
Návrh poverenej vlády Ľudovíta Ódora obsahuje celkom 100 opatrení, ktoré by mohli ozdraviť verejné financie. A medzi nimi aj „zelenšie“ zdaňovanie áut. Zároveň však bude aj „mastnejšie“. Odvíjať sa má od emisií, pretože ako konštatuje vládny návrh, doprava je jediný sektor, ktorému neustále rastú emisie CO2. Celková zmena zdaňovania áut má mať tri podopatrenia.

Prvým je zmena výpočtu registračnej dane na základe emisií a hmotnosti áut. Toto opatrenie by malo byť zavedené v roku 2025. Návrh uvádza aj príklady, ako by stúpli poplatky. Prihlásenie nového Hyundaia Tucson by zdraželo z 80 na 370 eur. Pri novej Škode Fabia by to bolo z 33 na 110 eur. Druhým čiastkovým opatrením by bola zmena výpočtu dane z motorových vozidiel, tiež na základe emisií CO2. Úprava by zvýšila daň pri Hyundai Tucson zo 111 na 200 eur. Pri Fabii by to bolo zo 60 na 80 eur.

Tam ale stále nekončíme, pretože vláda navrhuje aj tretie podopatrenie, ktoré by rozšírilo povinnosť platiť ročnú daň z osobných motorových vozidiel aj na fyzické osoby. Dotklo by sa to asi dvoch miliónov vozidiel. Dôvodom má byť fakt, že Slovensko a Česko sú jediné dve krajiny EÚ, ktoré zdaňujú len autá právnických osôb. Ostatných 21 krajín zdaňuje všetky osobné autá – bez rozdielu vlastníka. Keďže implementácia tohto opatrenia je najkomplikovanejšia, vláda navrhuje jeho platnosť až od roku 2026.

Vláda očakáva, že tieto zmeny by v roku 2025 priniesli do rozpočtu 151 miliónov eur a v roku 2026 ďalších 489 miliónov eur. Samozrejme, návrhy súčasnej vlády nie sú záväzné pre tú budúcu. Majú len odporúčací charakter. Rovnako ako návrh zvýšiť spotrebnú daň z benzínu a nafty o päť percent, čo by do štátnej kasy prinieslo už budúci rok 37 miliónov eur, či zvýšiť cenu ročnej ďalničnej známky na 70 eur, čo by sa prejavilo príjmom zvýšeným o 27 miliónov eur.