Americká organizácia IIHS (Insurance Institute for Highway Safety), ktorá je pendantom európskeho konzorcia Euro NCAP, sa pri hodnotení bezpečnosti s autami naozaj nemazná. Metodika je ešte prísnejšia ako na starom kontinente. Kým u nás hrajú veľkú rolu asistenčné systémy, IIHS si stále zakladá aj na odolnosti „hardvéru“. Autá tu musia podstúpiť crashtest s malým prekrytím na strane vodiča aj spolujazdca, preukázať odolnosť strechy po prevrátení či funkčnosť hlavových opierok. A mimo nie je ani hodnotenie svetiel, ktoré sa v metodike Euro NCAP vôbec nenachádza.
Aby vozidlo získalo najvyššie ocenenie Top Safety Pick+, musí dostať hodnotenie Good v crashtestoch, za asistenčné systémy získať „známky“ Advanced alebo Superior a za svetlá Good alebo Acceptable, a to vo všetkých verziách. Vlani ich naozaj nebolo málo. Na najvyššie hodnotenie dosiahlo až 65 modelov, o 14 viac ako rok predtým. „Sme nadšení, že v roku 2022 vidíme na tomto zozname viac áut,“ hovorí prezident IIHS David Harkey. „Naše ocenenia uľahčujú zákazníkom nájsť modely, ktoré ich ochránia pri nehode.“
K výraznému zlepšeniu došlo aj vďaka zlepšeniu funkcií svetiel. Automobilky teda zareagovali na častú kritiku IIHS v tejto oblasti. Modely na zozname najúspešnejších sú rozdelené do desiatich kategórií, nielen podľa veľkosti, ale aj podľa toho, či ide o SUV, minivany alebo autá prémiového segmentu. V tomto roku je z pohľadu koncernov jednoznačným víťazom Hyundai, ktorý vlastní aj značky Kia a Genesis. Kórejčania získali celkovo jedenásť ocenení. Nasleduje koncern Volkswagen. Spolu so značkou Audi má na konte osem najvyšších hodnotení Top Safety Pick+. No aj všetky ostatné modely zoznamu ponúkajú nadštandardnú bezpečnosť.
Čítajte viac Toto sú najbezpečnejšie autá roka 2021. Škoda má dve zlaté!Mnohé z nich poznáme dobre z Európy, takže americké hodnotenie je relevantné aj pre európskych zákazníkov. Bodovali najmä Mercedes-Benz, Volvo a Audi. Na budúci rok to však budú mať výrobcovia opäť ťažšie. Vlani sa totiž kritériá nemenil ale v tom budúcom budú mať nárok na najvyššie hodnotenie len vozidlá, ktoré budú dodávané štandardne s dobrými svetlami, a to vo všetkých výbavách a verziách. „Hlavným dôvodom, prečo sú autá počas viac ako 25 rokov testov IIHS stále bezpečnejšie, je to, že sme sa nikdy nepoľavili zvyšovať nároky. Vysoký počet víťazov Top Safety Pick+ ukazuje, že je čas presadiť ďalšie zmeny,“ povedal Harkey.