Ineos Fusilier: Tretí model bude na baterky, ale s benzínovou poistkou

Nový výrobca terénnych áut Ineos britského petrochemického miliardára sira Jima Retclifa predstavil v Londýne tretí model. Tentoraz sa už ale nevyhol elektrifikácii. O vývoj a výrobu sa postará rakúska spoločnosť Magna Steyr v Grazi. Možno preto nie je náhoda, že sa tak trochu podobá na Mercedes-Benz triedy G. Aj ten bude čoskoro jazdiť s batériami v podlahe.

01.03.2024 10:00
debata
Nového elektrického „mušketiera“ vyvinul Ineos... Foto: Ivan Majerský, Ineos
Ineos Fusilier - 2024 Nového elektrického „mušketiera“ vyvinul Ineos v spolupráci s rakúskou spoločnosťou Magna Stey v Grazi, kde sa bude aj vyrábať. Nie je vylúčené, že bude zdieľať komponenty s chystaným elektrickým Mercedesom-Benz EQG.

Kým britský miliardár James Dyson, známy inovatívnymi vysávačmi, so svojím projektom elektromobilu celkom pohorel, jeho krajan, petrochemický magnát sir Jim Ratcliffe, je vo svojich ambíciách vstúpiť do sveta áut oveľa úspešnejší. Len nedávno uviedol na trh ideového nástupcu pôvodného Land Roveru Defender a z neho odvodený pikap. A keďže britská automobilka mu neposkytla práva na označenie, nový off-road sa volá Ineos Grenadier – presne ako Ratcliffova londýnska krčma. Udrel ním priamo klinec po hlavičke. Grenadier vyplnil dieru na trhu, ktorá vznikla po tom, čo sa Land Rover celkom stiahol zo segmentu drsných terénnych áut a zopár ďalších konkurentov sa príliš vzdiali hardvérovo-analógovej DNA. Jeep Wrangler dnes napríklad kúpite v Európe len ako plug-in hybrid, šialené. Jednoducho, Grenadier si užíva obrovský úspech. A cestu nakoniec vydláždi aj prvému elektromobilu značky.

Ineos Grenadier - test 2023 Čítajte viac Videotest: Ineos Grenadier - ‘falošný Defender‘ nič nezastaví

Ani Ineos nemôže totiž ignorovať stále prísnejšie emisné limity v Európe a jej cieľ – prejsť do roku 2035 k čisto elektrickým autám. Ratcliffe to ale robí so zdravým rozumom. Nový Fusilier bude síce elektromobilom, ale zákazníci dostanú možnosť vybrať si aj verziu s predlžovačom dojazdu, ktorá ich zbaví stresu z nabíjania kdesi v odľahlých oblastiach bez infraštruktúry. Predlžovač dojazdu bude mať podobu malého spaľovacieho motora spojeného s generátorom. Ratcliffe na tlačovej konferencii v londýnskej krčme Grenadier, ktorú na jednu hodinu premenoval na Fusilier, uviedol, že rozhodnutie ponúknuť zákazníkom možnosť výberu vychádza z obmedzení elektromobilov v určitých situáciách.

Ineos Fusilier predstavil Jim Ratcliffe vo... Foto: Ivan Majerský, Ineos
Ineos Fusilier - 2024 Ineos Fusilier predstavil Jim Ratcliffe vo svojej krčme Grenadier, ktorú na hodinu premenoval na Fusilier.

„Ak by som dostal na výber z dvoch elektrických áut, jedno s predlžovačom dojazdu a druhé bez, vybral by som si to s predlžovačom dojazdu, pretože by som potom nemal obavy, že mi dôjde elektrina,“ povedal Ratcliffe. Bližšie technické údaje Ineos zatiaľ nezverejnil, urobí tak až na jeseň, no zato ukázal aspoň exteriér Fusilieru. Je takmer o meter kratší ako Grenadier a tiež nižší. Je zrejmé, že menšie rozmery a menšia hmotnosť budú pre elektrického nováčika výhodou. Šetriť kilogramami bude aj vďaka použitiu hliníkovej kapoty a dverí. Podvozok a strecha, ktoré sa postarajú o potrebnú odolnosť, dajú prednosť oceli. Na prvý pohľad pôsobí Fusilier ako kríženec Mercedesu-Benz triedy G a ruského UAZ-u Hunter. S tým prvým bude mať možno spoločného viac, než si myslíme.

Ineos Fusilier - 2024
Ineos Fusilier - 2024
+6Ineos Fusilier - 2024

Kým totiž veľký Grenadier schádza z výrobných liniek bývalého závodu Smartu v Hambachu, Fusilier bude montovať rakúska spoločnosť Magna Steyr v Grazi, kde od roku 1979 vzniká aj nemecká terénna ikona. Dokonca sa zdá, akoby si z „géčka“ Fusiler požičal niektoré komponenty, napríklad mierne modifikované kruhové svetlá, kľučky dverí alebo ochranné bočné lišty. A keďže v Grazi budú vyrábať čoskoro aj elektrický Mercedes-Benz EQG, prvý sériový elektromobil so silikónovými batériami, je možné, že aj v tomto smere využije Fosilier synergiu. Mohol by používať podobné batérie, elektromotory, čím by sa redukovali náklady ako na strane Ineosu, tak aj Mercedesu-Benz. Fusilier tiež absolvuje testovací program triedy G, ktorú už roky preverujú výstupom na neďalekú horu Schöckl.

Ineos Grenadier (2023) Čítajte viac Chýba vám Defender? Extrémny britský Ineos Grenadier kúpite aj na Slovensku

Ineos sľubuje, že Fusilier by mal zrýchľovať z 0 na 100 km/h pod sedem sekúnd. Zatiaľ sa ale netešte, pretože produkcia sa v Grazzi rozbehne až v roku 2027, dokonca o rok neskôr, ako sa plánovalo. Dôvodom je práve verzia s predlžovačom dojazdu, ktorá pôvodne nebola v pláne. Ročne má vznikať v Rakúsku 40– až 50-tisíc kusov Fusilieru. Ineos je teda vo svojich krokoch pragmatickejší, ako bol James Dyson, ktorý na projekte čistého elektromobilu prerobil len vo fáze vývoja približne 2,5 miliardy libier. Generálna riaditeľka Ineosu Lynn Calderová vlani pre Automotive News povedala, že mať len jedno riešenie na prechod k nulovým emisiám je nedostatočné. „Nebude to stačiť. Myslím, že spaľovací motor zostane súčasťou ponuky ešte nejaký čas. Elektrická batéria nie je odpoveďou na všetko.“

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Ineos #Ineos Fusilier
Články podľa značiek