Nórska automobilová federácia (NAF) si vzala opäť do parády nové elektromobily a zmerala ich dojazd v chladnom počasí. Ako vieme, zima elektrickým autám príliš nesvedčí. Jednak ich batériám a jednak preto, že veľkú časť energie z akumulátora musia elektromobily vynaložiť na vyhriatie kabíny. Keďže elektromotory majú účinnosť nad 90 % a takmer žiadne odpadové teplo, nemajú šancu ho získať inak. No a to sa veľmi negatívne podpisuje pod dojazd. Oficiálne udávané hodnoty nedokážu elektromobilisti dosiahnuť ani v lete, nieto ešte v období, keď teploty klesajú pod bod mrazu. Lenže ako ukázal test NAF, niektorí výrobcovia sa vedia so zimnou prevádzkou popasovať lepšie než iní.
Čítajte viac HiPhi X, Y, Z: Toto je nové čínske trio. Útočí na Teslu aj PorscheFlotilu 23 elektromobilov preverovali zástupcovia NAF v oblasti Enden. Jazdilo sa pri teplotách od mínus dvoch stupňov Celzia do 10 stupňov Celzia a za veľmi veterného počasia. Medzi testovanými autami bolo nezvyčajne veľa zástupcov z Číny. Napríklad HipHi Z, Nio ET5, XPeng G9, BYD Dolphin, teda autá, ktoré u nás nepoznáme, ale na cestách Nórska, kde tvoria elektromobily väčšinu autoparku, sa uchádzajú o priazeň zákazníkov. A zdá sa, že sa im to aj podarí, pretože výsledky testu ukázali, aký obrovský pokrok čínske elektromobily urobili. Absolútnym víťazom je práve HipHi Z. Tento futuristický Shooting Brake zvládol v teste 522 kilometrov, najviac zo všetkých.
A nielen to, ukázal aj najmenšiu odchýlku medzi udávaným a skutočným dojazdom – len 5,9 percenta. A hneď druhým najlepším dojazdom sa pochválilo Nio ET5 Touring. Prešlo 481 km s druhou najmenšou odchýlkou. Cez 450 km sa dostali ešte modely Hyundai Ioniq 6, Lotus Eletre a ďalšie dva čínske elektromobily – Nio EL6 a XPeng G9. Samozrejme, drahé elektromobily s veľkými akumulátormi majú v celkovom dojazde výhodu. Takže až tak obdivovať ich netreba. Preto treba pochváliť Hyundai za jeho Ioniq 6, ktorý ukázal, že aj s menším akumulátorom sa dajú robiť zázraky. Aerodynamický Ioniq porazil aj BMW i5 či Teslu 3. A to už je čo povedať.
A ako to bolo s odchýlkami? V tejto disciplíne sa darilo okrem spomínaných modelov HipHi a Nio aj BMW i5, Lotusu Eletre, Kii EV9 alebo Mercedesu-Benzu EQE, ktorých odchýlka je do 20 %. Naopak, na konci rebríčka sú elektromobily, ktoré nadhodnocujú skutočný dojaz aj o viac ako 30 %. Prekvapivo tu nájdeme napríklad Teslu 3 (-29,9 %), Polestar 2 Long Range (-30 %) a ešte horšie Volvo C40 (-30,9 %), Toyotu bZ4X (-31,8 %) a na chvoste aj limuzínu ID.7 s odchýlkou 31,9 %. To je dosť smutné, pretože ID.7 je vlastne Passatom budúcnosti, ale konkurencii veľmi nestíha už dnes.
Čítajte viac Európsky test reálneho dojazdu preveril 11 elektromobilov. Rozdiely sú značnéVýsledky ukazujú, že až na prémiové európske elektromobily od BMW a Mercedesu-Benzu stráca Európa pôvodný technologický náskok. Elektrické autá od Stellantisu nestíhajú dojazdom, a navyše zákazníkov zavádzajú nadhodnotenými údajmi o ich schopnostiach. To nie je dobrá kombinácia. Sklamaním sú aj výsledky Toyoty. Do popredia sa jednoznačne derú kórejské, a najmä čínske elektromobily. Napokon, pozrite si podrobné výsledky testu, ktoré nájdete v tabuľkách.