Ešte ste neprezuli? Toto je 5 dôvodov, prečo nejazdiť v lete na zimných

Nie je to nelegálne, ale jazdiť v lete na zimných pneumatikách môže byť veľmi rizikové.

29.06.2023 06:00
debata
Nie je to nelegálne, ale jazdiť v lete na... Foto: ADAC
ADAC - test letných pneumatík 2021 Nie je to nelegálne, ale jazdiť v lete na zimných pneumatikách môže byť veľmi rizikové. Zimný plášť môže mať v lete brzdnú dráhu dlhšiu až o 20 %.

Naša legislatíva neprikazuje povinné použitie letných pneumatík. Povinné sú len zimné pneumatiky, a to od 15. novembra do 31. marca. Aj to len v prípade, že sa na vozovke nachádza súvislá vrstva snehu a ľadu. To ale znamená, že kým celoročné použitie letných pneumatík naráža na legislatívu, tých zimných sa to netýka. V podstate ich môžete používať 12 mesiacov v roku. Nemôže vás za to pokutovať polícia a ani poisťovne by v prípade poistnej udalosti nemali robiť problémy a mali by škodu uhradiť v plnej výške.

Čo dokáže urobiť prasknutá pneumatika za jazdy s kamiónom?

Video
ADAC - test letných pneumatík R16 - 2023 Čítajte viac ADAC: Toto je prvý megatest 50 letných pneumatík. Pozor na Čínu

Samozrejme, väčšina motoristov poctivo prezúva, a tento úkon, ak teda nepoužívajú celoročné plášte, má už dávno za sebou. Napríklad podľa nedávneho prieskumu spoločnosti Continental prezuje zo zimných na letné pneumatiky do konca apríla až 90 % vodičov a ďalších šesť percent tak urobí do konca mája. To znamená, že na letné pneumatiky potom z rôznych dôvodov neprezujú iba štyri percentá motoristov. Najčastejším dôvodom je buď používanie celoročných plášťov, alebo snaha dojazdiť opotrebované zimné pneumatiky. Nie je to však dobrý nápad.

Zimná pneumatika má odlišné zloženie gumovej... Foto: Tyre Reviews
Test zimných pneumatík - Tyre Reviews 2019 Zimná pneumatika má odlišné zloženie gumovej zmesi aj odlišný dezén. Je jasné, že v lete nemôže podávať dobré výkony.
AČR - test letných pneumatík 2023 Čítajte viac Česi otestovali 20 letných pneumatík. Hviezdami sú Semperit a Continental

Ako vyplýva z označenia zimných pneumatík vločkou a písmenami M+S (Mud+Snow), sú určené do blata a snehu v chladnom počasí. Aj preto majú v porovnaní s letnými plášťami výrazne odlišnú konštrukciu a vysoké letné horúčavy im rozhodne neprospievajú. Ešte horšie je, že majú negatívny vplyv na bezpečnosť. Ak teda patríte k tým, ktorí to chcú v lete skúšať na zimných pneumatikách, tu sú dôvody, prečo to radšej nerobiť. Minimálne by ste mali byť za volantom veľmi opatrní. Negatív je viac, než si myslíte.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #letné pneumatiky #zomné pneumatiky
Články podľa značiek