
Tretia generácia modelu X-Trail je na trhu už od roku 2013. Až koncom roka 2016 získal model dvojlitrový naftový motor. Dovtedy si musel vystačiť s menším 1,6 litrovým štvorvalcom. V spojení s CVT prevodovkou sme mali možnosť vyskúšať túto verziu v minulom roku.
Japonský výrobca teraz pristúpil aj k obnoveniu dizajnu X-Trailu. Do rúk sa nám navyše dostala verzia so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou. Práve CVT prevodovka, ktorá je v našich končinách stále nezvyklým úkazom, nám počas minuloročného testu prekážala v aute najviac.

Niektoré neduhy ostali
X-Trail nie je žiadnou novinkou, preto jeho výzor môže strácať na príťažlivosti. Z toho dôvodu japonská automobilka pristúpila k jeho obnove v štýle, ktorý môžeme vidieť na novej Micre alebo menšom SUV Qashqai.
Automobil dostal prepracovanú prednú masku a nárazník. Logo automobilky už nie je “3D” ale vstúpilo do mriežky. Zmenené sú taktiež hlavné svetlomety. Z bočnej siluety obnova príliš badateľná nie je. Zo zadnej strany sa X-Trail môže pochváliť novým nárazníkom a svetlami.

SUV vďaka omladzovacej kúre vyzerá o čosi agresívnejšie. Zmeny sa však nevyhli ani interiéru. Nový je volant so sploštenou spodnou stranou, s ktorým sme už mali tú česť sa stretnúť v modeli Qashqai.
Bohužiaľ, informačno-zábavný systém zmenou neprešiel. Najmä kvalita displeja ostáva veľmi podpriemerná. Ide o prvok, ktorý je kritizovaný už niekoľko rokov naprieč celým modelovým spektrom výrobcu. Automobilka sa pravdepodobne aj napriek tomu nechystá kvalitu zobrazenia vylepšiť.

Na predných sedadlách sa posádka musí popasovať so slabším bočným vedením. Na druhej strane na zadných sedadlách sa pohodlne odvezú aj vysoké postavy. Sedadlá sú navyše polohovateľné. Posádka môže nastavovať ako sklon operadla, tak aj pozdĺžnu polohu sedadla. Okrem toho sú dozadu vyvedené aj výduchy ventilácie. Pohodlie cestovania vzadu je tak výrazne lepšie ako v prípade menšieho modelu Qashqai.
Prevodovka a motor si sadli
Bolo to dlhé čakanie na to, kedy tretia generácia modelu X-Trail dostane dvojlitrový naftový motor. Od septembra roku 2015 bol k dispozícii len 1,6 litrový štvorvalec dCi s výkonom 130 koní. Konkurencia však v tomto prípade Nissan predbiehala.

Až v novembri 2016 do ponuky prišiel naftový dvojliter s výkonom 177 koní a s krútiacim momentom 380 Nm. Pohonná jednotka môže byť spojená s pohonom oboch náprav, 6 stupňovou manuálnou alebo automatickou CVT prevodovkou s prednastavenými stupňami. S pohonom len prednej nápravy je možné spojiť len automat.
My sme mali možnosť vyskúšať podľa nás ideálnu možnosť, manuálnu prevodovku s pohonom oboch náprav. Pohonná jednotka nepatrí k tým najkultivovanejším. Po naštartovaní o sebe dá vedieť.
V nízkych otáčkach sa toho deje len málo. Plný ťah nastáva až tesne pred hranicou 2-tisíc otáčok. Jeho koniec prichádza na úrovni 3-tisíc otáčok. Kto čaká, že dvojliter prepožičia X-Trailu brutálnu silu, tak bude sklamaný. Pocitovo rozdiel medzi 1,6 litrovým naftovým motorom a testovaným agregátom nie je taký veľký, ako by sa dalo čakať.

Pre znižovanie emisií motor nepoužíva AdBlue. Nissan namiesto toho použil zásobníkový katalyzátor oxidu dusíka. Spotreba pohonnej výrazne závisí od jazdného štýlu vodiča. Po týždňovom používaní sa náš priemerný odber ustálil na hodnote 8,3 litra nafty na 100 km.
Aj do terénu
Nissan X-Trail schopným SUV aj mimo spevneného asfaltu. Vodič môže kruhovým ovládačom zvoliť, či chce, aby výkon prechádzal len na prednú nápravu, v prípade potreby sa pripájal aj zadok alebo rozdeliť výkon medzi obe nápravy natrvalo.
V prípade uzatvorenia výkonu medzi oboma nápravami dokáže X-Trail zvládať aj ťažšie podmienky mimo asfaltových ciest. Pomáha mu v tom aj svetlá výška 21 centimetrov. Problémy mu nerobia ani rozjazdy do strmých zasnežených kopcov.
Na ceste sa podvozok hlavne snaží filtrovať nerovnosti. Darí sa mu to, no prejazd väčších nerovností je sprevádzaný nepríjemnym buchotom. Výhradu máme aj k odhlučneniu samotnej kabíny. Posádka počuje ako hluk od kolies spolu so zvukovými prejavmi motora, tak vo vyššej rýchlosti aj aerodynamický hluk.
Posilňovač riadenia má pomerne vysoký účinok, čo uľahčuje manévrovanie s autom na parkoviskách. Tak ako motor a podvozok, ani riadenie nie je naladené na športovú jazdu.
Záver
Nissan X-Trail je stará škola v oblasti SUV. Nejde o rozmaznaný model, ktorý sa má pohybovať najmä v meste. Jeho schopnosti nekončia ani na miestach, kde dochádza asfalt. Navyše interiér môže byť aj v 7 miestnej konfigurácii.

Po posledných dizajnových zmenách pôsobí X-Trail dostatočne moderne. Napriek tomu mu výrobca nevštepil, žiadne výstrelky, ktoré sú dnes v kategórii crossoverov a SUV tak žiadané.
Dvojlitrový naftový motor síce prináša potrebné naftové kone pod kapotu, no v porovnaní s menším 1,6 litrovým štvorvalcom rozdiel až tak výrazný nie je. Manuálna prevodovka však rozhodne vyhráva pred automatom CVT s prednastavenými stupňami.

Základná cena X-Trailu je 20 700 eur. V takom prípade je pod kapotou 1,6 litrový benzínový motor s výkonom 163 koní. Testovaný automobil bol v najvyššej výbave Tekna. Jeho cena dosahuje s pohonom všetkých kolies 37 400 eur. V takom prípade je na palube napríklad bezkľúčové odomykanie a štartovanie spolu s prémiovým audiosystémom Bose s 8 reproduktormi.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 640 |
Šírka (mm) | 1 830 |
Výška (mm) | 1 715 |
Rázvor (mm) | 2 705 |
Svetlá výška (mm) | 210 |
Objem batožinového priestoru (l) | 550/1980 |
Objem palivovej nádrže (l) | 60 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 625 |
Rozmery pneumatík | 225/55 R19 |
Technické údaje
Typ Motora | vznetový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 995 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Kompresný pomer | 15,6:1 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 130/177 pri 3 750 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 380 pri 2 000 |
Prevodovka | 6 stupňová manuálna |
Poháňaná náprava | obe |
Max rýchlosť (km/h) | 204 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,4 |
Spotreba (kombi) (l/100km) | 5,6 |
Spotreba (test) (l/100km) | 8,3 |
Cena a záruka
Základná cena modelu | 20 700 EUR |
Cena testovaného modelu | 37 400 EUR |
Záruka | 3 roky alebo 100 000 km |