Nedávno sme vám priniesli veľký test letných pneumatík nemeckého Autoklubu ADAC aj test pneumatík Autoklubu Českej republiky. Teraz pridávame ďalší, o ktorý sa postaral expert Jonathan Benson. Ten sa však nezameral na pneumatiky zvučných mien, pretože nie každý má na to, aby si mohol dopriať to najlepšie a často aj najdrahšie. Za referenčnú pneumatiku síce vybral vskutku špičkový plášť Continental PremiumContact 7, ale zvyšok poľa tvorila skupina takmer „nonameových“ pneumatík. Ukázalo sa, že napriek nižšej cene nemusia byť zlou voľbou. Plášte súťažili v štyroch hlavných disciplínach – brzdení a ovládateľnosti na mokrej vozovke, ako aj v brzdení a ovládateľnosti na suchom asfalte. K tomu pridal Benson ešte kritérium valivého odporu, ktorý hovorí o spotrebe paliva, a hlučnosť, ktorá je zas synonymom komfortu. Ako to dopadlo?
Samozrejme, jasným víťazom je prémiový Continental, ale radosť môžu mať aj naši západní susedia. Pneumatika českej, presnejšie českobudějovickej značky Tomket, ktorá vznikla len v roku 2017, sa na nemeckého premianta chytala až nečakane dobre. V brzdení za mokra bol plášť Tomket Sport Series 1 druhý hneď za Continentalom, aj keď s tým, že jeho brzdná dráha bola o sedem metrov dlhšia. Sú to síce metre, ktoré môžu rozhodnúť o tom, či nabúrate, alebo nie, no v kontexte s pneumatikou Duble Coin DC99 ste na tom výrazne lepšie, pretože tá zaostávala až o 14 metrov. V disciplíne ovládateľnosti skončil Tomket opäť druhý. Meraný čas na testovacej dráhe bol len o 4,4 sekundy dlhší. Taký Duble Coin potreboval na zvládnutie rovnakej disciplíny až o 11,5 sekundy viac. Treťou najlepšou pneumatikou v mokrých disciplínach sa stala Nankang Econex NA.
Podobné poradie nájdeme aj v posudzovaní vlastností na suchom asfalte. Pri brzdení vedie Continental pred Tomketom a Nankangom. Len na okruhu si Nankang vymenil miesto s Tomketom, ktorý bol tretí. Najhoršie brzdenie za sucha ukázala pneumatika Triangle Sportex TH201 a najhoršiu ovládateľnosť na suchej ceste opäť Duble Coin. Tomket zažiaril aj v najnižšom valivom odpore. Ten síce nie je kľúčový, pretože nemá veľa spoločného s bezpečnosťou, ale ušetrí vaše prostriedky na čerpacích staniciach. Taký Continental bol v tomto kritériu až tretí za spomínaným Tomketom a Winrunom R330. Hlučnosť bola jediná disciplína, pri ktorej dokázal „prepadák“ Duble Coin zažiariť na prvej priečke. Naopak Continental bol až na štvrtej priečke a Tomket na šiestej. No najhlučnejšou bola pneumatika Maxtrek Maximus M1.
Test ukázal, že výber lacnejšieho plášťa nemusí znamenať zásadný kompromis v bezpečnosti. Taký Tomket, ktorý bol najlepším spomedzi lacných plášťov, je pritom až o tretinu lacnejší ako referenčný Continental. Na jednej súprave pneumatík tak môžete ušetriť aj viac ako 230 eur. V nasledujúcej tabuľke, ktorá uvádza poradie v jednotlivých disciplínach si môžete vybrať pneumatiku aj podľa vášho jazdného profilu a preferencií. I keď kľúčové z hľadiska bezpečnosti je najmä správanie na mokrej vozovke.
Výsledky testu lacnejších letných pneumatík
Pneumatika | Brzdenie za mokra | Ovládateľnosť za mokra | Brzdenie za sucha | Ovládateľnosť za sucha | Valivý odpor | Hlučnosť |
---|---|---|---|---|---|---|
Continental PremiumContact 7 | 1. | 1. | 1. | 1. | 3. | 4. |
Tomket Sport Series 1 | 2. | 2. | 2. | 3. | 1. | 6. |
Nankang Econex NA1 | 3. | 3. | 3. | 2. | 7. | 3. |
Davanti DX390 | 4. | 4. | 4. | 8. | 4. | 2. |
Winrun R330 | 5. | 5. | 6. | 5. | 2. | 5. |
Triangle Sportex TH201 | 7. | 6. | 9. | 6. | 6. | 8. |
Maxtrek Maximus M1 | 6. | 7. | 5. | 7. | 9. | 9. |
King Maller Sport 1 | 8. | 8. | 7. | 4. | 8. | 7. |
Duble Coin DC99 | 9. | 9. | 8. | 9. | 5. | 1. |