Test: VW Golf Variant - klasika v modernom prevedení

Nový Golf Variant jazdí vynikajúco a oproti hatchbacku ponúka nielen podstatne väčší kufor, ale dokonca aj väčší rázvor.

21.02.2021 07:00
debata (8)
VW Golf Variant je cenovo úplne porovnateľný s... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
VW Golf Variant 1,5 eTSI (2021) VW Golf Variant je cenovo úplne porovnateľný s Octaviou Combi. V niektorých prípadoch je dokonca lacnejší.

Ak možno o nejakom aute napísať, že je európskym bestsellerom, tak je to rozhodne Volkswagen Golf. Ten sa nielen stal najpredávanejším európskym autom minulého roku, ale drží rekord, ktorý sa už sotva niekedy podarí prekonať nejakému inému autu. Len pre zaujímavosť – najpredávanejším európskym autom je prakticky od roku 1983. Za tých takmer štyridsať rokov sa len päťkrát stalo, že ho z trónu zosadil iný model.

Viac zmien je v interiéri

V roku 1997 ho v predajoch prekonal FIAT Punto, v roku 2003 Peugeot 206, v rokoch 2005 a 2006 dominoval európskemu trhu Opel Astra a v roku 2007 Peugeot 207. Odvtedy už nenašiel žiadneho premožiteľa, európskym top-autom je nepretržite už 13 rokov po sebe.

Prakticky 40 rokov „na špici“ značí, že auto sa podarilo generáciu po generácii vyladiť tak, aby vyhovovalo čo najväčšiemu počtu ľudí. Niekto by možno mohol povedať, že sa stalo tak univerzálnym, že ho to čiastočne pripravilo o originalitu a stalo sa dizajnovo-sterilným.

Nezdieľame tento názor, aj keď musíme pripustiť, že minimálne pokiaľ ide o exteriér, jeho dizajnéri pristupujú k zmenám veľmi obozretne a každý nový model je z tohto uhlu pohľadu skôr evolúciou, než revolúciou. Nový Variant je však podľa nás pekný a pôsobí dynamicky. Posúďte podľa fotiek sami…

VW Golf Variant 1,5 eTSI (2021)
5. miesto po 9. mesiacoch: VW Golf (na foto...
+15VW Golf Variant 1,5 eTSI (2021)

Teraz tu však máme jeho novú, v poradí už ôsmu, generáciu, ktorá práve prichádza na náš trh aj v podobe kombi, ktoré vo Volkswagene označujú prívlastkom „Variant“. A tá je určite revolučná – minimálne pokiaľ ide o interiér a technológie. Táto generácia prichádzala na trh v čase, keď sa vo Volkswagene – rovnako ako aj v iných automobilkách – museli pripraviť na zásadnú zmenu.

Nové autá začínajú byť čoraz autonómnejšie, pripájajú sa rôznymi spôsobmi na internet, ktorý využívajú nielen pre zábavu pasažierov, ale zároveň posielajú o sebe mnoho dát výrobcovi, lokalizujú sa v priebehu nehody, dokážu zavolať pomoc aj keď to šofér nezvláda a možno ich ovládať, alebo aspoň kontrolovať aj cez mobilné aplikácie.

Nová architektúra

A nové formy konektivity a s nimi súvisiace nové funkcie si vyžiadali kompletnú dizajnovú zmenu interiéru a úplne nový infotainment, navrhnutý tak, aby dokázal naplno využiť možnosti internetu.

Ten pre Golf – a ďalšie modely VW, prichádzajúce na trh – je vyvinutý od základu a je tak rozsiahly, že obsahuje takmer milión riadkov kódu. Tento infotainment má ešte stále svoje muchy, najmä pokiaľ ide o konektivitu a zdieľanie dát. Ak vás zaujímajú, viac sme o nich písali nedávno v teste nového Volkswagenu Caddy, ktorý ho má tiež.

Napriek tomu je z nášho pohľadu veľmi dobre vymyslený, ergonomický a prehľadný a hlavne s jednoduchým prístupom k základným funkciám. Navyše si ho do určitej miery viete prispôsobiť vlastným preferenciám a upraviť jeho základnú architektúru. Oceňujeme aj špeciálny združený modul pre ovládanie svetiel, ktorý je umiestnený naľavo od volantu.

VW Golf Variant 1,5 eTSI (2021)
VW Golf Variant 1,5 eTSI (2021)
+14VW Golf Variant 1,5 eTSI (2021)

Jednou z mála nedomyslených vecí je nepodsvietený panel pod displejom infotainmentu, kde ovládate (prostredníctvom slajderu) napríklad aj hlasitosť audia. Ovládanie je prakticky úplne dotykové, určite si naň bude treba nejaký čas zvykať, ale opakujeme – z hľadiska architektúry menu je to jeden z najlepších a najprehľadnejších dotykových systémov, aké sme v poslednom čase testovali.

Naozaj úsporný

Auto je vnútri priestranné, oproti predchodcovi nepatrne narástlo na dĺžku a oproti hatchbacku má aj mierne natiahnutý rázvor. Pokiaľ ide o spracovanie interiéru, tak tu sa nedá pri hodnotení použiť nič iné, než klišé „osvedčená nemecká kvalita“.

Spracovanie, ergonómia a aj vnímaná kvalita sú skutočne na veľmi vysokej úrovni. Rovnako hodnotíme aj vnútorný priestor, ktorý je nadštandardný, dostatok miesta je aj pre cestujúcich vzadu – a to aj v oblasti kolien. Kufor je veľkorysý, jeho objem je 613 litrov.

Z väčšieho rázvoru oproti hatchbacku benefitujú... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
VW Golf Variant 1,5 eTSI (2021) Z väčšieho rázvoru oproti hatchbacku benefitujú najmä cestujúci vzadu.

Pod kapotou sme mali 1,5-litrový benzínový motor s výkonom 96 kW (130 koní, doplnený 7-stupňovým dvojspojkovým DSG automatom. ). Na výber je aj silnejší agregát s rovnakým objemom a s výkonom 110 kW, respektíve 150 koní.

Silnou stránkou „nášho“ testovaného slabšieho agregátu je výborná spotreba. Pravdou je, že tentokrát pri necelej tisícke odjazdených kilometrov s miernou prevahou okresiek nad diaľnicami a mestom sa nám priemer ustálil približne na 5,5 litra, navyše v úplne novom nezabehnutom aute, v chladnom počasí a na zimných pneumatikách.

Aj pri kratšej cca 50 kilometrovej jazde po meste sme napokon s priemerom zostali len tesne nad šesťlitrovou hranicou. Čisto na prázdnych okreskách sme sa s priemerom dostali ledva na 5 litrov. Tento agregát je úspornejší, ako väčšina litrových, respektíve 1,2-litrových motorov, s ktorými sme jazdili. Samozrejme, na nízkej spotrebe sa podieľala aj technológia vypínania dvoch valcov pri rovnomernej jazde s potrebou nižšieho výkonu, Golf vie efektívne plachtiť, takže sa niet čo diviť.

Variant, teda kombi, je rodinné auto a platí to aj pre testovaný agregát. Ak chcete výraznejšiu dynamiku, musíte ho dostať do vyšších otáčok, podradiť, respektíve stúpať na plyn o niečo viac. To, prečo patrí Golf už dlho k top modelom, je nielen už spomínaná „nemecká kvalita“, ale aj výborné jazdné vlastnosti.

V tomto smere autu naozaj niet čo vyčítať. Má vynikajúci podvozok, skvelú smerovú stabilitu, optimálne nastavený posilňovač a pritom je dostatočne komfortný a výborne filtruje nerovnosti. Toto sú presne veci, ktoré robia Golf výnimočným, na ceste má z hľadiska jazdných vlastností vo svojej triede len minimum konkurentov.

Lacnejší než Octavia?

Výbavy sú nastavené v pomere k cene tiež dobre. Ak sa chvíľu pohráte s cenami a príplatkami, tak zistíte, že Golf Variant s Octaviou Combi sú si nielen cenovo veľmi blízke, ale dokonca, že Golf vychádza v niektorých prípadoch ako cenovo výhodnejšia kúpa. Povedzme to tak, ako to je, je lacnejší. Cenové rozdiely medzi oboma modelmi sú zväčša minimálne, treba sa viac pohrať so zložením výbav a príplatkami, aby ste si urobili názor.

Vnímaná kvalita je na vysokej úrovni a páčila... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
VW Golf Variant 1,5 eTSI (2021) Vnímaná kvalita je na vysokej úrovni a páčila sa nám aj ergonómia a rozvrhnutie dotykového ovládania. Až na ten neosvetlený panel pod displejom infotainmentu.

Ak sa pozrieme na základnú verziu, ktorá je pri oboch modeloch 1,0 TSI 81 kW so 6-stupňovým manuálom, tak v čase písania tohto testu ste si mohli kúpiť Golf Variant s uvedeným agregátom za 17 990 eur (akciová cena), Škodu Octavia Combi za 18 050 eur. Náš testovaný Variant vo výbave Life aj s DSG prevodovkou začínal na cene 24 340 eur.

V cene tejto výbavy však už je napríklad adaptívny tempomat, automatická klimatizácia, digitálny prístrojový štít s 10,25-palcovou uhlopriečku, bezkľúčové štartovanie, LED svetlá vpredu aj vzadu, rozšírená konektivita a online služby parkovacie senzory vpredu aj vzadu, silná bezpečnostná výbava a aj taká drobnosť, ako viacfarebné ambientné podsvietenie interiéru.

Golf Variant má v testovanej výbave Life LED... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
VW Golf Variant 1,5 eTSI (2021) Golf Variant má v testovanej výbave Life LED svetlá vzadu a aj vpredu.

Z nášho pohľadu je Golf Variant naozaj praktické auto s priestranným interiérom, veľkým kufrom a bezkonkurenčnými jazdnými vlastnosťami. Samozrejme, radikálny prechod na dotykové ovládanie môže niekoho iritovať a konzervatívnejšie naladeným vodičom môže zo začiatku „liezť na nervy“. Ale opakujeme, systém má výbornú architektúru, treba ho však ešte softvérovo doladiť a vychytať pár múch.

Rozmery, objemy, hmotnosti Volkswagen Variant Life 1,5 eTSI ACT DS7
Dĺžka (mm) 4 636
Šírka (mm) 1 789 (bez zrkadiel)
Výška (mm) 1 498
Rázvor (mm) 2 669
Objem batožinového priestoru(l) 611 – 1642 (so sklop. sedadlami)
Objem palivovej nádrže (l) 45
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 404
Technické údaje Volkswagen Variant Life 1,5 eTSI ACT DS7
Typ motora zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 498
Počet valcov 4
Výkon (kW/k) 96/130
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 200 pri 1 400 – 4 000
Prevodovka automatická DSG. 7 st.
Poháňaná náprava predná
Max. rýchlosť (km/h) 214
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 9,4
Spotreba (kombinovaná, WLTP) (l/100km) 5,5
Spotreba (test) (l/100km) 5,3
Ceny (vrátane DPH)  
Základná cena Volkswagen Variant 18 990 eur (cena platí do konca marca 2021)
Základná cena Volkswagen Variant Life 1,5 eTSI ACT DS7 24 340 eur
Cena testovaného auta 28 450 eur

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #Golf Variant #VW Golf #test auta
Články podľa značiek