Natankovali ste benzín miesto nafty? Pozor! Môže to stáť tisíce

Nie je to časté, ale stáva sa to. Namiesto nafty natankujete do auta benzín či opačne. V oboch prípadoch môžu byť následky poriadne „mastné“. A pri naftových motoroch fatálne.

15.02.2024 05:00
debata (11)
Pri tankovaní buďte pozorní. Benzíny sa... Foto: Ivan Majerský
benzín, nafta, pohonné látky, benzínová pumpa, tankovanie, čerpačka, pumpa Pri tankovaní buďte pozorní. Benzíny sa označujú písmenom E a nafta písmenom B. Aké palivo potrebujete, je uvedené aj na veku nádrže. Symboly musia sedieť.

Ak natankujete do auta namiesto 90-oktánového benzínu 100-oktánový či namiesto benzínu E5 benzín E10 alebo naopak, nič vážne sa pri jednom omyle nedeje. Horšie je, ak si pomýlite benzín s naftou. Prípadov, keď do benzínového auta natankujete naftu, je pomenej, pretože naftová tankovacia pištoľ je hrubšia, takže do hrdla benzínovej nádrže sa ani nezmestí. Stáva sa tak najčastejšie vtedy, keď vodič dolieva palivo z kanistra. Častejší je opačný prípad. Stačí chvíľka nepozornosti po náročnom dni alebo zvonenie mobilu a razom máte v nádrži naftového auta benzín. Oba prípady sú vážne. Zvlášť pri moderných motoroch s vysokými vstrekovacími tlakmi a emisnými systémami, ktoré pripomínajú chemickú továreň. Čo s tým?

Škoda - Pay to Fuel Čítajte viac Škoda zrýchli tankovanie. Jej elektromobily to však nepoteší

Benzín v naftovom motore

Modlite sa, aby ste na chybu prišli včas. Ešte na čerpacej stanici, prípadne v čase, keď ste do nádrže naftového auta stihli natankovať len pár kvapiek. Ak je pomer benzínu v nafte len 5 %, motor by skolabovať nutne nemusel. Najmä ak ide o starší komôrkový diesel. V takejto situácii môžete použiť aditívum, ktoré zvyšuje mastnotu nafty, a naliať ho do nádrže. Novým naftovým motorom však prekáža aj malá koncentrácia benzínu. Na toto pravidlo by ste sa teda spoliehať radšej nemali. Hlavným problémom je, že celá palivová sústava naftového motora vrátane palivového čerpadla a vstrekovačov využíva naftu na mazanie. Benzín však odmasťuje. Takže z kovových povrchov odstráni mazací film. To je pre dieselový motor nebezpečné. Pohyblivé časti kovu sa začnú odierať. Vznikajúce kovové častice potom putujú z palivového čerpadla do jemných vstrekovačov. Po pár kilometroch sa tieto komponenty celkom zničia.

Kuba - zdražovaní palív Čítajte viac Kuba zdražuje benzín o 500 %. Oficiálne by mal stáť až päť eur

Nehovoriac o tom, že ak sa benzín dostane do spaľovacej komory naftového motora s vysokým kompresným pomerom, zapáli sa skôr, ako piest dosiahne horný úvrat. Takzvané detonačné horenie môže nakoniec zničiť aj samotný motor. Cena opravy sa môže vyšplhať na niekoľko tisíc eur. Preto ak zistíte, že ste natankovali benzín miesto nafty, nepokúšajte sa ani len naštartovať. V tejto fáze ešte stačí mix nafty a benzínu odčerpať a doplniť nádrž naftou. Už otočenie kľúčika v spínacej skrinke má však za následok, že auto si natlakuje palivový systém elektrickým čerpadlom – v tomto prípade nesprávnym palivom. Neostáva nič iné ako odťah do servisu, kde vám vypustia nádrž a urobia ďalšie potrebné úkony, aby palivovú sústavu zbavili benzínu. Odťah a servis nie sú lacné, ale rozhodne lacnejšie ako prípadná oprava.

Šéf OSN: Klimatické zmeny prinášajú skazu. Hlavným vinníkom sú fosílne palivá

Video

Nafta v benzínovom motore

Ani toto nie je dobrá kombinácia. V malej koncentrácii nemusí síce nafta benzínovému motoru uškodiť, ale aj tu platí, že je lepšie neriskovať. Keďže motorová nafta je hustejšia ako benzín, palivové čerpadlo bude mať problémy s prietokom zmesi nafty a benzínu cez systém. Nafta tiež nebude môcť prejsť cez palivový filter. Namiesto toho ho upchá. Nafta, ktorá predsa len prejde, následne upchá vstrekovače, čím sa stanú nefunkčné. Zanesú sa aj zapaľovacie sviečky. To bude mať za následok dymenie a klepanie motora. Nafta môže tiež zničiť katalyzátor a úplne znehodnotiť olejovú náplň.

1000 F 242463800 VUCx SI7Oe64y4MV7URaw7r M3UIz E6Re R Čítajte viac Toto je 5 rád, ako v zime ušetriť za palivo. A sú jednoduché

Ak na omyl prídete včas, určite neštartujte. Nádrž je potrebné odčerpať a doplniť správnym palivom. Ak prídete na chybu po začatí jazdy, zastavte čo najskôr a zavolajte si odťahovú službu. Bude nevyhnutné vyčistiť celý palivový systém a skontrolovať zapaľovacie sviečky. Aj tu platí, že odťah a servis sú lacnejšie ako prípadná oprava. Riziká však nie sú také veľké, ako keď do naftového motora natankujete benzín. Po vyčistení palivovej sústavy je pravdepodobnosť trvalého poškodenia motora nízka.

© Autorské práva vyhradené

11 debata chyba
Viac na túto tému: #benzín #nafta #tankovanie
Články podľa značiek