Dacia Duster je ohromne úspešným autom. Môže za to jej cenová dostupnosť, sympatický dizajn aj komfortné odpruženie. Daňou za to je ale nižšia bezpečnosť. Jednoducho platí pravidlo – niečo za niečo. Ukázalo sa to už v nárazových testoch konzorcia Euro NCAP, z ktorých si odniesla len tri hviezdičky. A teraz sa limity tohto SUV ukázali aj v losom teste, ktorý uskutočnili španielski experti z km77. Do rúk sa im dostal modernizovaný Duster vo vrcholovej benzínovej verzii 1,3 TCe s predným náhonom, automatickou prevodovkou a pneumatikami Continental EcoContact 6 obutých na 17-palcových diskoch.
Čítajte viac Suzuki Vitara prekvapila v losom teste. Je lepšia ako mnohé drahšie autáTestovací jazdci chceli overiť, či sa po facelifte zlepšili aj jazdné vlastnosti. Duster totiž tetsovali už dávnejšie v dieselovom prevedení. Ani tentoraz však nemajú extra dobré správy. Na to, aby bol Duster hodnotený kladne, musel by trať vyhýbacieho manévru zvládnuť rýchlosťou 77 km/h. Práve táto rýchlosť oddeľuje podľa km77 zrno od pliev. To sa ale s Dusterom rozhodne nepodarilo. Prvý test prebehol so vstupnou rýchlosťou 76 km/h a nebol na to dobrý pohľad. Došlo k výrazným náklonom karosérie, ostrým zásahom stabilizácie a vnútorné zadné koleso strácalo kontakt s vozovkou. Duster nakoniec skončil úplne mimo dráhy.
Pozrite si ako Dacia Duster tancovala na trati
Testovací jazdec kritizoval výraznú nedotáčavosť. Najvyššia rýchlosť, ktorou bol Duster schopný dráhu prejsť bez zhodenia či dotyku kužeľa, bola nakoniec 71 km/h. Ak bola rýchlosť o jeden kilometer za hodinu vyššia, došlo už ku kontaktu a k jazde na troch kolesách. Pri rýchlosti 73 km/h Duster opäť celkom vyletel z dráhy. Podobne zlé to bolo pri slalome, ktorý Duster zvládol len s časom 27,6 s, ktorý je iba o tri desatiny sekundy lepší ako v prípade elektrickej Dacie Spring, no zároveň horší ako v prípade konkurenčného čínskeho MG ZS. Experti z km77 preto odporúčajú, aby automobilka popracovala na odpružení a Dusteru naordinovala tvrdší podvozok. Tiež navrhujú, aby boli zásahy trakčných systémov menej ostré.
Na obranu Dusteru však treba pripomenúť, že ide o jedno z vôbec najlacnejších SUV na trhu, takže očakávať od neho extra bezpečnosť a špičkové jazdné vlastnosti by bolo naivné. Napokon, s losím testom majú v poslednom čase problémy aj oveľa modernejšie autá, vrátane tých prémiových. Na rýchlosť 77 km/h pri vyhýbacom manévri nedosiahli napríklad ani BMW i4, Mercedes-Benz EQS, Ford Mustang Mach-E, Mercedes-AMG triedy A, ale ani množstvo plug-in hybridov, vrátane Škody Superb či Peugeotu 308. A tak by sme mohli pokračovať ďalej. Dôvodom je, že autá sú čoraz ťažšie a kvôli zníženiu emisií CO2 používajú pneumatiky s nízkym valivým odporom. To nie je pre stabilitu práve ideálne. Duster tak príliš nevytŕča z radu.
Čítajte viac Test: Dacia Jogger v kempovacej úprave má posteľ a aj stan. Sú praktické?