Ako nezabiť manuálnu prevodovku? Vyhnite sa týmto 7 zlozvykom

Automatické prevodovky sa síce šíria automobilovou produkciou rýchlosťou blesku, no väčšina vodičov dáva stále prednosť klasike. A hoci je manuálna prevodovka lacnejšia, zlým zaobchádzaním jej môžete privodiť drahý kolaps. Týmto siedmim zlozvykom sa preto radšej vyhnite.

28.06.2021 05:00
debata (24)
Manuálne prevodovky zažívajú veľký comeback.... Foto: Porsche
Porsche 911 R - 2017 prevodovka Manuálne prevodovky zažívajú veľký comeback. Ale len v superšportových autách. Ako napríklad v Porsche 911GTS alebo Porsche Boxster.

Manuálne prevodovky sú obľúbené najmä preto, že autá, ktoré ich používajú, sú lacnejšie. Navyše dávajú vodičovi lepšiu kontrolu nad autom, a ak radíte rozumne, môžete dosiahnuť nižšiu spotrebu paliva ako s automatom. Či už robotizovaným, dvojspojkovým, alebo klasickým s hydrodynamickým meničom. To čo však ušetríte, môžete razom prerobiť, ak dávate svojej manuálnej prevodovke poriadne zabrať. Tak ako vám totiž dáva možnosť vyžmýkať z potenciálu auta maximum, takisto ľahko vám dáva príležitosť robiť chyby. Toto je sedem najväčších, pre ktoré skončíte v servise skôr, než je nevyhnutné.

1. Ruka na radiacej páke

Zdá sa to ako maličkosť, ale nie je. Obe ruky by ste mali mať na volante. A nielen kvôli bezpečnosti. Aj malý tlak na hlavicu radiacej páky prenáša sily na tiahla a tým aj na vidlice, ktorými prebieha zmena prevodových stupňov. Takto môže dochádzať k zvýšenému treniu medzi vidlicami a ozubenými kolesami či synchronizačnými krúžkami. Výsledkom je rýchlejšie opotrebenie a zvýšené zahrievanie prevodov a oleja. Jednoducho, ruka na radiacej páke skracuje životnosť prevodovky.

2. Státie so zaradenou rýchlosťou

Ak stojíte na križovatke alebo v zápche so zaradenou rýchlosťou, znamená to, že zároveň máte vytlačenú spojku. A to nie je dobré. Spojka totiž nie je určená na dlhodobé odpojenie motora od prevodovky. Zbytočne tým namáhate jej spojkové ložisko, ktoré je dimenzované len na krátkodobú záťaž. Neustálym držaním spojkového pedála na podlahe tak môžete jeho životnosť skrátiť aj pod 100 000 kilometrov. Správne je stáť s neutrálom a nohou na brzde. Nové autá vám to uľahčujú automatickým zabrzdením počas státia či asistentom rozjazdu do svahu.

3. Pomalé púšťanie pedála spojky

Ak sa chcete plynule rozbehnúť, nemali by ste púšťať spojkový pedál príliš rýchlo ani príliš pomaly. Chce to jednoducho cvik. Ak pustíte spojku rýchlo, nemusí sa vám rozbeh vôbec podariť. Motor buď zhasne, alebo celé auto začne „skákať“. To nie je dobré pre motor, spojku a ani prevodovku. V opačnom prípade zas spôsobíte zbytočne dlhý preklz lamiel. A ako vieme, trenie spôsobuje teplo. Ak to preženiete, pocítite štipľavý zápach spáleného povrchu spojkového obloženia. Samozrejme, skracuje to jeho životnosť. Zvlášť nebezpečné je to pri rozbehu v kopci.

Toyota - prevodovka Čítajte viac Manuálne prevodovky čaká rýchla ‘smrť‘. A elektromobily za to nemôžu

4. Plný plyn pri nízkych otáčkach

Ak používate zbytočne vysoký prevod pri nízkej rýchlosti, podtáčate motor. A to nerobí dobre celej hnacej sústave. A ešte horšie je, ak sa snažíte na päťke alebo šestke akcelerovať na plný plyn. Škodí to najmä motoru, ale tiež dvojhmotovému zotrvačníku, ktorého výmena je naozaj drahá. Správne je pri akcelerácii podradiť o stupeň či dva nižšie. Každý rýchlostný stupeň je totiž stavaný pre určité pásmo otáčok. To by ste mali rešpektovať. Ak to tak nie je, avízom sú zvýšené vibrácie alebo, naopak, vysoká hlučnosť. Moderné autá vám v tom poradia asistentom radenia, ktorý číslami alebo piktogramami naznačuje, aký prevodový stupeň je pre danú rýchlosť optimálny.

5. Odkladanie nohy na spojkový pedál

Tento zlozvyk je podobný zlozvyku mať ruku na radiacej páke. Je ale ešte drahší. Aj mierny tlak na pedál, zvlášť pri moderných autách, kde spojkový pedál zaberá hneď vo vrchnej polohe, pôsobí na spojkové ložisko, ktoré sa zbytočne opotrebováva. Navyše môže dochádzať k neustálemu preklzu spojky. Asi netreba vysvetľovať, že spojkové lamely sa tým zbytočne zahrievajú a ničia. Navyše takýmto spôsobom zvyšujete spotrebu paliva. Spojka sa má používať len krátkodobo počas preraďovania prevodových stupňov.

Panther ProgettoUno - 2021 Čítajte viac Panther ProgettoUno: Takúto prevodovku ste ešte nevideli!

6. Agresívna jazda

Prevodovke dáte zabrať aj agresívnou jazdou. Je síce stavaná s rezervou, ale časté „drsné“ radenie s preskakovaním jedného alebo viacerých prevodových stupňov jej dobre nerobí. Najmä synchronizačným krúžkom. Ak musia eliminovať veľké rozdiely otáčok motora a prevodovky, napríklad pri podradení zo šiesteho na tretí prevodový stupeň, alebo z päťky na dvojku, majú čo robiť. A svoje si užije aj spojka a motor. Pritom všetky opravy týchto komponentov sú extrémne drahé. Už len kvôli cene práce, pretože sa nezaobídu bez rozobratia „polovice“ vášho auta.

7. Zanedbaná údržba

Viaceré automobilky síce nepredpisujú interval výmeny oleja v prevodovke s tým, že náplň je celoživotná, no treba si uvedomiť, že plánovaná životnosť áut sa za posledných 30 rokov výrazne skrátila. Ak teda chcete udržať prevodovku v dobrej kondícii, stojí za to zvážiť výmenu prevodového oleja. Odborníci tvrdia, že je dobré meniť tento olej približne každých 60– až 70-tisíc km. Záleží to aj od toho, kde a ako jazdíte. Ak často ťaháte príves, jazdíte veľmi dynamicky alebo v drsnom teréne, je dobré interval výmeny skrátiť. Naopak, ak jazdíte málo, stačí meniť olej v prevodovke raz za päť rokov. Olej totiž starne a jeho vlastnosti s vekom degradujú.

Hyundai - prevodovka iMT - 2020 Čítajte viac Hyundai predstavuje revolučný ‘manuál‘. Spojka je minulosťou

© Autorské práva vyhradené

24 debata chyba
Viac na túto tému: #manuálna prevodovka
Články podľa značiek