Diaľnica je pre elektromobily stále 'smrť'. Takto klame 36 z nich!

Moderné elektromobily začínajú byť obstojné autá. V meste a na vidieku s nimi absolvujete slušnú porciu kilometrov, no na diaľnici sa karta obráti. Spotreba energie rastie prudko nahor a dojazd klesá s rovnakou intenzitou. Niekedy aj na polovicu toho oficiálneho!

18.08.2022 05:00
debata (145)
Elektromobily si s diaľnicou príliš nerozumejú.... Foto: SHUTTERSTOCK
elektromobil, nabíjanie Elektromobily si s diaľnicou príliš nerozumejú. Tempo 130 km/h sa podpisuje na enormnom raste spotreby energie.

Vývoj elektromobilov ide brutálnym tempom vpred. V mestskej doprave a ani na okreskách sa už o dojazd báť naozaj nemusíte. Navyše sa tie najmodernejšie nabíjajú extrémne rýchlo. Stále je tu však neuralgický bod – diaľnica. Odpor vzduchu, ktorý prudko rastie už od rýchlosti 80 km/h, sa podpisuje na spotrebe energie z batérií. Tie zatiaľ neoplývajú takou kapacitou, aby sa vyrovnali dojazdu klasických áut, najmä nie tým naftovým. Pri diaľničnom tempe si už elektrické autá jednoducho siahnu na dno. O to viac zamrzí, ak výrobcovia udávajú hodnoty dojazdu, ktoré nemajú s tým reálnym veľa spoločného. A presne na to sa pozrel magazín Auto Evolution.

Kórejci naozaj excelujú. Najmenšou odchýlkou... Foto: Genesis
Genesis G80 Electrified - 2021 Kórejci naozaj excelujú. Najmenšou odchýlkou medzi normovaným dojazdom a dojazdom pri diaľničnom tempe sa môže pochváliť Genesis G80 Electrified.
Genesis G80 Electrified - 2021 Čítajte viac Genesis G80 Electrified: ‘Kórejská Tesla S‘ zvládne stovku pod 5 sekúnd

Ten si požičal dáta z nedávneho veľkého testu diaľničného dojazdu 36 najrozšíre­nejších elektromobilov nemeckého AutoBildu a porovnal ich s oficiálnym dojazdom. Samozrejme, spotreba na diaľnici je vyššia ako tá priemerná, ale odchýlky medzi normou a skutočnosťou dosiahli naozaj extrémne hodnoty. Pohybujú sa totiž od 17 % až po neuveriteľných viac ako 54 %! Najväčším „klamárom“ sú z tohto pohľadu Cupra Born, Mercedes-Benz EQB. VW ID.3. Dojazd všetkých troch je na diaľnici minimálne o polovicu kratší. A to test prebiehal v prívetivých poveternostných teplotách. Chváliť sa však nemá čím ani mnoho iných elektromobilov.

Najväčším „klamárom“ v dojazde sú Cupra Born a... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQB - 2021 Najväčším „klamárom“ v dojazde sú Cupra Born a Mercedes-Benz EQB.

Odchýlka 30 až 40 % je totiž takmer štandardom. A len jeden jediný model zaznamenal odchýlku pod 20 %. Je ním kórejský elektrický sedan Genesis, ktorého dojazd sa na diaľnici skracuje iba o 17 %. Prekvapením však je, že v tejto disciplíne nijako nevynikajú superaerodynamické elektromobily ako Mercedes-Benz EQE a EQS. Asi by ste tipovali, že vďaka zníženému odporu vzduchu si s diaľnicou poradia hravo. No celkom tak to nie je. Aj u nich sa rozdiel pohybuje od 35 do 38 %. Majú však výhodu veľkej batérie, takže aj reálny dojazd je stále veľmi slušný.

Úplne najkratší dojazd majú na diaľnici Mazda... Foto: Mazda
Mazda MX-30 - 2020 Úplne najkratší dojazd majú na diaľnici Mazda MX-60 a Honda e.
elektromobil, nabíjanie Čítajte viac Jazdené elektromobily a hybridy medziročne 'brutálne' zdraželi. Pozrite si najpredávanejšie

Horšie je to, ak sa stretne zlá aerodynamika s malou batériou. Potom je dojazd bez ohľadu na odchýlku naozaj tragédiou. Ako príklad môžu poslúžiť Mazda MX-30 (140 km), Honda e (135 km), ale aj Mercedes-Benz EQB. Ani ten nie je schopný prejsť na diaľnici na jedno nabitie viac ako 200 km. A teraz si predstavte, že s takýmto autom jazdíte v zime, keď spotrebúva veľkú časť energie batérie na udržiavanie jej teploty a zároveň na vyhriatie kabíny. Razom sa tak môžeme dosť s dojazdom pod 100 km! To môže byť v poriadku len v situácii, ak takýto elektromobil používate výlučne v meste a v garáži máte ešte jedno „normálne“ auto. Napokon, pozrite si výsledky.

Rozdiel medzi udávaným a reálnym dojazdom

Model Udávaný dojazd (km) Reálny dojazd pri 130 km/h (km) Odchýlka
1. Genesis Electrified G80 520 427 –17,88 %
2. Mercedes-Benz EQV 300 349 273 –21,78 %
3. Renault Zoe E-Tech EV5 377 292 –22,5 %
4. Opel Zafira e-Life M 330 250 –24,24 %
5. Opel Zafira e-Life M 330 250 –24,24 %
6. Porsche Taycan Turbo S 468 336 –28,21 %
7. Genesis GV60 Sport Plus 466 330 –29,18 %
8. Mazda MX-30 200 140 –30,00 %
9. Hyundai Kona Electric 484 336 –30,58 %
10. VW ID.4 GTX 480 332 –30,83 %
11. Polestar 2 Single Motor Long Range 542 374 –31,00 %
12. Honda e 222 153 –31,08 %
13. BMW iX xDrive50 630 434 –31,11 %
14. VW UD.5 Pro Performance 520 340 –34,62 %
15. Mercedes-Benz EQE 350+ 660 423 –35,91 %
16. VW ID.4 Pro 77 kWh RWD 520 328 –36,92 %
17. Audi Q4 e-tron 40 520 326 –37,31 %
18. Škoda Enyaq iv80 510 318 –37,65 %
19. Kia e-Soul 64 kWh 452 280 –38,05 %
20. Mercedes-Benz EQS 450+ 785 482 –38,60 %
21. Opel Combo e-Life 280 171 –38,93 %
22. Tesla Model 3 Long Range 602 363 –39,70 %
23. Hyundai Ioniq 5 AWD 481 290 –39,71 %
24. BMW i4 M50 510 299 –41,23 %
25. Peugeot e-Rifter 280 164 –41,96 %
26. Kia EV6 528 305 –42,23 %
27. Tesla Y Long Range Dual Motor 533 304 42,98 %
28. Renault Mégane E-Tech EV60 220 470 268 –42,98 %
29. Ford Mustang Mach-E GT 610 337 –44,75 %
30. Polestar 2 Dual Motor Long Range 482 258 –46,47 %
31. Volvo XC40 Recharge P6 425 227 –46,59 %
32. Mercedes-Benz EQA 250 426 222 –47,89 %
33. Hyundai Ioniq 5 160 kW RWD 507 261 –48,52 %
34. VW ID.3 Pro 150 kW 58 kWh 426 216 –49,30 %
35. Mercedes-Benz EQB 350 423 200 –52,72 %
36. Cupra Born 170 kW 77 kWh 496 226 –54,44 %
Dojazd elektromobilov pri 130 km/h
Model Udávaný dojazd (km) Reálny dojazd pri 130 km/h (km)
1. Mercedes-Benz EQS 450+ 785 482
2. BMW iX xDrive50 630 434
3. Genesis Electrified G80 520 427
4. Mercedes-Benz EQE 350+ 660 423
5. Polestar 2 Single Motor Long Range 542 374
6. Tesla Model 3 Long Range 602 363
7. VW UD.5 Pro Performance 520 340
8. Ford Mustang Mach-E GT 610 337
9. Porsche Taycan Turbo S 468 336  
10. Hyundai Kona Electric 484 336
11. VW ID.4 GTX 480 332
12. Genesis GV60 Sport Plus 466 330
13. VW ID.4 Pro 77 kWh RWD 520 328
14. Audi Q4 e-tron 40 520 326
15. Škoda Enyaq iv80 510 318
16.. Kia EV6 528 305
17. Tesla Y Long Range Dual Motor 533 304
18. BMW i4 M50 510 299
19. Renault Zoe E-Tech EV50 377 292
20. Hyundai Ioniq 5 AWD 481 290
21. Kia e-Soul 64 kWh 452 280
22. Mercedes-Benz EQV 300 349 273
23. Renault Mégane E-Tech EV60 220 470 268
24. Hyundai Ioniq 5 160 kW RWD 507 261
25. Polestar 2 Dual Motor Long Range 482 258
26. Opel Zafira e-Life M 330 250
27. Opel Zafira e-Life M 330 250
28. Volvo XC40 Recharge P6 425 227
29. Cupra Born 170 kW 77 kWh 496 226
30. Mercedes-Benz EQA 250 426 222
31. VW ID.3 Pro 150 kW 58 kEh 426 216
32. Mercedes-Benz EQB 350 423 200
33. Opel Combo e-Life 280 171
34. Peugeot e-Rifter 280 164
35. Honda e 222 153
36. Mazda MX-30 200 140

© Autorské práva vyhradené

145 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #dojazd elektromobilov #spotreba alektromobilov
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek