Je apríl a bezpečnostné konzorcium Euro NCAP prichádza s výsledkami druhého kola nárazových testov. V porovnaní s tým predošlým, ktoré preverilo bezpečnosť piatich nových modelov, je podstatne skromnejšie. A tiež menej úspešné. Zúčastnili sa ho len tri autá. Vlastne iba dve, pretože 7-miestnej Dacii Jogger prisúdili komisári vlaňajšie výsledky Dacie Sandero, ktorá používa tú istú platformu. A ešte jej pohoršili. Výsledkom je, že Jogger, ktorý čaká nepochybne vzhľadom na cenu a úžitkové vlastnosti skvelá kariéra, je doslova prepadákom. Veď už Sandero si vyslúžilo zahanbujúce dve hviezdičky.
Nešlo pritom iba o zlé hodnotenie v kategórii asistenčných systémov, ktorých neprítomnosť sa dá od lowcostovej značky akosi očakávať a ktorá má vplyv aj na hodnotenie ochrany dospelých či chodcov, ale aj o zlyhania v štrukturálnej oblasti, teda pasívnej bezpečnosti. Sandero ukázalo napríklad nevhodnú konštrukciu palubnej dosky, ktorá môže privodiť pri náraze zranenie, ale aj nedostatočnú ochranu hrudníka pri čelnom a bočnom náraze. Východisková pozícia Joggeru s identickou konštrukciou a bezpečnostnou výbavou teda nebola lichotivá. No pridal sa ďalší faktor. Sedemmiestna verzia totiž nemá upozornenie na nezapnuté pásy v treťom rade sedadiel.
Presne tento fakt stál za tým, že Jogger prišiel o pár bodov, ktoré kvalifikovali Sandero aspoň do dvojhviezdičkovej zóny. Tú musel opustiť a klesol na jednu jedinú hviezdičku, čo je naozaj poľutovaniahodný výsledok. A keďže tieto prvky nie sú súčasťou ani príplatkového bezpečnostného balíka, nemohol pomýšľať na lepšie hodnotenie aspoň vo verzii s takouto výbavou, čo Euro NCAP umožňuje. Jogger tak získal za ochranu dospelých 70 %, za ochranu detí 69 %, za chodcov 41 % a v triede asistenčných systémov bez kamery iba 39 %. No ani ďalší dvaja „páni na holenie“ nie sú bez straty „kvetinky“.
Honda HR-V, ktorá sa dodáva len v hybridnej verzii, prišla o jednu hviezdičku a ostala v štvorhviezdičkovom pásme. Dôvodom je nepresvedčivá ochrane detí na zadných sedadlách, kde japonský crossover prišiel o cenné body. Inak bol jeho výkon presvedčivý. No a francúzsky prémiový crossover DS4 zas stratil hviezdičku pretože radarové senzory ponúka len za príplatok. Práve tieto body mu v štandardnej verzii chýbali k plnému skóre. To napriek tomu, že je v sérii vybavený napríklad aktívnou kapotou či stredovým airbagom. Bez radarových senzorov však nie sú jeho autonómne brzdy dostatočne účinné. Ak teda chcete päťhviezdičkovú bezpečnosť, je nevyhnutné investovať do balíka Safety Pack Plus.
Prístup DS je pomerne prekvapivý. Euro NCAP síce, ako sme spomínali, umožňuje hodnotiť autá s príplatkovými bezpečnostnými technológiami, ale pri prémiových značkách, akou sa DS snaží byť, už výrobcovia od „dvojitého metra“ dávno upustili. Jednoducho, na bezpečnosti nešetria a zákazníkom dodajú vozidlá s komplexným bezpečnostným balíkom. Verzie s nižším rozsahom totiž zbytočne kazia imidž. Za pár radarových senzorov by to aj v prípade DS určite stálo. Uvidíme, ako automobilka zareaguje. V rámci modernizácie by mohla tento prvok doplniť. Podobne ako by mohla Honda zlepšiť ochranu detí na zadných sedadlách. Oba modely sú totiž k piatej hviezdičke len na krok.
Výsledky Euro NCAP (apríl 2022)
Model | Hviezdičky | Dospelí | Deti | Chodci | Asist. systémy |
---|---|---|---|---|---|
DS 4 | 4 | 85 % | 86 % | 74 % | 65 % |
DS 4 (Safety Pack) | 5 | 85 % | 86 % | 74 % | 82 % |
Honda HR-V | 4 | 82 % | 75 % | 72 % | 78 % |
Dacia Jogger | 1 | 70 % | 69 % | 41 % | 39 % |