Test: Peugeot e-208 - elektrické Auto roku

Peugeot e-208 výborne jazdí, svedčia mu však hlavne kvalitné cesty a pri jazde vyššími rýchlosťami treba rátať aj s pomerne vysokou spotrebou. V tom však medzi elektromobilmi rozhodne nie je výnimkou.

, 20.12.2020 07:00
5
V elektrickej verzii je v mriežke chladiča... Foto: Martin Domček, Pravda
Peugeot e-208 (2020) V elektrickej verzii je v mriežke chladiča použitá rovnaká farba, akú má karoséria.

Peugeot 208 patrí v kategórii malých áut k tohtoročným bestsellerom. A nielen u nás, ale aj v celej Európe. Do dnešného dňa totiž – či už v elektrickej alebo klasickej verzii – získal temer dve desiatky rozličných ocenení.

Tým najvýznamnejším je určite titul Európskeho auta roku, ktorý Peugeot 208 v aktuálnom roku získal s veľkým prehľadom a veľkým náskokom pred konkurenciou. Na Slovensku v rovnakej ankete skončil na treťom mieste.

Zatiaľ posledným ocenením, ktoré získala elektrifikovaná verzia tohto modelu je portugalský titul „Elektrické auto roku“, udelený prestížnym magazínom Exame Informática. Pokiaľ ide o predaj na Slovensku, tak Peugeot 208 je s takmer 1 200 predanými kusmi po prvých desiatich mesiacoch tesne za bránami najlepšej desiatky.

Peugeot e-208 má prakticky identický interiér... Foto: Martin Domček, Pravda
Peugeot e-208 (2020) Peugeot e-208 má prakticky identický interiér ako klasická 208-ka, nechýba ani ergonomické riešenie i-Cockpit.

Samozrejme, elektrická verzia, ktorú sme testovali, má na celkovom predaji len marginálny podiel. O elektrické autá zatiaľ veľký záujem nie je, aj keď tento rok bude z pohľadu predaja elektromobilov na Slovensku určite rekordný. Premietnu sa do neho totiž dotácie, získané na elektrické autá koncom roku 2019.

Tento rok sa žiadne dotácie nekonali, no v budúcom by sa podľa opatrných prísľubov mohli opäť objaviť, aj keď pravdepodobne nie až v takej veľkej výške na jedno auto, ako tomu bolo v roku 2019. Ale späť k testovanému Peugeotu e-208.

Jedna nula navyše

Aj keď je rozhodne zaujímavým autom, testovali sme nedávno iný model s levom na kapote, ktorý by sme možno pred autom, o ktorom práve čítate dokonca uprednostnili. Ide o naozaj dizajnovo vydarený elektrický crossover Peugeot e-2008.

Kufor v elektrickej verzii má rovnaký objem,... Foto: Martin Domček, Pravda
Peugeot e-208 (2020) Kufor v elektrickej verzii má rovnaký objem, ako vo verziách so spaľovacím motorom a je pomerne hlboký.

Obe autá zdieľajú prakticky identickú techniku a majú podobnú výbavu, aj keď má 2008-ka, vzhľadom na svoje rozmery a vyššiu hmotnosť, o niečo kratší dojazd a nejakú tu desatinku sekundy tiež stráca v šprinte na stovku. Na druhú stranu, keď sa pozriete na obe autá optikou dizajnu, rozmerov, výbavy a predovšetkým ceny, crossover rozhodne nie je na zahodenie. Viac o ňom si môžete prečítať v našom redakčnom teste s názvom Elektrický Peugeot e-2008 zaujme vzhľadom aj cenou .

Keďže sme napísali, že obe autá zdieľajú tú istú techniku, konkretizujeme to. Elektromotor má maximálny výkon 100 kW, dostupný až po hranicu 10 000 otáčok. Samotný motor by zvládol tých otáčok aj podstatne viac, ale iným komponentom auta by to príliš neprospelo.

Vysoká hmotnosť, avšak dobrá dynamika

Aj napriek vyššej váhe, priemerná prevádzková hmotnosť tohto relatívne malého auta je takmer 1 560 kg, teda približne toľko ako napríklad dieslová Škoda Superb, má veľmi slušnú dynamiku. Samozrejme, umocnenú tým, že elektromotor prakticky okamžite po štarte dosahuje maximálny krútiaci moment.

Váhe sa netreba čudovať, veď len samotná batéria má 350 kg. Podarilo sa ju však zastavať prevažne do podvozku tak, že nijako neuberá na veľkosti kufru. V ňom máte k dispozícii 311 litrov – presne toľko, ako v ktorejkoľvek inej verzii tohto modelu so spaľovacím motorom pod kapotou.

Na tomto detaile dobre vidieť, že na maske... Foto: Martin Domček, Pravda
Peugeot e-208 (2020) Na tomto detaile dobre vidieť, že na maske chladiča je v elektrickej verzii využitá rovnaká farba, akú ma karoséria.

Popri dynamike, ktorú si užijete najmä v nižších „mestských“ rýchlostiach, treba pochváliť aj podvozok, respektíve odfiltrovanie nerovností, keď sa do kabíny neprenášajú žiadne rázy a ani divné zvuky. Podvozok je naladený relatívne tvrdšie, autá má krátky rázvor a príjemne tuhú karosériu, čo značí, že má – a najmä v športovom režime – dobrú stabilitu v zákrutách.

Svedčia mu dobré cesty

Platí to však len na kvalitnom povrchu. Ak sú na ňom väčšie nerovnosti, môže sa ľahko stať, že auto na nich nadskočí a strácate trakciu, čo v zákrutách môže byť problém. Okrem športového je ešte k dispozícii štandardný režim a Eco na predĺženie dojazdu, zredukujte v ňom však tepelný komfort. V dvoch úrovniach možno regulovať aj intenzitu rekuperácie.

Pokiaľ ide o dojazd, tak 300 kilometrov s ním pri úspornejšej jazde ako-tak spravíte. S priemerom sa pri nej viete dostať aj na 15 kWh na sto kilometrov. Ak sa však vyberiete na diaľnicu a skúsite si jazdu na hranici diaľničného limitu, spotreba poľahky atakuje 20 kWh a z tristo kilometrového dojazdu sa razom stane maximálne niečo nad 200 kilometrov – s tým treba jednoducho rátať.

Rovnako treba rátať aj s faktom, že na diaľnici už bude auto „od podvozku“ relatívne dosť počuť. A taktiež vám v tomto zimnom období začne do dojazdu „hovoriť“ aj kúrenie. Pozitívne je, že na 100 kW nabíjačke auto na 80 percent nabijete za niečo vyše polhodinku. Spotreba samozrejme výrazne závisí od štýlu jazdy a profilu trasy.

Nechýba ani typický svetelný podpis. Foto: Martin Domček, Pravda
Peugeot e-208 (2020) Nechýba ani typický svetelný podpis.

Auto so navyše vaše posledné jazdy pamätá. Keď sa s ním napríklad vyberiete po sebe na tri štyri len párkilometrové trasy a vždy si ho budete chcieť vyhriať, tak pri ďalšej vám aj pri doplna nabitej batérii bude „svietiť“ výrazne nižší, než deklarovaný dojazd. To preto, lebo auto sa ho priebežne „snaží odhadnúť“ z vašich predošlých jázd.

Prémiový vzhľad, prémiová výbava a aj cena

Interiér je – až na drobnosti, zhodný s klasickou 208-kou, tým pádom notoricky známy. Nechýba v ňom komplexný ergonomický systém i-Cockpit s vyvýšeným digitálnym prístrojovým štítom a ergonomickými sedadlami, bonusom je naozaj silná bezpečnostná výbava. Elektrický Peugeot 208 vyzerá prémiovo, má takmer prémiovú výbavu a tým pádom aj relatívne sebavedomo nastavenú cenu. Tá sa – podľa výbavy – pohybuje od 30 790 eur až po takmer 35 tisíc eur za verziu GT Pack, ide o neakciové ceny bez príplatkov.

Na druhú stranu – super je, že Peugeot pre elektromobil e-208 nevyhradil len najvyššie výbavy, objednať si ho môžete úplne vo všetkých, okrem najzákladnejšej. Za to si automobilka zaslúži veľké plus.

Rozmery, objemy, hmotnosti Peugeot e-208
Dĺžka (mm) 4 055
Šírka (mm) 1 765 (sklop. zrkadlá)
Výška (mm) 1 430 – 1 435
Rázvor (mm) 2 540
Objem batožinového priestoru (l) 311
Prevádzková hmotnosť – priemerná (kg) 1 558
Technické údaje Peugeot e-208
Typ motora elektrický
Max. výkon (kW/k) 100/136
Prevodovka AT, 1 stupeň
Max. krútiaci moment (Nm) 300
Kapacita batérie (kWh) 50,0
Max. rýchlosť (km/h) 150
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 8,1
Dojazd (WLTP) (km) 340
Priemerná spotreba (kWh) (km) 16,9
Ceny
Základná (akciová) cena e-208 29 390 eur
Akciová cena testovanej verzie od 33 590 eur
Peugeot e-208 (2020)
Peugeot e-208 (2020)
+22Peugeot e-208 (2020)

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
5 debata chyba
Viac na túto tému: #test auta #Peugeot e-208 #Peugeot 208 #Európske auto roka #elektromobil #Auto roka
Články podľa značiek