadenie. Vyššia úroveň asistenta ParkAssist Pro umožňuje dokonca parkovanie pomocou mobilného telefónu. Systém Area View zasa poskytuje dokonalý obraz okolia vozidla pomocou štyroch kamier.

O motoroch toho ale zasa tak veľa Volkswagen neprezradil. V každom prípade príde Golf v novej plug-in hybridnej verzii eHybrid, ktorá kombinuje 4-valec 1,5 TSI evo2 (110 kW) s elektromotorom a 6-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Celkový systémový výkon by mohol byť 150 kW. Pre GTE bude ešte vyšší. Kapacita batérie 25,7 kWh je takmer dvojnásobná v porovnaní s predchodcom, čo znamená čisto elektrický dojazd až do vzdialenosti 100 km. Okrem 11 kW palubnej nabíjačky bude táto verzia podporovať aj nabíjanie jednosmerným prúdom s výkonom 50 kW, takže z 10 na 80 % sa akumulátor dobije za 25 minút. Istotou je aj príchod verzie GTI s motorom 2,0 TSI, ktorého výkon má vzrásť zo súčasných 180 na 195 kW. Takže Golf GTI ôsmej generácie bude najvýkonnejší v histórii.

O trojvalcoch 1,0 TSI sa tlačová správa nezmieňuje a neuvádza ani rozpätie výkonu pre vynovený Golf, takže ťažko identifikovať, čo sa na nich zmení. V každom prípade budú pod kapotou 4-valce 1,5 eTSI evo2 so 48 V štartérom-generátorom a malou li-ion batériou. Mild-hybridná technológia umožní Golfu plachtiť aj vo vysokých rýchlostiach a šetriť palivo rekuperáciou. Udržať sa má aj dvojica naftových 4-valcov 2,0 TDI. Mohli by mať výkon 85 a 110 kW, prípadne 110 kW a 142 kW. Smutnou správou je, že Golf už pravdepodobne nedostane manuálnu prevodovku. Modernizácia sa totiž rodila v čase, keď nebolo jasné, aká prísna bude emisná norma Euro 7. Volkswagen sa tak radšej pripravil na čierny scenár, ktorému viac vyhovujú dvojspojkové prevodovky 7-DSG.

S predpredajom novinky začne automobilka na Slovensku v marci, pričom prvé vozidlá dorazia k zákazníkom v lete. Na jeseň majú prísť aj verzie GTE, GTI, GTI Clubsport či špičkový Golf R 4Motion. V roku 2025 pribudnú Golfy s pohonom oboch náprav a motormi TSI.