Test: Elektrický Peugeot e-2008 zaujme vzhľadom aj cenou

, 11.10.2020 07:00

Peugeot to s elektrifikáciou svojho modelového portfólia myslí vážne a ku cti mu slúži, že z elektrických verzií svojich áut nerobí exkluzívnu záležitosť, elektromotor môžete pri ňom mať už v základnej výbave.

Farebne odlíšená presklená strecha je dostupná...
Farebne odlíšená presklená strecha je dostupná od verzie GT Line. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc, Lubos Pilc

V poslednom období nám do redakcie prichádza naozaj veľa plug-in hybridov a elektromobilov. Navyše pomerne zaujímavých. K takým patril napríklad dieslový plug-in hybrid Mercedes GLE s elektrickým dojazdom takmer 100 kilometrov, Honda e, asi aktuálne najkrajší elektromobil na trhu, ktorý už v základnej výbave nahradil spätné zrkadlá kamerami a teraz aj úplne nový Peugeot e-2008.

A čím vyčnieva z davu ten? Napríklad atraktívnym dizajnom, no zaujímavý je aj pohľad do cenníku. Peugeot to s elektrifikáciou svojho modelového portfólia myslí vážne a ku cti mu slúži, že z elektrických verzií svojich áut nerobí exkluzívnu záležitosť, dostupnú len v najvyššej výbave.

Elektromotor už v základe

Elektrická verzia 2008-ky prechádza cenníkom vo všetkých výbavových stupňoch – od základu až po luxusnú verziu GT. Zaujímavý je najmä pohľad na základnú výbavu. Toto pomerne exkluzívne vyzerajúce a priestranné auto, ktoré by sme zaradili niekam na rozhranie medzi crossovermi a SUV kúpite už za niečo vyše 31-tisíc eur a aj v najvyššej výbave GT Line stojí len o päťtisíc eur viac, než základ, označovaný ako výbava Active. Len pre zaujímavosť – podstatne menšia Honda e, ktorá má navyše výrazne menší dojazd stojí oproti tejto verzii približne o 10-tisíc eur viac.

V interiéri nechýba ani ikonický i-Cockpit.
V interiéri nechýba ani ikonický i-Cockpit. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc, Lubos Pilc

Zostaňme ešte chvíľu pri cene, päťtisíc eur je rozdiel medzi Peugeotom e-2008 v základnej výbave Active a exkluzívnou verziou GT Line. Ak tento rozdiel premietneme do výbavy, tak za päťtisíc dostávate napríklad predné full LED svetlá, parkovacie senzory vpredu a vzadu, kde ich dopĺňa kamera, 3D prístrojový panel, ambientné osvetlenie interiéru, bezkľúčové ovládanie, vyhrievané športové predné sedadlá, 3D navigáciu, veľký 10-palcový displej infotainmentu, špeciálne 18-palcové kolesá, silnejšiu bezpečnostnú výbavu a množstvo rôznych dizajnových vylepšení. Z nášho pohľadu investícia do najvyššej výbavy v prípade tohto auta nie je zbytočným „vyhadzovaním peňazí“.

Pozrime sa teraz na to dôležitejšie – čo má pod kapotou. Tam sa nachádza elektromotor s výkonom 100 kW, respektíve 136 koní, dostupným od 3 673 až do 10-tisíc otáčok. Maximálny krútiaci moment má elektrická 2008-ka 260 Nm a dostupný je už od 300 otáčok za minútu. V tom je silná stránka všetkých elektromobilov – majú výbornú dynamiku prakticky hneď od štartu, výnimkou nie je ani ten testovaný.

Dojazd a spotreba

Dojazd podľa nového prísnejšieho meracieho cyklu WLTP je udávaný na úrovni 310 kilometrov, auto zaň vďačí aj 50 kWh batérii. Cez 50 kW rýchlonabíjačku batériu z nuly na 80 percent nabijete za necelú hodinku. A potom môžete vyskúšať aj ten udávaný dojazd. Samozrejme, ten veľmi závisí od vášho jazdného štýlu, profilu trasy a obsadenia auta.

Napríklad sme sa s batériou nabitou na 90 percent a deklarovaným dojazdom vyše 280 kilometrov vydali v eko-režime, v ktorom je obmedzená napríklad dynamika, respektíve maximálny výkon a aj klimatizácia, na trasu Trenčín – Čadca – Trenčín. Na nabíjačku v Trenčíne sme sa vrátili s dojazdom tesne pod 20 kilometrov, trasa mala necelých 200.

Na dva rady ovládačov horizontálne umiestnených...
Na dva rady ovládačov horizontálne umiestnených za sebou si chvíľu treba zvykať.... Autor: Pravda, Ľuboš Pilc, Lubos Pilc

Spotreba bola teda o niečo vyššia, avšak išli sme v aute dvaja, profil trasy bol mierne zvlnený a keďže sme išli v noci, svietili sme udržiavali predvolenú teplotu a počúvali rádio. Pravdou je, že po diaľnici sme išli konštantne rýchlosťou medzi 100 až 110 km/h, čo sa tiež pozitívne podpísalo na spotrebe. V meste, kde sme častejšie využívali aj rekuperáciu, sme sa s dojazdom dostali na hranicu 290 kilometrov. Zostali sme zväčša mierne pod udávanými hodnotami, napriek tomu hodnotíme dojazd toho elektrického auta ako veľmi slušný.

V závislosti od toho, kde a ako sme jazdili, sa priemerná spotreba auta pohybovala približne od 14 do 20 kWh na sto kilometrov. Ekonomika jazdy závisí aj od ceny vášho nabíjacieho paušálu. Ak napríklad nemáte žiadny (vhodné riešenie iba pri naozaj veľmi zriedkavom využívaní elektromobilu) a chcete platiť výlučne len za spotrebovanú elektrinu, tak kilowatthodina vás môže na 50 kW nabíjačke vyjsť kľudne aj 50 centov. Pri spotrebe 18 kWh vás takto bude stáť sto kilometrov 9 eur. Pravdou je, že s mnohými naftovými autami ich prejdete lacnejšie.

Ani na e-2008 nechýba typický svetelný podpis...
Ani na e-2008 nechýba typický svetelný podpis Peugeotu. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc, Lubos Pilc

Na výber máte popri už zmienenom eko-režime ešte režim Normal pre bežné jazdenie a Sport pre maximálne využitie jeho dynamického potenciálu. V ňom na stovku zrýchlite už za 8,5 sekundy. Rátajte však s tým, že maximálka tohto elektromobilu je obmedzená na 150 km/h. Dva režimy máte na výber aj pri brzdení – buď štandardný, alebo podporujúci vyššiu mieru rekuperácie.

Jazda v elektrickom Peugeote 2008 je vyslovene komfortná, určite by sme ho v tomto smere zaradili medzi najvydarenejšie elektromobily na trhu. Batérie sú v podvozku a nad zadnou nápravou, čo zvyšuje stabilitu auta. Pritom nijako neobmedzujú veľkosť kufra, ktorý ponúka relatívne slušných 405 litrov. Pneumatiky s nižším valivým odporom stabilitu zas pre zmenu trochu znižujú. Ale na druhej strane – prispievajú k lepšej spotrebe. Každé pre má jednoducho aj svoje proti.

Línia auta je dynamická, avšak bez zbytočne...
Línia auta je dynamická, avšak bez zbytočne zdôrazňovanej agresivity. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc, Lubos Pilc

Interiér vyzerá nielen exkluzívne, ale je aj prehľadný, veľmi dobre vyzerá priestorové zobrazenie na 3D kokpite, keď dôležité údaje viditeľne vystupujú do popredia. Na ovládanie infotainmentu si chvíľu treba zvykať, rovnako ako na dva rady tlačidiel pod stredovým displejom. Všetko však má svoju logiku, je to len otázka pár hodín strávených za volantom. Z nášho pohľadu patrí nový Peugeot e-20078 k naozaj vydareným elektromobilom.

Vonkajším dizajnom osloví na prvý pohľad, zaujímavá je napríklad predná maska, čiastočne preberajúca farbu karosérie. Kabína je priestranná a interiér je vytvorený s veľkým dôrazom na vnímanú kvalitu, reakcie infotainmentu by mohli však byť o niečo rýchlejšie. Bonusom je dobre nastavená cena – samozrejme vzhľadom na jeho elektrickú konkurenciu. V rámci svojho segmentu patrí k tým dostupnejším modelom, nehovoriac už o možných dotáciách.

Rozmery, objemy, hmotnosti Peugeot e-2008
Dĺžka (mm) 4 300
Šírka (mm) 1 815 (sklop. zrkadlá)
Výška (mm) 1 530 – 1 550
Rázvor (mm) 2 6058
Objem batožinového priestoru (l) 405
Prevádzková hmotnosť – priemerná (kg) 1 662
Technické údaje Peugeot e-2008
Typ motora elektrický
Výkon (kW/k) 100/136
Max. krútiaci moment (Nm) 260
Kapacita batérie (kWh) 50,0
Poháňaná náprava zadná
Max. rýchlosť (km/h) 150
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 9,0
Dojazd (WLTP) (km) 310
Priemerná spotreba (kWh) (km) 18,3
Ceny
Základná cena e-2008 31 390 eur
Cena testovanej verzie od 36 390 eur
Peugeot 
		e-2008
		(2020)
Peugeot 
		e-2008
		(2020)
+33Peugeot  e-2008
		(2020)

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Peugeot e-2008 #Peugeot #elektromobil
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek