1. Dizajn útočí na city
Nový Mercedes GLE Coupé vychádza z triedy GLE, ktorá na trh prišla v tomto roku. GLE sme vyskúšali v redakčnom teste. Tradičné SUV však nie je dostatočne sexy. Karoséria tvaru kupé je.
GLE Coupé vyzerá výrazne dynamickejšie a dramatickejšie. Bežné SUV pri ňom vyzerá neohrabane. Kým prednú polovicu majú kupé a SUV takmer totožnú, rozdiel sa odohráva najmä vzadu. Štíhle zadné svetlá sa na jednoliatej zadnej časti SUV strácajú, pôsobia neproporčne. Pri pohľade na GLE Coupé tento pocit nemáme.
Z interiéru sa vytratil pocit obrovského priestoru. Najmä v zadnej časti sú priestorové pomery výrazne obmedzenejšie. Mercedes však nejde až na hranu, kedy cestujúci na zadných sedadlách musia v bežných podmienkach pristupovať ku kompromisom.
2. Váhavý hybrid
Do ponuky prichádza model GLE 350de Coupé, ktorý kombinuje naftový a elektrický motor. Na papieri pohon vyzerá ideálne. Základ tvorí dvojlitrový naftový štvorvalec s výkonom 194 koní, ktorý spĺňa najprísnejšie ekologické normy. Jeho výkon je 194 koní. V podvozku je uložená 31,2 kWh lítium-iónová batéria, ktorá poháňa elektrický motor.
Ide o plug-in hybrid. GLE 350de Coupé môžete dobíjať a dokáže jazdiť aj v elektrickom režime. Výrobca v elektrickom režime sľubuje dojazd 100 km. V reálnych podmienkach si vodič bude musieť vystačiť s približne 80 km.
Ak je batéria nabitá, oba pohony spolupracujú a dopĺňajú sa. V komfortnom režime sa však elektronika snaží minimalizovať emisie, čo najviac využívať elektrický motor a teda naftový motor ostáva v mnohých situáciách vypnutý.
Kým v meste to problém nemusí byť, v prudkých alpských stúpaniach áno. Každý výjazd zo zákruty je sprevádzaný čakaním. Elektronika sa najprv snaží vyhovieť vodičovmu pokynu elektromotorom. Keď to nestačí, štartuje naftový motor, ktorý pridáva potrebný výkon. Kým sa tak stane, prebehne niekoľko desatín sekundy. To už vodič brzdí do ďalšej zákruty, naftový motor sa vypína a všetko začína znova.
Športový režim však váhavé reakcie hybridného ústrojenstva eliminuje. Výhodou tohto pohonu je možnosť prevádzky s nulovými priamymi emisiami. Hodiť sa to môže napríklad v meste.
3. Nekompromisný šesťvalec
Omnoho lepší jazdný prejav má trojlitrový šesťvalcový naftový motor s označením GLE Coupé 400d. Naftová pohonná jednotka, ktorá taktiež plní najnovšie emisné limity, má omnoho nekompromisnejší prejav. Aj v komfortnom režime výrazne lepšie reaguje na pokyny pravej nohy vodiča.
Motor sa navyše vyznačuje kultivovanosťou. Zvuk, ktorý produkuje, posádka počuje tlmene. Vibrácie sú minimálne. Nevýhodou je, že v mestskej premávke pri nízkych rýchlostiach nedokáže úlohu odovzdať elektrickému motoru a batériám.
4. Hybrid je ťažší. Svoje kilá chce zamaskovať
Kombinácia spaľovacieho motora spolu s elektromotorom a batériami so sebou prináša zvýšenú hmotnosť. Nevyhol sa jej ani Mercedes GLE Coupé. Výrobca zatiaľ nezverejnil pohotovostnú hmotnosť nového hybridného kupé, no predpokladáme, že bude vážiť podobne ako SUV GLE 350de. Jeho pohotovostná hmotnosť je 2 580 kg.
Vzduchový podvozok sa s vysokou hmotnosťou dokáže bezproblémovo vyrovnať. Spoza volantu je evidentné, že táto verzia je od iných ťažšia. Nie je zrejmé, že až tak výrazne. Na druhej strane, GLE 350de núti vodiča k defenzívnej jazde. Spolu s hmotnosťou za to môžu váhavé reakcie hybridného pohonu.
5. Podvozok je tvrdší
Nedávno sme vyskúšali SUV GLE 450 a museli sme zhodnotiť, že jeho podvozok je ako obláčik. Kupé je nastavené inak. Strih karosérie ho predurčuje k dynamickejším parametrom. Pneumatické pruženie je rozhodne tvrdšie ako v prípade “štandardného” SUV.
To znamená, že väčšinu času budete chcieť jazdiť v komfortnom režime. Aj v tomto nastavení má automobil dostatočne pevný postoj. V športovom režime pruženie stvrdne natoľko, že na bežné používanie je nepohodlné. V takom prípade kupé drží k asfaltu ako prilepené. GLE Coupé napriek tvaru svojej karosérie a nastaveniu podvozka nie je auto pre každodennú športovú jazdu.
Aj v tomto prípade bude za príplatok dostupný systém E-Active Body Control, ktorý redukuje priečne a pozdĺžne náklony karosérie.
6. Už nie je taký magnet na pohľady ako kedysi
Kombinácia tvarov kupé a SUV ešte pred niekoľkými rokmi pôsobila na zraky verejnosti ako magnet. Spôsobovali to robustné tvary v spojení s líniou klesajúcej strechy. Bol to nový tvar, neopozeraný. Ako prvý ho prinieslo BMW v podaní modelu X6. Fanúšikovia automobilky zo Stuttgartu sa nevedeli dočkať, kedy s podobným štýlom príde Mercedes.
Prvé GLE Coupé na trh prišlo v roku 2015. V posledných rokoch sa ponuka takto tvarovaných modelov prudko rozšírila. Prémiové automobilky pristúpili aj k produkcii menších modelov – krížencov kupé a SUV.
Nové GLE Coupé navyše nepôsobí tak robustne ako jeho predchodca. Na pohľad vyzerá omnoho štíhlejšie. Novinka majiteľa do stredobodu pozornosti okolia pravdepodobne nedostane. Máme skôr pocit, že nová generácia pôsobí až prekvapivo nenápadne.
GLE 350de | GLE 400d | |
---|---|---|
Typ Motora | vznetový+elektrický | vznetový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 950 | 2 925 |
Počet valcov | 4 | 6 |
Celkový výkon (kW/k) | 235/320 | 243/330 |
Celkový max. krútiaci moment (Nm) | 700 | 700 |
Elektrický výkon (kW)/krútiaci moment (Nm) | 100/440 | – |
Kapacita batérie (kWh) | 31,2 | – |
Max rýchlosť (km/h) | 210 | 240 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 6,9 | 5,7 |