Rebríček spoľahlivosti nemeckej siete technických kontrol má síce aj svojich odporcov, keďže nerozlišuje druh pohonu, neberie do úvahy počet najazdených kilometrov a tiež nerozlišuje medzi firemnými a súkromnými autami, napriek tomu si za desaťročia vyslúžil autoritu a je považovaný za bernú mincu pri rozhodovaní o kúpe nového alebo jazdeného auta. Aktuálny TÜV Report vychádza z kontroly 1,2 milióna áut, ktoré sa od júna 2022 do júla 2023 dostavili na nemecké stanice STK. Celkovo zastupovali viac ako 220 modelov, ktorých bolo skontrolovaných minimálne 500 exemplárov. Kontrola sa pritom zameriava na 18 oblastí.
Chystáte sa autom na dovolenku? Odborník radí čo skontrolovať
K tým kľúčovým patrí kontrola tesnosti motora a prevodovky, emisií, svetiel a bŕzd. Ani tento rok si autá príliš nepolepšili. Podľa koeficientu poruchovosti, ktorý vyjadruje podiel exemplárov konkrétneho modelu, ktoré neprejdú „estékáčkou“, sa priemerná poruchovosť zvýšila o 0,3 percentuálneho bodu na výsledných 20,3 %. To sa ale týka všetkých šiestich vekových kategórií od najmladších s do štyroch rokov, až po tie najstaršie s vekom 12 rokov. Experti TÜV za tým vidia jednoznačne starnutie vozového parku, ktorý sa prejavuje už od čias covidu. Jednoducho, ekonomická neistota vedie ľudí k tomu, že si autá nechávajú dlhšie, ako plánovali.
Už vlani stúpol priemerný vek áut v Nemecku nad 10 rokov a ani v tomto roku sa na tom nič nezmenilo. U nás to nebude inak. Z toho istého dôvodu tiež ľudia šetria na servise, čo sa na staniciach STK musí prejaviť. Najčastejšie problémy súvisia so svetlami, i keď dochádza k zlepšeniu nástupom moderných LED reflektorov. My sa najprv pozrieme na výsledky najmladšej skupiny áut s vekom dva až tri roky. Sú to teda autá, ktoré sa na stanicu technickej kontroly dostavia vôbec po prvýkrát a zároveň autá, ktoré sú v súčasnosti v predaji, takže rebríček je dobrou pomôckou pri výbere vozidla, ak s ním nemienite stráviť veľa času v servise. Celkovo v ňom nájdete 111 modelov. Ako to dopadlo?
Absolútnou hviezdou sa stal VW Golf Sportsvan s koeficientom poruchovosti len dve percentá pred Audi Q2, Audi TT a štvrtým Mercedesom-Benz B, ktorý sa delí o rovnakú priečku so svojím súrodencom GLC, elektrickým VW e-Golf a Volkswagenom T-Roc. Do prvej desiatky sa zmestili ešte Mitsubishi ASX, Toyota RAV4 a Suzuki Vitara. Z toho vidieť, že aj malé a bežne rozšírené autá neprémiových značiek vedia byť mimoriadne spoľahlivé. U nás najrozšírenejšie modely ako Škoda Octavia, Škoda Fabia, Kia Ceed či Hyundai i30 sa nachádzajú v strednom pásme. Na chvoste rebríčka nájdeme už tradične Seat Alhambra, VW Sharan, Ford Galaxy, takmer všetky Dacie, ale, bohužiaľ, aj Škodu Scala, Škodu Superb, no a najväčšie sklamanie – Teslu 3.
Tento americký elektromobil sa do štatistík TÜV Reportu dostal vôbec po prvýkrát. A prepadol na plnej čiare, hoci automobilka tvrdí, že majitelia týchto áut nemusia podstupovať pravidelné servisné prehliadky a že si vystačia s aktualizáciou softvéru na diaľku. Zjavne to nefunguje. Tesla 3 skončila zo 111 hodnotených modelov áut na 111. priečke a to ešte s výrazným odstupom za druhým najhorším autom – Daciou Logan. Kontrolou neprejde celých 14,7 percenta vozidiel pre poruchy brzdovej sústavy, svetiel a náprav. Takže skutočnosť, že nemá spaľovací motor, ktorý je potenciálnym zdrojom problémov, jej nepomohla.
Čítajte viac Katastrofa: Tesla totálne prepadla v štatistikách spoľahlivosti. Lepšia je aj Dacia„Vystačia si elektrické autá s menšou údržbou? Pravda je to len čiastočne, pretože sa to týka iba hnacej sústavy. Nie je potrebné vymieňať žiadne kvapaliny ani pohyblivé časti. Nečakali sme ale, že Tesla 3 bude na tom až tak zle. Výsledok však potvrdzuje našu hypotézu, že aj elektromobily je potrebné pravidelne servisovať,“ konštatuje na konto Tesly 3 expert siete TÜV. Dokazuje to skutočnosť, že iné elektromobily sú na tom oveľa lepšie. Napríklad spomínaný e-Golf na čelných pozíciách alebo Renault Zoe v strednom poli. Tie podliehajú povinným prehliadkam v sieti autorizovaných servisov, tak ako ich súrodenci so spaľovacími motormi. A na výsledkoch to je vidieť.