Prvá generácie sedanu S60 prišla na trh v roku 2000. V tom čase už započal prerod z strohého dizajnu na lákavý. Druhá generácia vzhľad vylepšila a aktuálne tretie pokračovanie ho vyšperkovalo.
Najnovšia generácia je na trhu od roku 2019. Automobil tvorí dvojičku s modelom V60, ktorý je kombi verziou. Sedan schádza z výrobných liniek v americkej továrni nachádzajúcej sa v Južnej Karolíne.
Rozdiel medzi S60 a V60 nie je len v druhu karosérie. Sedan S60 v ponuke nemá naftový motor, pričom praktickejšie kombi ho dostalo. Švédska automobilka neočakáva, že predaje sedanu nebudú v Európe hrať dominantnú rolu. Európania preferujú praktickejšie kombi. Mimo Európy navyše o naftové motory nie je výrazný záujem. Preto S60 naftový motor jednoducho nedostala. Volvo v posledných rokoch zaznamenalo výrazný nárast predajov v USA.
Na starom kontinente môže okrem benzínových motorov zaujať aj hybridným pohonom. Testovaný automobil však hybrid nie je. Je vybavený dvojlitrovým benzínovým motorom s výkonom 250 koní.
Dizajnové vylepšenia v podaní R-Design
Volvo pred časom nastúpilo na vlnu unifikovaného dizajnu a v tomto prípade to nie je inak. Z diaľky sa môže zdať, že S60 je zmenšenou verziou S90. Automobil je dlhý 4 761 mm. Na šírku meria 1 850. Veľmi lákavo vyzerá vďaka svojej výške, ktorá je len 1 431 mm. Vďaka tomu je auto nízke a pomerne široké.
Verzia R-Design Volvu pridáva špeciálny vzhľad, ktorý je badateľný aj z vonkajšej strany. Auto je o 1,2 centimetra bližšie k asfaltu. Na jeho karosérii sa nachádzajú čierne lakované časti. Testovaná S60 stojí na 19-palcových kolesách obutých do nízkoprofilových pneumatík.
Rozhodne ide o jeden z najkrajších sedanov strednej triedy na trhu. Akurát červená metalíza Fusion Red je pre túto značku pomerne nezvyklá.
Interiér je práve vďaka výbave R-Design na náš vkus príliš tmavý. V pamäti máme presvetlené interiéry Volva z iných testov, kde automobilka miešala béžovú kožu spolu s drevom.
Testovaný interiér spája čiernu kožu, sivú a čiernu látku, biele prešívanie spolu s hliníkovým dekorom. Dizajn vnútra je opäť pomerne jednoduchý, no elegantný. Centrom interiéru je na výšku orientovaný 9-palcový dotykový displej, kde sa nachádza podstatná časť ovládacích prvkov systémov auta.
Pod ním sa nachádza len niekoľko tlačidiel. Stredový tunel spája ovládač automatickej prevodovky, štartovací “gombík” a volič jazdných režimov. Vodič sa za volantom cíti veľmi príjemne aj napriek prevládajúcej čiernej farbe. Športový nádych neubral ergonómii, ktorú Volvo zvláda veľmi dobre.
Sedadlá sú dostatočne veľké, no pomerne tuhé. Výhrady nemáme ani k priestoru na sedenie v druhom rade sedadiel. Nad sedákom sa nachádza priestor 945 mm. Prístup do batožinového priestoru je v rámci typu karosérie obmedzený. Nepotešilo nás ani to, že otváranie nie je elektrické. V cenovej kategórii tohto auta by sme ju už čakali.
250 koní je stredná voľba
Ako už bolo spomenuté, v ponuke modelu S60 je len benzínový a hybridný pohon. Základ tvorí dvojlitrový benzínový agregát s výkonom 190 koní. My sme vyskúšali verziu s 250 konskými silami s označením T5. Kone taktiež vychádzajú z preplňovaného benzínového štvorvalca. Na vrchole ponuky sedí hybrid s 303 koňovým benzínovým motorom, ktorému okrem turba pomáha aj kompresor spolu s 87 koňovým elektromotorom.
Testovaná verzia T5 môže byť vybavená aj pohonom všetkých kolies, no v našom prípade tento prvok výbavy chýbal. Na druhej strane nám nechýbala 8-stupňová automatická prevodovka, lebo iná nie je.
Testovaný motor má krútiaci moment 350 Nm. Z 0 na 100 km/h sa automobil dostane za 6,5 sekundy. Maximálna rýchlosť je 240 km/h. V komfortnom režime sa nám reakcie agregátu najmä pri rozjazde zdali akési utlmené. Je pravdepodobné, že motor sa takto správa najmä kvôli plneniu emisných limitov. Podobné správanie sme v minulosti pozorovali v prípade naftových agregát.
Problém sa dá vyriešiť buď výraznejším stlačením plynu, prípadne aktivovaním dynamického režimu. Pohonná jednotka v ostatných jazdných režimoch so zrýchľovaním neváha, rovnako jej ani nechýba výkon. Pomerne netradičný je jej zvuk. Štvorvalec vo vyšších otáčkach vydáva menej hlboký zvuk, aký sme čakali.
Spotreba v meste dosahuje približne 10 litrov. V priemere sa nám s testovaným Volvom S60 darilo jazdiť s odberom približne 8,5 litra benzínu na 100 km.
Pevnejší postoj
R-Design okrem dizajnových doplnkov na palubu prináša aj znížený podvozok o 1,2 cm. Okrem nižšej svetlej výšky je podvozok aj tuhší. Na náš vkus až príliš. V spojení s 19-palcovými príplatkovými diskami sa na nekvalitné cesty nehodí.
Na kvalitnom asfalte však prináša výhody, ktoré vodič ocení najmä pri dynamickej jazde. Plavnú jazdu nečakajte. Mäkší podvozok ponúka S60 vo výbave Inscription, ktorá má v štandarde 18-palcové disky.
Ak máte ambície jazdiť dynamicky, S60 vo výbave R-Design vám bude vyhovovať. Riadenie je presné a v dynamickom režime aj príjemne tuhé. Naopak na parkovisku je ovládanie S60 pomerne jednoduché aj vďaka vysokému účinku posilňovača riadenia. Automobil je navyše vybavený 360-stupňovým kamerovým systémom.
Volvo má jeden z najlepších poloautonómnych jazdných systémov na trhu. Jeho aktivácia je veľmi podobná ako aktivácia tempomatu. Rozdiel je v tom, že v poloautonómnom režime bude Volvo udržiavať nielen odstup pred ním idúcim vozidlom, ale bude sa aj držať v strede jazdného pruhu.
Systém pre svoju funkčnosť potrebuje prítomnosť vodičovej ruky na volante. Ak sa vodič riadeniu nevenuje, systém ho upozorní a ak to nepomôže, tak sa deaktivuje. Rovnako potrebuje vidieť vodorovné dopravné značenie, pričom si vie poradiť aj s menej kvalitne nakreslenými čiarami.
Záver
Volvo S60 je bezpochyby jeden z najkrajších sedanov strednej triedy, ktoré aktuálny trh ponúka. Výbava R-Design je zameraná na dynamicky jazdiacich vodičov.
Základná cena modelu S60 je 43 150 eur s DPH. Výbavy sú na výber len dve. Inscription a R-Design. Základná cena S60 T5 vo výbave R-Design je 46 700 eur. Testovaný automobil s príplatkovou výbavou má cenovku 56 075 eur.
R-Design je zodpovedný najmä za nižší a tvrdší podvozok spolu s dizajnovými doplnkami. Vďaka tomu má S60 špeciálny volant, prahové lišty, koberčeky, pedále, nárazníky, mriežku chladiča, kryty spätných zrkadiel a čalúnenie.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 761 |
Šírka (mm) | 1 850 |
Výška (mm) | 1 431 |
Rázvor (mm) | 2 872 |
Objem palivovej nádrže (l) | 60 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 606 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 969 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 184/250 pri 5 500 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 350 pri 1 800 – 4 800 |
Prevodovka | 8-stupňový automat |
Poháňaná náprava | predná |
Max. rýchlosť (km/h) | 240 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 6,5 |
Spotreba – WLTP (kombinovaná) (l/100km) | 7,1 – 8,0 |
Spotreba (test) (l/100km) | 8,4 |
Ceny a záruka | |
---|---|
Základná cena Volva S60 | 43 250 eur |
Základná cena verzie T5 | 46 150 eur |
Cena testovaného auta | 56 075 eur |
Záruka a servis | 3 roky/150 000 km |