Citroën C5 Aircross sa vo francúzskej továrni vyrába od roku 2018. V roku 2017 automobilka spustila jeho produkciu v Číne. Vozidlo stojí na platforme koncernu PSA EMP2, ktorú má spoločnú s modelmi Opel Grandland X, Peugeot 3008 a Peugeot 5008.
V súčasnosti je C5 Aircross v ponuke s dvoma benzínovými a dvoma naftovými motormi. V tomto roku do ponuky pribudne pluginhybridná verzia, ktorá skombinuje benzínový agregát spolu s elektromotorom. Automobil má v elektrickom režime zvládnuť 50 kilometrovú trasu.
Nárazové testy EuroNCAP Citroën absolvoval v roku 2019 so ziskom štyroch hviezdičiek z piatich možných. V rovnakom roku si SUV testy zopakovalo s rozšírenou bezpečnostnou výbavou. Druhé testy mu priniesli plný počet – päť – hviezdičiek.
Naftový dvojliter sa hodí
Testovaný automobil je vybavený dvojlitrovým naftovým motorom s označením BlueHDI. Automobil dosahuje výkon 177 koní spolu s maximálnym krútiacim momentom 400 Nm. Pohonná jednotka v tomto prípade spolupracuje s 8-stupňovou automatickou prevodovkou.
Pohonná jednotka sa vyznačuje kultivovaným chodom a veľmi dobrým jazdným prejavom. Vozidlo zrýchľuje na 100 km/h za 8,6 sekundy. Maximálna rýchlosť je 211 km/h. Spotreba agregátu sa pohybuje na úrovni 6,8 litra nafty na 100 km.
V meste spotreba stúpa k 7,9-litrovej méte. Mimo mesta pri defenzívnej jazde je možné spotrebu znížiť aj pod hranicu 5,5 litra nafty. Agregát využíva systém selektívnej katalytickej redukcie, ktorý znižuje emisie vozidla.
Dvojlitrová pohonná jednotka je v porovnaní s 1,5-litrovým BlueHDI pre toto auto rozhodne lepšou voľbou. Spolupráca s automatickou prevodovkou je úplne bezproblémová.
Pohon oboch náprav chýba
Napriek tomu, že ide o najväčší model značky Citroën, C5 Aircross nemá k dispozícii pohon oboch náprav. Výkon vo výške 177 koní prechádza len na predné kolesá. Situáciu zachraňuje len systém Grip Control, ktorý je k dispozícii bez príplatku len vo verzii Best Of. Vo výbavách Feel a Shine sa za systém dopláca 400 eur. V základnej výbave Live je nedostupný.
Systém Grip Control upravuje prenos výkonu na predné kolesá a správanie stabilizačného systému ESP. Vodič si prostredníctvom kruhového ovládača uloženého pri ovládači automatickej prevodovky môže zvoliť požadovaný režim. Okrem štandardného režimu je k dispozícii napríklad režim pre jazdu po snehu, blate alebo piesku.
C5 Aircross sme mali možnosť vyskúšať aj počas jazdy v snehovej búrke. Musíme zhodnotiť, že pohon oboch náprav daný systém nenahradí. Citroën C5 Aircross má tlmiče s hydraulickými dorazmi. Tlmiče a pružiny sú tak mäkšie, ako ponúka napríklad nemecká konkurencia. Napriek tomu podvozok nehodnotíme ako mimoriadne pohodlný.
Francúzska elegancia s ergonomickými prešľapmi
Dizajn Citroënu je v porovnaní s konkurenciou tiež inak zameraný. Vozidlo sa nepýši ostrými líniami. Na karosérii skôr nájdete oblé tvary. Prednej časti dominujú hlavné LED svetlá, ktoré sa nachádzajú pod denný LED svietením.
Mäkké plastové doplnky, tzv. Airbumps, sa nachádzajú len na spodnej časti karosérie. Najlepšie sú viditeľné z bočnej strany. Siluetu auta dotvárajú strešné lyžiny, chrómová línia okien a čierne stĺpiky okien.
Francúzska avantgarda prevláda aj v interiéri. Pochvalu si zaslúžia veľké a pohodlné sedadlá, ktoré majú masážnu funkciu s niekoľkými druhmi masáže. Na palube je tiež bezdrôtová nabíjačka pre mobilné telefóny a 8-palcový dotykový displej.
Posádka ovláda väčšinu systémov auta práve prostredníctvom displeja. Vyhrievanie predného a zadného okna spolu so štart-stop systémom majú vlastné hardvérové tlačidlá. Vodič ich tak nemusí hľadať v menu.
Vodič zo svojho miesta nevidí napríklad tlačidlo pre aktiváciu ekologického režimu. Zakrýva ho ovládač automatickej prevodovky. "Neviditeľné” sú aj tlačidlá napravo od volantu. Ide napríklad o tlačidlo, ktorým sa aktivuje elektrické vyhrievanie čelného skla alebo tlačidlo na aktiváciu systému poloautonómnej jazdy.
Zadné sedadlá sú posuvné. Do batožinového priestoru sa zmestí minimálne 580 litrov. Po posunutí sedadiel dopredu priestor narastá na 720 litrov. Po ich sklopení je dostupných až 1 630 litrov. Všetky sedadlá je možné sklopiť samostatne. Dovnútra tak dostanete štvorčlennú posádku aj s lyžami.
Zhodnotenie a ceny
Citroën opäť zvolil vlastnú cestu a ponúka niečo iné ako zvyšok automobiliek. Hlavnou prednosťou tohto auta je dizajn. C5 Aircross má netradičný interiér aj exteriér. To však nemusí vyhovovať úplne každému.
Navyše ponuka motorov je pomerne široká a ide o dobré pohonné jednotky koncernu PSA. A do ponuky čoskoro príde hybridná verzia. Majiteľ sa však musí zaobísť bez pohonu oboch náprav, ktorý by si dané SUV rozhodne zaslúžilo.
Základná cena modelu Citroën C5 Aircross je 18 990 eur. Najlacnejšie naftová verzia stojí 20 990 eur. Výrazne drahší je naftový dvojliter, za ktorý si Citroën účtuje ďalších 4-tisíc eur. V tejto cene je už aj automatická prevodovka.
Súčasťou základnej výbavy je napríklad 8-palcový dotykový displej, zadné parkovacie senzory, denné LED svetlá, kožený volant a manuálna klimatizácia. V najvyššej výbave Shine je bez príplatku napríklad aj systém na udržanie vozidla v jazdnom pruhu, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, LED svetlá, navigácia a parkovacia kamera.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 500 |
Šírka (mm) | 1 969 |
Výška (mm) | 1 689 |
Rázvor (mm) | 2 730 |
Rozmery pneumatík | 205/55 R19 |
Objem batožinového priestoru (l) | 580/1 630 |
Objem palivovej nádrže (l) | 53 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 686 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ motora | vznetový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 997 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 130/177 pri 3 750 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 400 pri 2 000 |
Prevodovka | automatická 8-stupňová |
Poháňaná náprava | predná |
Max. rýchlosť (km/h) | 211 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,6 |
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) | 4,7 |
Spotreba (test) (l/100km) | 6,8 |
Ceny (vrátane DPH) a záruka | |
Základná cena Citroën C5 Aircross | 18 990 eur |
Základná cena testovaného auta vo výbave Shine | 30 990 eur |
Záruka | 2 roky bez obmedzenia počtu najazdených km |