Na trh pribúda jeden nový elektromobil za druhým. Aký je ale ich skutočný vplyv na životné prostredie? To je ťažká otázka, pretože kým politici tvrdia, že majú nulové emisie, každý súdny človek vie, že auto s nulovými emisiami neexistuje. Elektrina, ktorú elektrické autá používajú, pochádza často z fosílnych zdrojov, panely karosérie treba vyrobiť za pomoci množstva energie a ani výroba batérií s množstvom lítia sa nezaobíde bez uhlíkovej stopy. Preto sa viacero organizácií snaží vytvoriť metodiku, ktorá by dokázala vyjadriť, do akej miery sú konkrétne elektromobily ekologické.
Čítajte viac Ekologické elektromobily? Toto je odvrátená strana zvyšovania ťažby lítiaTeraz si na to trúfla agentúra Bloomberg. Zároveň ale priznáva, že je to veľmi zložité, pretože do klimatického skóre vstupuje neskutočne veľa faktorov – od toho, akú energiu elektromobil spotrebováva, akú energiu využíva továreň, ktorá ho vyrába, cez špecifickú chémiu batérie až po to, kde elektromobil jazdí a parkuje. Napríklad chladné počasie znižuje účinnosť elektromobilu a elektromobil pripojený na uhoľnú elektráreň bude zodpovedný za viac emisií ako ten, ktorý sa nabíja zo slnka. Napriek tomu vytvoril Bloomberg rovnicu, ktorá je aplikovateľná na všetky nové autá a relatívne spravodlivá.
Metodika bola zostavená na základe odporúčaní popredných organizácií v oblasti energetickej politiky a stratégie elektrických vozidiel. V podstate je to jednoduché. Hodnotená je účinnosť elektromobilu, ktorá približne zodpovedá jeho spotrebe a dojazdu, a uhlíková stopa batérie na základe jej kapacity, pretože tá je zodpovedná za väčšinu emisií, ktoré vznikajú pri výrobe elektromobilu. Ekonomika prevádzky tvorí na známke 70-percentný podiel, kým veľkosť batérie 30 %. Bloomberg sa odvoláva na výskum MIT, podľa ktorého 70 % uhlíkovej stopy elektromobilu ide na konto jazdenia a zvyšných 30 % pripadá na výrobu.
Konkrétna rovnica potom vyzerá tak, že dojazd reprezentujúci efektivitu je vydelený pohotovostnou hmotnosťou vozidla reprezentujúcou produkčné emisie. Veľkosť batérie je vyjadrená jej kapacitou. Vozidlá mohli získať na stupnici od 0 do 100 bodov. Na maximum nedosiahlo ani jedno. Víťaz je ale naozaj prekvapujúci. Najvyššie skóre má totiž na konte luxusný a supervýkonný americký elektromobil Lucid Air, ktorý je síce ťažký, ale vďaka vysokej účinnosti jeho pohonu, dokázal „tromfnúť“ všetku konkurenciu. Veď s batériou s kapacitou 118 kWh má dojazd až 520 míľ (836 km).
Čítajte viac Dôjde elektromobilom čoskoro 'šťava'? Siete s nimi nepočítaliTo naznačuje, že aj veľké elektromobily môžu byť ekologické. Za Lucid Air nasleduje Tesla 3 Long Range, Tesla S, kompaktný Chevrolet Bolt a Tesla Y. V špičke sa ešte ocitli Hyundai Kona Electric, Kia e-Niro, Kia EV6, Tesla X a BMW i4. Naopak, na chvoste nájdeme elektrické pikapy ako GMC Hummer, Rivian R1T, Ford F-150 Lighting, ale prekvapivo aj Audi e-tron, Porsche Taycan alebo Jaguar i-Pace. Ale pod skóre 50 sú aj novšie a najmodernejšie prírastky z dielne Mercedesu-Benzu (EQS) alebo BMW (iX). Ukazuje sa, že Tesla, ktorá má v prvej desiatke prakticky všetky svoje modely, má pred konkurentmi v ekológii stále náskok.