Štvrtá generácia Seatu Leon bola predstavená len v januári tohto roka. To však španielskej značke nebránilo v tom, aby prvé kusy svojim zákazníkom, resp. predajcom doručila už v apríli počas zúriacej pandémie.
Pojmom SportsTourer Seat označuje kombi. Trojdverová verzia na trhu opätovne absentuje. Automobil stojí na modulárnej platforme MQB, ktorá napríklad tvorí základ pre ôsmu generáciu VW Golf alebo najnovšie Audi A3.
Španielska automobilka tvrdí, že do vývoja a výroby novej generácie modelu investovala 1,1 miliardy eur. Vozidlo schádza z výrobných liniek španielskej fabriky pri meste Martorell.
Výsledky nárazových testov EuroNCAP zatiaľ dostupné nie sú. Koncernový súrodenec sa už proti pevným prekážkam rozbiehal, pričom si vyslúžil zisk plného počtu piatich hviezdičiek. Je teda možné očakávať, že Leon na tom bude podobne.
Zamerané na praktickosť
Seat sa síce mohol vydať módnou vlnou karosérií typu shooting brake, no neurobil to. Vďaka tomu sme mali možnosť testovať tvarovo štandardné kombi, ktoré nerobí kompromisy v oblasti praktickosti a priestranosti pre posádku na zadných sedadlách.
V porovnaní s minulou generáciou novinke narástol rázvor o 50 milimetrov, pričom dosahuje takmer 2,69 metra. Na dĺžku kombi meria 4,37 metra. Vďaka tomu sa zväčšili vnútorné priestory. To je zvlášť podstatné pri verzii kombi. Kupujú si ju najmä motoristi, ktorým štandardný hatchback jednoducho nestačí.
Nový Leon kombi do batožinového priestoru pojme 620 litrov nákladu. Minulá generácia v tejto disciplíne dosahovala len objem 587 litrov. Po sklopení zadných sedadiel sa v interiéri vytvára rovná podlaha. Sklápanie sedadiel je rýchle a jednoduché. Prebieha prostredníctvom dvoch ovládačov v batožinovom priestore.
Po sklopení zadných sedadiel sa v interiéri vytvorí priestor s objemom 1 600 litrov. Novinka aj v tomto prekonáva staršiu verziu. Sedadlá sú delené v pomere 1/3 – 2/3. Otvor pre dlhé predmety je však bez príplatku až od verzie Excellence. Vo výbave Style sa za neho pripláca, v základnej výbave nie je dostupný vôbec. Slušný priestor pre život majú aj osoby sediace na zadných sedadlách. V oblasti priestoru pre nohy a nad hlavou sa nie je na čo sťažovať.
Predná časť interiéru je totožná s vnútrom hatchbacku. Palubnej doske a ovládaniu systémov auta vládne dotykový infotainment, ktorý nepovažujeme za najlepší. Viac sa o ňom dočítate v teste hatchbacku.
Väčšie ticho v interiéri
Napriek tomu, že Seat je v rámci koncernu Volkswagen považovaný za značku, ktorá má najemotívnejší dizajn, naladenie podvozku nového Leonu nie je športové. Testovaná verzia navyše nie je vybavená systémom adaptívneho tlmenia. Vodič tak nemôže meniť charakteristiku tlmičov.
Spoza volantu máte pocit, že podvozok je tuhý, čo je typické pre vozidlá tohto koncernu. Akoby bol automobil vyrobený z jedného kusu. Zvládanie tlmenia nerovností je na dobrej úrovni aj napriek tomu, že Leon rozhodne nemôžeme zaradiť k “mäkkým” autám.
Seat však výrazne popracoval na odhlučnení podvozku, ktoré sa v medzigeneračnom porovnaní výrazne zlepšilo. Podvozok je lepšie odhlučnený ako v novej Škode Octavia.
Na druhej strane riadenie patrí k priemeru. Volant s vodičom komunikuje o situácii pod prednými kolesami len v obmedzenej miere. Seat by si so svojím pomerne dynamickým dizajnom zaslúžil komunikatívnejšie riadenie, aby vodič dokázal lepšie odhadnúť, čo sa s autom práve deje.
Vozidlo ťaží so svojej nízkej hmotnosti a nízko položeného ťažiska. Vďaka tomu sú jeho jazdné vlastnosti lepšie ako tie, ktoré majú jeho SUV súrodenci.
Keď už nie cez volant, tak aspoň cez smartfón
K novému Leonu sa vodič dokáže pripojiť aj prostredníctvom mobilnej aplikácie Seat Connect. Používateľ vozidla tak prostredníctvom mobilného zariadenia môže skontrolovať napríklad dojazd svojho auta ešte predtým, ako do neho nastúpi.
Systém majiteľa taktiež upozorní pri pokuse o krádež vozidla. Smartfón pomôže nájsť vozidlo na parkovisku alebo overiť, či je zamknuté. Prostredníctvom aplikácie je možné do navigácie auta poslať požadovanú trasu.
Záver
Seat Leon SportsTourer je najemotívnejšie vyzerajúcim kombi nižšej strednej triedy koncernu Volkswagen. Novinka svojho predchodcu prekonáva v oblasti veľkosti batožinového priestoru a to sa v prípade kombi verzií počíta.
Základná cena modelu je 16 890 eur. Za túto cenu dostanete len 90-koňový benzínový litrový trojvalec a skromne vybavený interiér. V batožinovom priestore napríklad nenájdete ani otvor pre dlhé predmety, teda napríklad lyže.
1,5-litrový štvorvalec TSI s výkonom 130 koní stojí minimálne 19 950 eur. Mild-hybrid s rovnakým motorom a s automatom má cenovku 24 410 eur. Najdrahší je dvojlitrový naftový štvorvalec TDI s výkonom 150 koní a 7-stupňovou automatickou prevodovkou, ktorý stojí 28 170 eur.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 642 |
Šírka (mm) | 1 799 |
Výška (mm) | 1 448 |
Rázvor (mm) | 2 686 |
Objem batožinového priestoru (l) | 620/1 600 |
Objem palivovej nádrže (l) | 50 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 277 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 498 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 96 (130) pri 5 000 – 6 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 200 pri 1 400 – 4 000 |
Prevodovka | manuálna 6-stupňová |
Poháňaná náprava | predná |
Max. rýchlosť (km/h) | 213 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,7 |
Spotreba (kombinovaná-WLTP) (l/100km) | 5,3 – 6,0 |
Spotreba (test) (l/100km) | 6,2 |
Ceny (vrátane DPH) a záruka | |
---|---|
Základná cena Seatu Leon ST | 16 890 eur |
Základná cena testovanej verzie | 21 050 eur |
Záruka | 5 rokov/100 000 km |