Tropické teploty robia motoristom problémy. Stačí nechať auto chvíľu zaparkované na slnku a z interiéru sa stáva doslova vyhňa. Teplota v kabíne môže dosiahnuť až neuveriteľných 60 stupňov Celzia. Čo s tým? Pomôže kúpa auta s bielym lakom karosérie, ktorý lepšie odráža slnečné lúče, alebo je dobré nechať počas parkovania mierne pootvorené okná? Presne na tieto otázky odpovedá nemecký autoklub ADAC. A nie teoreticky. Jeho experti nainštalovali teplomer do kabíny dvoch identických vozidiel a pustili sa do merania. Na jednom z nich pootvorili okná. Očakávali, že auto s otvorenými oknami bude na tom lepšie. Ale nestalo sa.
Príroda je silnejšia
Meranie teploty v kabíne pri vonkajšej teplote 28 stupňov Celzia neprinieslo zásadné rozdiely. Ak zostali okná zatvorené, po 10 minútach bolo nameraných vo vnútri 38 stupňov a po 20 minútach dokonca 45 stupňov Celzia. Ak boli dve okná mierne otvorené, hodnoty stále dosahovali 36, respektíve 42 stupňov Celzia. Navyše, nechávať pootvorené okná nie je práve bezpečné, takže ADAC toto riešenie neodporúča. V druhom teste porovnali experti biele a čierne auto. V bielom síce rástla vnútorná teplota pomalšie, ale nakoniec boli hodnoty teploty v kabíne takmer identické. Biely lak vám teda tiež nepomôže.
Čítajte viac Ford skoncoval so zahmlievaním. Použil ‘meteorologickú stanicu‘Najlepšie je preto nechávať auto zaparkované v tieni. Napríklad v garážach alebo v parkovacích domoch. Samozrejme, takúto príležitosť má len málokto. Tí ostatní môžu nápor slnka zmierniť aspoň slnečnou clonou pod predným sklom. Použiť môžete dokonca aj tú vonkajšiu, ktorú využívate v zime proti zamrznutiu čelného okna. Tá zníži aspoň teplotu palubnej dosky, ale pri dlhom parkovaní príroda predsa len vyhráva. Veľký efekt nemajú ani rôzne fólie na oknách. Opäť platí, že nakoniec sa teplota v kabíne vyšplhá do nebezpečných výšav. Najúčinnejšia v boji s teplotou je tak klimatizácia. Ale treba ju využívať rozumne, pretože vám môže škodiť.
S klimatizáciou opatrne
Nepúšťajte ju hneď. Najprv otvorte všetky dvere, nech má horúci vzduch možnosť z interiéru uniknúť. ADAC navyše odporúča absolvovať prvý či dva kilometre jazdy s otvorenými oknami a klimatizáciu zapnúť až potom. Nezabúdajte, že výduchy ventilácie by nemali smerovať priamo na vás a že rozdiel teploty medzi exteriérom a interiérom by nemal predstavovať viac ako sedem stupňov Celzia. Inak sa vystavujete teplotnému šoku pri vystupovaní a tiež prechladnutiu. Pri krátkych jazdách je lepšie klimatizáciu vôbec nepoužívať. No ani so zapnutou klimatizáciou nie ste „za vodou“.
Čítajte viac Ako nezabiť manuálnu prevodovku? Vyhnite sa týmto 7 zlozvykomJe tu totiž UV žiarenie, pred ktorým vás auto príliš nechráni. UV filtrom, ktorý zadržiava žiarenie UV-A a UV-B je totiž zväčša vybavené iba čelné sklo. Bočné okná žiarenie prepúšťajú. Špeciálne fóĺie síce pomáhajú odfiltrovať UV žiarenie aj infračervené žiarenie, zodpovedné za teplo, ale netreba zabúdať, že si vyžadujú schválenie a použité môžu byť iba na zadných oknách. Preto ADAC radí chrániť sa aj v aute opaľovacím krémom či slnečnými okuliarmi. Zvlášť upozorňuje, že v prehriatom aute nesmiete nechávať deti ani zvieratá. A zabúdať by ste nemali ani na pitný režim. V klimatizovanom aute síce smäd nepociťujete, lenže klimatizácia dehydruje. Vysušuje tak pokožku, ako aj sliznice.