Americká spotrebiteľská agentúra vydala opäť svoj rebríček kvality a spoľahlivosti automobilov. Údaje získava od samotných motoristov prostredníctvom súboru 184 otázok, ktoré sú zoradené do deviatich kategórií. Počet uvedených problémov potom JD. Power spriemerujú na sto áut a výsledkom je takzvaný index kvality (PP100). Čím je index nižší, tým je nové auto kvalitnejšie. V štúdii sa organizácia zamerala na zánovné autá s vekom do troch rokov. Výsledky sú tak v mnohom nápomocné pri výbere nového auta, pretože väčšina hodnotených modelov je stále v showroomoch.
Hoci prieskum pochádza spoza Atlantiku, po tom, čo sa z ponuky u nás začali vytrácať naftové autá a pribudlo elektromobilov, sa začínajú európsky a americký trh na seba podobať stále viac. Samozrejme, odhliadnuc od čisto amerických značiek. Ako to teda dopadlo? JD. Power nemá najlepšie správy. Spoľahlivosť áut sa medziročne zhoršila o štyri percentuálne body. Index PP100 stúpol zo 186 na 190. Zhoršenie sa pritom týka až dvoch tretín značiek. JD. Power sa domnieva, že ide o výsledok búrlivého obdobia, v ktorom boli autá vyrábané. Myslí tým na covidovú pandémiu a následnú čipovú krízu.
Čítajte viac Driver Power: 10 najspoľahlivejších rodinných áut podľa britských motoristovNajviac problémov hlásia motoristi naďalej s konektivitou. Jednoducho, prepojenie smartfónov s infotainmentom cez Apple CarPlay a Android Auto nefunguje tak, ako by si predstavovali. Nespokojnosť narastá aj s asistenčnými systémami, respektíve s výstrahami asistenčných systémov, na ktoré si motoristi nevedia zvyknúť ani po troch rokoch vlastníctva auta. Týka sa to najmä varovania pred opustením jazdného prúdu, udržiavania v jazdnom pruhu a varovania pred kolíziou vrátane núdzového brzdenia. Tieto upozornenia alebo zásahy sú často zbytočné a stresujúce.
Ďalším zistením štúdie je, že elektromobily sú menej spoľahlivé ako ostatné druhy pohonov. Majitelia elektrických áut hlásia viacej problémov (256 PP100) ako majitelia plug-in hybridov (216 PP100), hybridov (191 PP100) a benzínových áut (187 PP100). To nie dobré v čase, keď sa snaží automobilový priemysel a najmä jednotlivé trhy o transformáciu k elektromobilite. Najboľavejším miestom elektromobilov sú pneumatiky, ktoré sa rýchlo opotrebúvajú. Až 39 percent majiteľov uviedlo, že vymenili pneumatiky za posledných 12 mesiacov – o 19 percent viac ako majitelia áut poháňaných spaľovacím motorom.
Rebríček podľa značiek vedie jednoznačne Lexus pred sesterskou Toyotou. Majitelia týchto áut hlásia len 135, respektíve 147 problémov na sto vozidiel. Toyota má až šesť modelov, ktoré sa dostali do tabuliek najspoľahlivejších podľa tried. Nasledujú Chevrolet, Mini, Porsche, Mazda, Kia a BMW. Desiatku najlepších uzatvára prekvapivo Jeep. Naopak, čím chváliť sa nemajú značky Volvo, Tesla, Volkswagen, Land Rover, Audi a Chrysler, kde počet problémov na 100 vozidiel vysoko prekračuje 200. Ale ani Mercedes –Benz, Hyundai, Subaru či prémiový Genesis práve neohúrili a sú pod priemerom triedy 190 PP100.