Schopnosť podnikať dlhé cesty bez stresu je jedným z hlavných dôvodov, prečo sa ľudia obávajú elektromobilov. Strach z dojazdu preto odštartoval preteky výrobcov elektrických áut o použitie batérií s čo najväčšou kapacitou. Lenže veľká batéria nemusí byť nutne zárukou pohodového cestovania na dlhé vzdialenosti. Ukázal to najnovší test organizácie UTAC. Tá sa rozhodla otestovať overiť štyri kompaktné elektromobily v nezvyklom teste. Ich úlohou bolo prejsť v čo najkratšom čase vzdialenosť 1 000 km.
Testu sa zúčastnil Citroën ë-C4 X, čínske MG 4, Renault Mégane E-Tech a VW ID.3. Všetky patria do tej istej kategórie, no líšia sa kapacitou akumulátora. Ten najmenší má Citroën ë-C4 X, s kapacitou len 54 kWh, kým napríklad MG 4 si so sebou vozí batériu, ktorá má o 10 kWh viac. Aby boli výsledky objektívne, s vozidlami sa jazdilo v priebehu dvoch dní na okruhu Mortefontaine s ustálenou rýchlosťou 120 km/h, čo takmer zodpovedá diaľničnému tempu na rodinnej dovolenke. Vozidlá štartovali so 100 % nabitými batériami a pri nabíjačke sa zastavili až vtedy, keď nabitie kleslo na 10 %.
Na nabíjačkách s výkonom 100 kW a 50 kW (na striedačku) boli autá nabíjané do 80 % kapacity. Tento cyklus sa opakoval, až kým jednotlivé vozidlá nedosiahli métu 1 000 km. Víťaz je prekvapením, pretože najmenej času potreboval na túto „štreku“ elektromobil s najmenším akumulátorom. Citroën ë-C4 X zvládol trasu za 11 hodín a 57 minút. Jeho konkurentom to trvalo o 14 až 67 minút dlhšie. Na nabíjačkách strávil Citroën 3 hodiny a 5 minút a jazdou 8 hodín a 52 minút. Ukázalo sa, že skôr než kapacita batérie je prednosťou nižšia spotreba.
Vďaka menšej batérii je totiž Citroën ë-C4 X o čosi ľahší, čo sa pozitívne odráža práve na ekonomike prevádzky. Jeho spotreba sa pohybovala na úrovni 19,6 až 20,2 kWh na 100 km, kým ťažší súrodenci skonzumovali aj o dve či dokonca tri kilowatthodiny viac. Tým stratili svoj kapacitný náskok a useli viac nabíjať. UTAC tvrdí, že nad veľkou batériou vyhráva celková optimalizácia elektromobilu. Citroënu sa teda podarilo zladiť nízku hmotnosť, slušnú aerodynamiku, primeraný výkon, tepelný manažment a optimálnu rýchlosť nabíjania.
Čítajte viac NAF: Nóri zmerali zimný dojazd 23 elektromobilov. Najďalej zájde ‘číňan‘Výsledkom je vysoká efektivita. Navyše, elektromobil s menším akumulátorom je lacnejší. Aby sme ale boli objektívni aj my, tento test zadal organizácii UTAC koncern Stellantis, pod ktorý Citroën spadá. O presnosti dát však nepochybujeme. Karty by ale asi zamiešalo, ak by boli elektromobily nabíjané na výkonnejších nabíjačkách. Citroën ë-C4 X totiž podporuje maximálny nabíjací výkon len 100 kW, kým taký Renault Mégane či VW ID.3 zvládnu viac. Na nabíjacích staniciach by teda strávili menej času a mohli vyraziť skôr. Nehovoriac o takej Kii EV6.
Výsledky testu
Model | Citroën ë-C4 X | MG 4 | Renault Mégane E-Tech | VW ID.3 |
---|---|---|---|---|
Batéria (kapacita) | 54 kWh | 64 kWh | 60 kWh | 58 kWh |
Rozsah WLTP (zmiešaný cyklus) | 420 km | 435 km | 450 km | 425 km |
Hmotnosť | 1 603 kg | 1 694 kg | 1 670 kg | 1 790 kg |
Spotreba počas testu (kWh/100km) | 19,6 – 20,2 | 20,2 – 21,9 | 20,6 – 21,6 | 23,0 – 23,4 |
Čas strávený na nabíjačke (h:min) | 3:05 | 3:59 | 3:28 | 3h:26 |
Celkový čas na 1 000 km (h:min) | 11:57 | 13:04 | 12:11 | 12:24 |