Test: Citroën C5 Aircross BlueHDI 180 - najväčší z výstredných

Vyskúšali sme vlajkovú loď značky Citroën. Model C5 Aircross má nahradiť miesto, ktoré v minulosti zastupoval pohodlný sedan známy pod označením C5. Je na to SUV dostatočne pohodlné? Treba sa vyhnúť dvojlitrovému naftovému motoru?

03.03.2020 07:00
debata
Citroën C5 Aircross sa vyznačuje robustnými a... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross sa vyznačuje robustnými a oblými tvarmi.

Citroën C5 Aircross sa vo francúzskej továrni vyrába od roku 2018. V roku 2017 automobilka spustila jeho produkciu v Číne. Vozidlo stojí na platforme koncernu PSA EMP2, ktorú má spoločnú s modelmi Opel Grandland X, Peugeot 3008 a Peugeot 5008.

V súčasnosti je C5 Aircross v ponuke s dvoma benzínovými a dvoma naftovými motormi. V tomto roku do ponuky pribudne pluginhybridná verzia, ktorá skombinuje benzínový agregát spolu s elektromotorom. Automobil má v elektrickom režime zvládnuť 50 kilometrovú tra­su.

Automobil sa vo Francúzsku vyrába od roku 2018. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Citroën C5 Aircross Automobil sa vo Francúzsku vyrába od roku 2018.

Nárazové testy EuroNCAP Citroën absolvoval v roku 2019 so ziskom štyroch hviezdičiek z piatich možných. V rovnakom roku si SUV testy zopakovalo s rozšírenou bezpečnostnou výbavou. Druhé testy mu priniesli plný počet – päť – hviezdičiek.

Naftový dvojliter sa hodí

Testovaný automobil je vybavený dvojlitrovým naftovým motorom s označením BlueHDI. Automobil dosahuje výkon 177 koní spolu s maximálnym krútiacim momentom 400 Nm. Pohonná jednotka v tomto prípade spolupracuje s 8-stupňovou automatickou prevodovkou.

Pohonná jednotka sa vyznačuje kultivovaným chodom a veľmi dobrým jazdným prejavom. Vozidlo zrýchľuje na 100 km/h za 8,6 sekundy. Maximálna rýchlosť je 211 km/h. Spotreba agregátu sa pohybuje na úrovni 6,8 litra nafty na 100 km.

Dvojlitrový naftový motor sa vyznačuje dobrým... Foto: Martin Majerníček, Pravda
Citroën C5 Aircross Dvojlitrový naftový motor sa vyznačuje dobrým výkonom a nízkou spotrebou.

V meste spotreba stúpa k 7,9-litrovej méte. Mimo mesta pri defenzívnej jazde je možné spotrebu znížiť aj pod hranicu 5,5 litra nafty. Agregát využíva systém selektívnej katalytickej redukcie, ktorý znižuje emisie vozidla.

Dvojlitrová pohonná jednotka je v porovnaní s 1,5-litrovým BlueHDI pre toto auto rozhodne lepšou voľbou. Spolupráca s automatickou prevodovkou je úplne bezproblémová.

Pred vodičom je digitálny prístrojový štít.... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Citroën C5 Aircross Pred vodičom je digitálny prístrojový štít. Tradičné ukazovatele v aute nenájdete.

Pohon oboch náprav chýba

Napriek tomu, že ide o najväčší model značky Citroën, C5 Aircross nemá k dispozícii pohon oboch náprav. Výkon vo výške 177 koní prechádza len na predné kolesá. Situáciu zachraňuje len systém Grip Control, ktorý je k dispozícii bez príplatku len vo verzii Best Of. Vo výbavách Feel a Shine sa za systém dopláca 400 eur. V základnej výbave Live je nedostupný.

Systém Grip Control upravuje prenos výkonu na predné kolesá a správanie stabilizačného systému ESP. Vodič si prostredníctvom kruhového ovládača uloženého pri ovládači automatickej prevodovky môže zvoliť požadovaný režim. Okrem štandardného režimu je k dispozícii napríklad režim pre jazdu po snehu, blate alebo piesku.

Pohon oboch náprav nenájdete ani v príplatkovej... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Citroën C5 Aircross Pohon oboch náprav nenájdete ani v príplatkovej výbave.

C5 Aircross sme mali možnosť vyskúšať aj počas jazdy v snehovej búrke. Musíme zhodnotiť, že pohon oboch náprav daný systém nenahradí. Citroën C5 Aircross má tlmiče s hydraulickými dorazmi. Tlmiče a pružiny sú tak mäkšie, ako ponúka napríklad nemecká konkurencia. Napriek tomu podvozok nehodnotíme ako mimoriadne pohodlný.

Francúzska elegancia s ergonomickými prešľapmi

Dizajn Citroënu je v porovnaní s konkurenciou tiež inak zameraný. Vozidlo sa nepýši ostrými líniami. Na karosérii skôr nájdete oblé tvary. Prednej časti dominujú hlavné LED svetlá, ktoré sa nachádzajú pod denný LED svietením.

Mäkké plastové doplnky, tzv. Airbumps, sa nachádzajú len na spodnej časti karosérie. Najlepšie sú viditeľné z bočnej strany. Siluetu auta dotvárajú strešné lyžiny, chrómová línia okien a čierne stĺpiky okien.

Francúzska avantgarda prevláda aj v interiéri. Pochvalu si zaslúžia veľké a pohodlné sedadlá, ktoré majú masážnu funkciu s niekoľkými druhmi masáže. Na palube je tiež bezdrôtová nabíjačka pre mobilné telefóny a 8-palcový dotykový displej.

Posádka ovláda väčšinu systémov auta práve prostredníctvom displeja. Vyhrievanie predného a zadného okna spolu so štart-stop systémom majú vlastné hardvérové tlačidlá. Vodič ich tak nemusí hľadať v menu.

Vodič zo svojho miesta nevidí napríklad tlačidlo pre aktiváciu ekologického režimu. Zakrýva ho ovládač automatickej prevodovky. "Neviditeľné” sú aj tlačidlá napravo od volantu. Ide napríklad o tlačidlo, ktorým sa aktivuje elektrické vyhrievanie čelného skla alebo tlačidlo na aktiváciu systému poloautonómnej jaz­dy.

Sedadlá Citroënu C5 Aircross sú veľké a pohodlné. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Citroën C5 Aircross Sedadlá Citroënu C5 Aircross sú veľké a pohodlné.

Zadné sedadlá sú posuvné. Do batožinového priestoru sa zmestí minimálne 580 litrov. Po posunutí sedadiel dopredu priestor narastá na 720 litrov. Po ich sklopení je dostupných až 1 630 litrov. Všetky sedadlá je možné sklopiť samostatne. Dovnútra tak dostanete štvorčlennú posádku aj s lyžami.

Zhodnotenie a ceny

Citroën opäť zvolil vlastnú cestu a ponúka niečo iné ako zvyšok automobiliek. Hlavnou prednosťou tohto auta je dizajn. C5 Aircross má netradičný interiér aj exteriér. To však nemusí vyhovovať úplne každému.

Navyše ponuka motorov je pomerne široká a ide o dobré pohonné jednotky koncernu PSA. A do ponuky čoskoro príde hybridná verzia. Majiteľ sa však musí zaobísť bez pohonu oboch náprav, ktorý by si dané SUV rozhodne zaslúžilo.

Do batožinového priestoru sa zmestí 1 630 litrov. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Citroën C5 Aircross Do batožinového priestoru sa zmestí 1 630 litrov.

Základná cena modelu Citroën C5 Aircross je 18 990 eur. Najlacnejšie naftová verzia stojí 20 990 eur. Výrazne drahší je naftový dvojliter, za ktorý si Citroën účtuje ďalších 4-tisíc eur. V tejto cene je už aj automatická prevodovka.

Súčasťou základnej výbavy je napríklad 8-palcový dotykový displej, zadné parkovacie senzory, denné LED svetlá, kožený volant a manuálna klimatizácia. V najvyššej výbave Shine je bez príplatku napríklad aj systém na udržanie vozidla v jazdnom pruhu, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, LED svetlá, navigácia a parkovacia kamera.

Rozmery, objemy, hmotnosti  
Dĺžka (mm) 4 500
Šírka (mm) 1 969
Výška (mm) 1 689
Rázvor (mm) 2 730
Rozmery pneumatík 205/55 R19
Objem batožinového priestoru (l) 580/1 630
Objem palivovej nádrže (l) 53
Prevádzková hmotnosť (kg) 1 686
Technické údaje  
Typ motora vznetový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 997
Počet valcov 4
Výkon (kW/k pri ot./min) 130/177 pri 3 750
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 400 pri 2 000
Prevodovka automatická 8-stupňová
Poháňaná náprava predná
Max. rýchlosť (km/h) 211
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 8,6
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) 4,7
Spotreba (test) (l/100km) 6,8
Ceny (vrátane DPH) a záruka  
Základná cena Citroën C5 Aircross 18 990 eur
Základná cena testovaného auta vo výbave Shine 30 990 eur
Záruka 2 roky bez obmedzenia počtu najazdených km
Citroën C5 Aircross
Citroën C5 Aircross
+26Citroën C5 Aircross

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #test #SUV #Citroen #BlueHDi #Citroën C5 Aircross
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek