
Podľa poľských kolegov z magazínu Auto Swiat vyvolávajú štatistiky spoľahlivosti vozidiel poriadne emócie. Často sa totiž majitelia konkrétneho auta urazia, keď svojho miláčika nájdu v takomto negatívnom rebríčku. Najmä ak im dobre slúžil. Vlastne je to logické. Medzi autami toho istého typu sa totiž nájdu verzie, ktoré sú prakticky bezporuchové, a, naopak, „čierne ovce“, ktoré privádzajú majiteľov do zúfalstva. Rozdiel môže spočívať v použitom motore. S jedným najazdíte 200-tisíc kilometrov len s potrebou pravidelne vymieňať olej, a s druhým skončíte v servise s vážnou poruchou už po 30 000 kilometroch.

Poruchové verzie následne kazia imidž celému modelovému radu. Lenže rebríčky spoľahlivosti, akým je napríklad nemecký TUV Report, jednotlivé verzie nerozlišujú. O to zaujímavejší je ten poľský, kde nájdeme konkrétne modely s konkrétnymi motormi, vyrábané v posledných dvadsiatich rokoch. A v prvej dvadsiatke dokonca aj s opisom najčastejších porúch. Špička rebríčka, ktorú uvádzame na začiatku, patrí totiž k vyhláseným katastrofám na kolesách, ktorým sa určite vyhnite, ak práve zamýšľate kúpiť auto z druhej ruky. Nájdete tu množstvo prémiových značiek, zväčša s naftovými motormi, ale aj mainstream. Dokonca aj novšie autá. Berte to ako dobre mienenú výstrahu.