Test: Seat Leon ST 1,5 TSI - na veľkosti záleží

Nový Seat Leon je na trhu už niekoľko týždňov. Jeho kombi verzia na seba nenechala dlho čakať. Výrobca ju do predajní poslal v rovnakom čase ako hatchback. Kombi s označením SportsTourer si zachováva klasické tvary. Seat sa nenechal zlákať karosériou s označením shooting brake. Bol to správny krok?

13.09.2020 07:00
debata (1)
Seat Leon SportsTourer je z prednej strany... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Seat Leon ST Seat Leon SportsTourer je z prednej strany rovnaký ako kratší hatchback.

Štvrtá generácia Seatu Leon bola predstavená len v januári tohto roka. To však španielskej značke nebránilo v tom, aby prvé kusy svojim zákazníkom, resp. predajcom doručila už v apríli počas zúriacej pandémie.

Pojmom SportsTourer Seat označuje kombi. Trojdverová verzia na trhu opätovne absentuje. Automobil stojí na modulárnej platforme MQB, ktorá napríklad tvorí základ pre ôsmu generáciu VW Golf alebo najnovšie Audi A3.

V porovnaní so svojím predchodcom je Leon ST... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Seat Leon ST V porovnaní so svojím predchodcom je Leon ST dlhší a má väčší rázvor.

Španielska automobilka tvrdí, že do vývoja a výroby novej generácie modelu investovala 1,1 miliardy eur. Vozidlo schádza z výrobných liniek španielskej fabriky pri meste Martorell.

Výsledky nárazových testov EuroNCAP zatiaľ dostupné nie sú. Koncernový súrodenec sa už proti pevným prekážkam rozbiehal, pričom si vyslúžil zisk plného počtu piatich hviezdičiek. Je teda možné očakávať, že Leon na tom bude podobne.

Zamerané na praktickosť

Seat sa síce mohol vydať módnou vlnou karosérií typu shooting brake, no neurobil to. Vďaka tomu sme mali možnosť testovať tvarovo štandardné kombi, ktoré nerobí kompromisy v oblasti praktickosti a priestranosti pre posádku na zadných sedadlách.

Pobyt na zadných sedadlách bez problémov... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Seat Leon ST Pobyt na zadných sedadlách bez problémov zvládnu aj dospelí ľudia.

V porovnaní s minulou generáciou novinke narástol rázvor o 50 milimetrov, pričom dosahuje takmer 2,69 metra. Na dĺžku kombi meria 4,37 metra. Vďaka tomu sa zväčšili vnútorné priestory. To je zvlášť podstatné pri verzii kombi. Kupujú si ju najmä motoristi, ktorým štandardný hatchback jednoducho nestačí.

Nový Leon kombi do batožinového priestoru pojme 620 litrov nákladu. Minulá generácia v tejto disciplíne dosahovala len objem 587 litrov. Po sklopení zadných sedadiel sa v interiéri vytvára rovná podlaha. Sklápanie sedadiel je rýchle a jednoduché. Prebieha prostredníctvom dvoch ovládačov v batožinovom priestore.

Batožinový priestor pojme 620 litrov. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Seat Leon ST Batožinový priestor pojme 620 litrov.

Po sklopení zadných sedadiel sa v interiéri vytvorí priestor s objemom 1 600 litrov. Novinka aj v tomto prekonáva staršiu verziu. Sedadlá sú delené v pomere 1/3 – 2/3. Otvor pre dlhé predmety je však bez príplatku až od verzie Excellence. Vo výbave Style sa za neho pripláca, v základnej výbave nie je dostupný vôbec. Slušný priestor pre život majú aj osoby sediace na zadných sedadlách. V oblasti priestoru pre nohy a nad hlavou sa nie je na čo sťažovať.

Predná časť interiéru je totožná s vnútrom hatchbacku. Palubnej doske a ovládaniu systémov auta vládne dotykový infotainment, ktorý nepovažujeme za najlepší. Viac sa o ňom dočítate v teste hatchbacku.

Za dojazdové rezervné koleso sa nepripláca. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Seat Leon ST Za dojazdové rezervné koleso sa nepripláca.

Väčšie ticho v interiéri

Napriek tomu, že Seat je v rámci koncernu Volkswagen považovaný za značku, ktorá má najemotívnejší dizajn, naladenie podvozku nového Leonu nie je športové. Testovaná verzia navyše nie je vybavená systémom adaptívneho tlmenia. Vodič tak nemôže meniť charakteristiku tlmičov.

Spoza volantu máte pocit, že podvozok je tuhý, čo je typické pre vozidlá tohto koncernu. Akoby bol automobil vyrobený z jedného kusu. Zvládanie tlmenia nerovností je na dobrej úrovni aj napriek tomu, že Leon rozhodne nemôžeme zaradiť k “mäkkým” autám.

Testované auto stojí na kolesách so... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Seat Leon ST Testované auto stojí na kolesách so 17-palcovými diskami.

Seat však výrazne popracoval na odhlučnení podvozku, ktoré sa v medzigeneračnom porovnaní výrazne zlepšilo. Podvozok je lepšie odhlučnený ako v novej Škode Octavia.

Na druhej strane riadenie patrí k priemeru. Volant s vodičom komunikuje o situácii pod prednými kolesami len v obmedzenej miere. Seat by si so svojím pomerne dynamickým dizajnom zaslúžil komunikatívnejšie riadenie, aby vodič dokázal lepšie odhadnúť, čo sa s autom práve deje.

Takmer všetky systémy je možné vypnúť alebo... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Seat Leon ST Takmer všetky systémy je možné vypnúť alebo nastaviť len cez dotykovú obrazovku.

Vozidlo ťaží so svojej nízkej hmotnosti a nízko položeného ťažiska. Vďaka tomu sú jeho jazdné vlastnosti lepšie ako tie, ktoré majú jeho SUV súrodenci.

Keď už nie cez volant, tak aspoň cez smartfón

K novému Leonu sa vodič dokáže pripojiť aj prostredníctvom mobilnej aplikácie Seat Connect. Používateľ vozidla tak prostredníctvom mobilného zariadenia môže skontrolovať napríklad dojazd svojho auta ešte predtým, ako do neho nastúpi.

Systém majiteľa taktiež upozorní pri pokuse o krádež vozidla. Smartfón pomôže nájsť vozidlo na parkovisku alebo overiť, či je zamknuté. Prostredníctvom aplikácie je možné do navigácie auta poslať požadovanú trasu.

Záver

Seat Leon SportsTourer je najemotívnejšie vyzerajúcim kombi nižšej strednej triedy koncernu Volkswagen. Novinka svojho predchodcu prekonáva v oblasti veľkosti batožinového priestoru a to sa v prípade kombi verzií počíta.

Základná cena modelu je 16 890 eur. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Seat Leon ST Základná cena modelu je 16 890 eur.

Základná cena modelu je 16 890 eur. Za túto cenu dostanete len 90-koňový benzínový litrový trojvalec a skromne vybavený interiér. V batožinovom priestore napríklad nenájdete ani otvor pre dlhé predmety, teda napríklad lyže.

1,5-litrový štvorvalec TSI s výkonom 130 koní stojí minimálne 19 950 eur. Mild-hybrid s rovnakým motorom a s automatom má cenovku 24 410 eur. Najdrahší je dvojlitrový naftový štvorvalec TDI s výkonom 150 koní a 7-stupňovou automatickou prevodovkou, ktorý stojí 28 170 eur.

Rozmery, objemy, hmotnosti  
Dĺžka (mm) 4 642
Šírka (mm) 1 799
Výška (mm) 1 448
Rázvor (mm) 2 686
Objem batožinového priestoru (l) 620/1 600
Objem palivovej nádrže (l) 50
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 277
Technické údaje  
Typ motora zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 498
Počet valcov 4
Výkon (kW/k pri ot./min) 96 (130) pri 5 000 – 6 000
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 200 pri 1 400 – 4 000
Prevodovka manuálna 6-stupňová
Poháňaná náprava predná
Max. rýchlosť (km/h) 213
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 9,7
Spotreba (kombinovaná-WLTP) (l/100km) 5,3 – 6,0
Spotreba (test) (l/100km) 6,2
Ceny (vrátane DPH) a záruka  
Základná cena Seatu Leon ST 16 890 eur
Základná cena testovanej verzie 21 050 eur
Záruka 5 rokov/100 000 km
Seat Leon ST
Seat Leon ST
+21Seat Leon ST

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #test #kombi #Seat #Seat Leon #Leon ST #Seat Leon ST #1.5 TSI
Články podľa značiek