Kia EV9: Najdrahšia Kia je na Slovensku. Poznáme cenu aj techniku

Keď ju uvidíte na ulici, asi vám padne sánka. Druhý elektromobil Kie na platforme E-GMP vyráža dizajnom dych. A tiež variabilitou, na ktorú sa konkurencia ani len nechytá. Cenou dáva na známosť, že ide o novú vlajkovú loď značky.

10.11.2023 10:00
debata (6)
Finálny dizajn Kie EV9 nie je naozaj vzdialený... Foto: Kia
KIA EV9-GTLine (2023) Finálny dizajn Kie EV9 nie je naozaj vzdialený futuristickému konceptu, ktorý Kia predstavila v roku 2021. Toto je verzia GT-line

Kia ohlásila, že od roku 2035 bude vyrábať len elektromobily. Jej elektrická budúcnosť sa však už dávno začala. Odštartovala ju crossoverom EV6, ktorý získal len nedávno titul európskeho auta roka 2022. Po ňom budú nasledovať ďalšie čisto elektrické novinky na platforme E-GMP. A tým kľúčovým je Kia EV9 – veľké sedemmiestne SUV, ktoré naznačila rovnomenným konceptom už v roku 2021. Čo je však dôležité, sériová verzia sa veľmi nelíši. To len dokazuje úžasný pokrok Kie v oblasti dizajnu. Napokon Kia označuje EV9 za svoju novú vlajkovú loď. Zodpovedajú tomu aj rozmery. Na dĺžku má 5 010, na šírku 1 980 a na výšku 1 780 mm. Rázvor náprav s hodnotou 3 100 mm je akoby zo sveta ultraluxusných limuzín. No a disky kolies priemerom 19 až 21 palcov rozhodne nezaostávajú.

Kia EV9 - premiéra november 2023
Kia EV9 - premiéra november 2023
+2Kia EV9 - premiéra november 2023

Hranatá, ale aerodynamická

Dizajnéri opäť uplatnili rukopis Opposites United, teda jednoty protikladov. EV9 má evokovať drsnosť SUV a zároveň pokoj elektromobilu. To je zrejmé z prísne geometrických tvarov, no zároveň aj zo snahy o čo najlepšiu aerodynamiku. Lepší dôkaz protikladov asi ani nenájdete. Boj s vetrom v aerodynamickom tuneli sa skončil s veľmi slušným výsledkom. EV9 má koeficient odporu vzduchu Cd 0,28. Podieľa sa na ňom množstvo prvkov, ako sú zapustené kľučky dverí, trojrozmerný kryt podvozka, ktorý má vpredu konkávny a vzadu konvexný tvar, aerodynamické clony či optimalizovaný tvar kolies.

EV9 je postavené na predĺženej platforme E-GMP.... Foto: Kia
Kia EV9 - 2023 EV9 je postavené na predĺženej platforme E-GMP. Tentoraz s batériou s kapacitou až 99,8 kWh, čo znamená dojazd vyše 500 km.
Kia EV3 Concept Čítajte viac Kia EV3 a EV4 Concept: Elektrické portfólio sa rozrastie o kompaktné modely

Kolmá tigria maska sa po prvý raz predstavuje v digitálnej podobe, hoci na vzor tvorený sústavou diód, ktoré vytvárajú efekt hviezdnej oblohy, si budeme musieť ešte počkať. Legislatíva ho v Európe zatiaľ nepovoľuje. Samotné LED svetlá sú situované vertikálne. Z profilu zaujme mohutný pontón, hranaté výrezy blatníkov aj bohato presklená kabína, ktorá odľahčuje robustný vzhľad EV9. Zadné LED svetlá sú inšpirované grafikou tých predných a siahajú od nárazníka až po strešný spojler. Okrem štandardnej verzie je pripravená aj verzia GT-line so športovým akcentom. Jej vzhľad obohatí špecifický predný a zadný nárazník a dizajn diskov, ako aj množstvo čiernych dekorácií. Paleta lakov je inšpirovaná štyrmi základnými prvkami prírody – svetlom, vzduchom, zemou a vodou.

Zadné LED svetlá sú inšpirované grafikou tých... Foto: Kia
KIA EV9-GTLine Zadné LED svetlá sú inšpirované grafikou tých predných a siahajú od nárazníka až po strešný spojler.

Špičková variabilita

V kabíne Kia sľubuje enormný priestor, najmä vďaka úplne vodorovnej podlahe a veľkému rázvoru náprav. Našlo sa tu miesto až pre tri rady sedadiel. V ponuke bude 6– aj 7-miestna konfigurácia – 2 + 3 + 2 alebo 2 + 2 + 2. Druhý aj tretí rad je možné sklopiť, dokonca elektricky, čím vnikne veľkorysý batožinový priestor. Do kufra sa zmestí podľa usporiadania minimálne 308 litrov. Po sklopení druhého radu je to až 2 318. Ale pozor! Pod prednou kapotou je ďalších 90 litrov. Napríklad na nabíjacie káble. Tam sa však variabilita EV9 zďaleka nekončí. V druhom rade si môžu pasažieri nastavovať sklon operadiel, napríklad počas nabíjania. Sedadlá druhého radu sa dajú navyše otočiť o 180 stupňov, takže vznikne akási klubová verzia, keď sú cestujúci otočení tvárami k sebe. Otočné sedadlá môžu byť výhodou aj pri nastupovaní či vystupovaní.

Palubná doska nesie až tri displeje. Dva... Foto: Kia
Kia EV9 - 2023 Palubná doska nesie až tri displeje. Dva 12,3-palcové a jeden 5-palcový. Prekryté sú spoločným sklom.
Kia EV5 - 2023 Čítajte viac Kia EV5: Nové elektrické SUV útočí na Enyaq. Najprv ale v Číne

Vznášajúca sa palubná doska nesie ďalšiu generáciu infotainmentu AVNT. Kia sa tentoraz neuspokojila s dvojicou 12,3-palcových displejov. Pridala ešte jeden 5-palcový, pre niektoré často využívané funkcie vozidla. Napríklad klimatizáciu, čo vás odbremeňuje od pátrania v košatom menu. Vďaka tomu zredukovala počet fyzických ovládačov na skutočné minimum. Pod pravým displejom sa ešte nachádza dotyková lišta na reguláciu klimatizácie a štartovanie. Stredová konzola vytvorila priestor pre množstvo odkladacích miest vrátane uzatvoreného boxu, držiakov nápojov či pre nabíjačku smartfónov. Kabína využíva množstvo prírodných materiálov na báze kukurice, cukrovej trstiny a prírodných olejov. Na výber bude šesť farebných kombinácií interiéru. Od svetlosivej až po elegantnú a kontrastnejšiu pre verziu GT-line.

Variabilitou pripomína Kia EV9 MPV v časoch... Foto: Kia
Kia EV9 - 2023 Variabilitou pripomína Kia EV9 MPV v časoch najväčšej slávy. Ponúka tri rady sedadiel, pričom sedadlá druhého radu možno otočiť o 180 stupňov.

Konečne veľká batéria

No najlepšou správou je, že EV9 bude prvým modelom Kie, ktorý ponúkne akumulátor so zväčšenou kapacitou. V ponuke budú dva pakety – menší s kapacitou 76,1 kWh a väčší s kapacitou 99,8 kWh, čím sa EV9 približuje Mercedesu-Benz EQS či BMW iX. Verzia s dlhým dojazdom a zadným náhonom je vybavená elektromotorom s výkonom 150 kW a krútiacim momentom 350 Nm. V takejto konfigurácii zrýchľuje na stovku za 9,4 sekundy. Štandardná verzia má elektromotor s výkonom 160 kW a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 8,2 sekundy. Verzia s pohonom oboch náprav AWD dostane dva elektromotory s výkonom 283 kW a krútiacim momentom 600 Nm.

Kia EV9 - 2023
Kia EV9 - 2023
+17Kia EV9 - 2023

Potom neprekvapí, že akceleračnú disciplínu zvládne za rovných šesť sekúnd a s funkciou Boost, ktorá zvyšuje krútiaci moment o ďalších 100 Nm, dokonca za 5,3 sekundy. Konečne poznáme aj hodnoty dojazdu. Verzia so zadným náhonom prejde na jedno nabitie 563 km a výkonnejšia štvorkolka 505. A to ešte chystá Kia čistokrvnú verziu GT s výkonom 450 kW. Osemstovoltová batéria, ktorú nepoužívajú BMW, Tesla ani Mercedes-Benz, pritom umožňuje extrémne rýchle nabíjanie. Len 15 minút na nabíjačke má stačiť na predĺženie dojazdu o 240 km. Z 10 % na 80 % to má trvať na nabíjacej stanici s výkonom 240 kW len 24 minút. Rovnako môže byť EV9 vďaka funkcii 2VL zdrojom energie pre externé spotrebiče s výkonom do 3,9 kW. Kia tiež sľubuje ťažnú kapacitu od 3 500 do 4 500 kg.

Kia Niro EV - test 2023 Čítajte viac Test: Kia Niro EV – zvonka a zvnútra revolúcia, v technike evolúcia

Na najlepších sa novinka doťahuje aj asistenčnými systémami. EV9 je pripravené na autonómnu úroveň SAE 3, čo znamená napríklad automatizovanú jazdu na povolených úsekoch ciest. Okolie monitoruje pomocou 15 snímačov a kamier vrátane lidaru, ktorý má v ponuke zatiaľ iba Volvo EX90. Absolútnou novinkou je diaľkový parkovací asistent RSPA 2. Takže EV9 bude schopné parkovať bez prítomnosti vodiča za volantom. Na aktiváciu parkovacieho autopilota stačí zadať povel na inteligentnom kľúči Kia Digital Key 2.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #Kia #elektromobily #Kia EV9
Články podľa značiek