Diskriminačný? Pripravovaný zákon o registračných poplatkoch poburuje

Petíciu za zrušenie zmeny výšky registračného poplatku podpísalo už takmer 70-tisíc signatárov.

18.01.2023 06:00
jazdené autá Foto:
Navrhovaný spôsob výpočtu registračných poplatkov pre nové a jazdené autá zdvihol mnohých zo stoličiek.
debata (14)

Začiatkom januára sme písali, že poplatky za registráciu áut by sa mali zásadne zmeniť. Doteraz bol princíp jednoduchý – čím vyšší malo auto výkon, tým vyšší bol poplatok. Pri starších autách sa ešte uplatňoval prepočítavací koeficient, založený na veku vozidla. Úmerne s vekom auta sa vďaka nemu registračný poplatok znižoval – a to pomerne výrazne.

Porovnanie poplatkov

Ak si teraz kúpite auto s naftovým dvojlitrom s výkonom 147 kW, zaplatíte registračný poplatok vo výške 870 eur. Ak si kúpite auto s rovnakým výkonom z roku 2007, napríklad Octaviu RS, zaplatíte registračný poplatok 61 eur. Navrhovaná zmena by však znamenala, že za túto 16 rokov starú Octaviu zaplatíte od apríla registračný poplatok 609 eur.

Po novom zostáva základná suma, odvíjajúca sa od výkonu auta rovnaká ako doteraz. Koeficient, odvodený od veku sa však zmení na koeficient, odvodený od emisnej normy auta. Čím bude staršie a „špinavšie“, tým bude poplatok vyšší, presnejšie vyšší bude prepočítavací koeficient. Vyzerať by to malo takto: „Naša“ Octavia RS z roku 2007 spĺňa emisnú normu Euro 4. Pri nej sa po novom registračný poplatok bude rátať takto: 870 eur (suma platí pre vozidlá s výkonom od 143 do 154 kW) x 0,7 (ekologický koeficient pre vozidlá spĺňajúce emisnú normu Euro 4). A to je už spomínaných 609 eur.

AAA auto, PR článok, reklama, nepoužívať Čítajte viac Toto boli vlaňajšie hity autobazárov. Pozrite si TOP 10 áut z druhej ruky

Ak by ste išli do extrému a kupovali si starší „športiak“ s výkonom nad 254 kW, vyhovujúci už spomínanej emisnej norme Euro 4, tak by ste zaň od apríla mali platiť registračný poplatok 2 730 eur, do apríla je to však desaťnásobne menej – 273 eur.

Ak vás prepočet starých a nových registračných poplatkov zaujíma, tak v nižšie uvedenom článku (stačí kliknúť na jeho druhú časť) nájdete všetky sumy a koeficienty, aby ste si mohli porovnať sumu pri konkrétnom aute.

predaj áut, nové autá, Čítajte viac Za staršie si priplatíme. Pozrite, ako sa menia poplatky za prihlásenie auta

Namiesto dane z luxusu bude ekologická

„Dnes sú poplatky nastavené formou majetkovej dane alebo dane za luxus. Čím novšie a výkonnejšie auto, tým drahší poplatok. Túto logiku však návrh zákona obracia naruby. Nové a výkonné autá majú byť po novom zvýhodnené najviac,“ hovorí advokát Jakub Berthoty.

Jeho advokátska kancelária Dagital Legal uvádza aj príklad: „Poplatok za nové BMW X5 s výkonom 210 kW a nákupnou cenou 102 tisíc eur zlacnie z aktuálnych 2 300 eur na 690 eur (o 70 %). Nová X5 tak v konečnom dôsledku zlacnie o 1,5 %. Naopak, ak by ste si chceli kúpiť Ford Mondeo z roku 2008 s výkonom 162 kW za 5 900 eur, poplatok sa zvýši zo 77 eur na 770 eur (o 900 %). Výkonné Mondeo tak v dôsledku vyššieho poplatku zdražie o takmer 12 %.“ V niektorých extrémnych prípadoch budú podľa advokátskej kancelárie poplatky predstavovať 30 až 50 % z kúpnej ceny auta.

Práve tento princíp, keď autá pre tých, ktorí majú peniaze na nové a výkonné modely zlacnejú a pre tých, ktorí si ich nemôžu dovoliť mnohých ľudí nahneval a cítia sa ukrivdení. Petíciu proti zrušeniu pripravovanej zmeny registračných poplatkov podpísalo v čase publikovania tohto materiálu už približne 70 000 ľudí.

Budú hroziť žaloby?

Na druhú stranu je pravda, že ak netúžite po extrémne výkonnom jazdenom aute, zmena nebude až tak dramatická. Ak si niekto dnes kúpi 10 rokov staré auto s výkonom od 80 do 86 kW (109 až 117 koní), čo je na trhu jazdených áut bežná záležitosť, tak zaplatí podľa vzorca teoreticky registračný poplatok necelých 15 eur (minimum je však legislatívne stanovené nad 33 eur). Od apríla vzrastie tento poplatok na 54 eur. Je to viac než trojnásobné zvýšenie (približne o 270 percent), pokiaľ by bol polatok pod aktuálnym minimom. To sa však nemení v novom zákone a zostáva na úrovni 33 eur, takže reálny nárast bude len o necelých 64 percent. Pri zohľadnení nadobúdacej ceny auta ide stále o prijateľnú sumu.

Warrantywise - spoľahlivosť Čítajte viac Warrantywise: Ktoré 'jazdenky' sú najčastejšie v servise? Týmto sa vyhnite

Z nášho pohľadu zmena, ktorá z tohto poplatku urobí namiesto „dane z luxusu“ ekologickú daň dáva zmysel. Je však pravda, že koeficienty pre nadpriemerne výkonné modely by sa mohli zmierniť, pretože registračné poplatky vo výške teoreticky desiatok percent ceny kupovaného jazdeného auta budú trh skutočne deformovať.

Advokát Berthoty upozorňuje ešte na jeden dôležitý aspekt pripravovanej zmeny. „Emisná norma, vek vozidla a výkon automaticky nie sú to isté, ako reálne vypustené emisie. Autá s emisnou normou Euro 3 majú častokrát namerané lepšie výsledky emisií CO a HC, ako autá s emisnou normou EURO5 alebo 6. Ak majú navyše podobnú spotrebu, nebude ani veľký rozdiel v produkcii oxidov uhlíka“

Podľa neho ak štát povie, že tieto autá sú špinavé a škodlivé pre životné prostredie a ukáže sa, že to tak nie je, ľudia sa budú voči tomu brániť. „Štát už raz odškodňoval občanov za diskriminačne nastavenú registračnú daň v rokoch 2013 až 2015 a môže sa to pokojne zopakovať. Počet dotknutých a nahnevaných ľudí je dnes ale oveľa vyšší,“ dopĺňa advokát.

© Autorské práva vyhradené

14 debata chyba
Viac na túto tému: #jazdené autá #ojazdené autá #registračné poplatky #registračná daň
Články podľa značiek