Ktorý elektromobil potrebuje najmenej času na 1 000 km? Budete sa čudovať

Organizácia UTAC otestovala štyri kompaktné elektromobily. Zaujímalo ju, koľko času potrebujú na to, aby zvládli prejsť trasu dlhú presne 1 000 km. Samozrejme, aj s nabíjaním. Výsledky sú prekvapivé, pretože predpoklad, že veľká batéria je v tejto disciplíne výhodou, sa ukázala ako nesprávna. Víťazom sa stal elektromobil s tou najmenšou.

14.02.2024 06:00
debata (1)
Citroën ë-C4 X prekvapil ako víťaz na trase... Foto: Citroen
27. Citroen e-C4 X - Od 35 5-tisic eur Citroën ë-C4 X prekvapil ako víťaz na trase dlhej 1 000 km. Pritom mal spomedzi konkurentov najmenší akumulátor.

Schopnosť podnikať dlhé cesty bez stresu je jedným z hlavných dôvodov, prečo sa ľudia obávajú elektromobilov. Strach z dojazdu preto odštartoval preteky výrobcov elektrických áut o použitie batérií s čo najväčšou kapacitou. Lenže veľká batéria nemusí byť nutne zárukou pohodového cestovania na dlhé vzdialenosti. Ukázal to najnovší test organizácie UTAC. Tá sa rozhodla otestovať overiť štyri kompaktné elektromobily v nezvyklom teste. Ich úlohou bolo prejsť v čo najkratšom čase vzdialenosť 1 000 km.

MG4 Foto: MG4
32. MG4 Electric - Od 33-tisic eur MG4

Testu sa zúčastnil Citroën ë-C4 X, čínske MG 4, Renault Mégane E-Tech a VW ID.3. Všetky patria do tej istej kategórie, no líšia sa kapacitou akumulátora. Ten najmenší má Citroën ë-C4 X, s kapacitou len 54 kWh, kým napríklad MG 4 si so sebou vozí batériu, ktorá má o 10 kWh viac. Aby boli výsledky objektívne, s vozidlami sa jazdilo v priebehu dvoch dní na okruhu Mortefontaine s ustálenou rýchlosťou 120 km/h, čo takmer zodpovedá diaľničnému tempu na rodinnej dovolenke. Vozidlá štartovali so 100 % nabitými batériami a pri nabíjačke sa zastavili až vtedy, keď nabitie kleslo na 10 %.

Renault Mégane E-Tech Foto: Renault
16. Renault Megane e-Tech - Od 46 7-tisic eur Renault Mégane E-Tech

Na nabíjačkách s výkonom 100 kW a 50 kW (na striedačku) boli autá nabíjané do 80 % kapacity. Tento cyklus sa opakoval, až kým jednotlivé vozidlá nedosiahli métu 1 000 km. Víťaz je prekvapením, pretože najmenej času potreboval na túto „štreku“ elektromobil s najmenším akumulátorom. Citroën ë-C4 X zvládol trasu za 11 hodín a 57 minút. Jeho konkurentom to trvalo o 14 až 67 minút dlhšie. Na nabíjačkách strávil Citroën 3 hodiny a 5 minút a jazdou 8 hodín a 52 minút. Ukázalo sa, že skôr než kapacita batérie je prednosťou nižšia spotreba.

VW ID.3 Foto: Volkswagen
VW ID.3 - 2024 VW ID.3

Vďaka menšej batérii je totiž Citroën ë-C4 X o čosi ľahší, čo sa pozitívne odráža práve na ekonomike prevádzky. Jeho spotreba sa pohybovala na úrovni 19,6 až 20,2 kWh na 100 km, kým ťažší súrodenci skonzumovali aj o dve či dokonca tri kilowatthodiny viac. Tým stratili svoj kapacitný náskok a useli viac nabíjať. UTAC tvrdí, že nad veľkou batériou vyhráva celková optimalizácia elektromobilu. Citroënu sa teda podarilo zladiť nízku hmotnosť, slušnú aerodynamiku, primeraný výkon, tepelný manažment a optimálnu rýchlosť nabíjania.

NAF - test zimného dojazdu elektromobilov 2024 Čítajte viac NAF: Nóri zmerali zimný dojazd 23 elektromobilov. Najďalej zájde ‘číňan‘

Výsledkom je vysoká efektivita. Navyše, elektromobil s menším akumulátorom je lacnejší. Aby sme ale boli objektívni aj my, tento test zadal organizácii UTAC koncern Stellantis, pod ktorý Citroën spadá. O presnosti dát však nepochybujeme. Karty by ale asi zamiešalo, ak by boli elektromobily nabíjané na výkonnejších nabíjačkách. Citroën ë-C4 X totiž podporuje maximálny nabíjací výkon len 100 kW, kým taký Renault Mégane či VW ID.3 zvládnu viac. Na nabíjacích staniciach by teda strávili menej času a mohli vyraziť skôr. Nehovoriac o takej Kii EV6.

Výsledky testu

Model Citroën ë-C4 X MG 4 Renault Mégane E-Tech VW ID.3
Batéria (kapacita) 54 kWh 64 kWh 60 kWh 58 kWh
Rozsah WLTP (zmiešaný cyklus) 420 km 435 km 450 km 425 km
Hmotnosť 1 603 kg 1 694 kg 1 670 kg 1 790 kg
Spotreba počas testu (kWh/100km) 19,6 – 20,2 20,2 – 21,9 20,6 – 21,6 23,0 – 23,4
Čas strávený na nabíjačke (h:min) 3:05 3:59 3:28 3h:26
Celkový čas na 1 000 km (h:min) 11:57 13:04 12:11 12:24

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #test #VW ID.3 #Renault Mégane E-Tech #UTCA #Citroën ë-C4 X #MG 4
Články podľa značiek