Test: Citroën ë-C4 prekvapil komfortom aj spotrebou

Elektrický Citroën C4 jazdí komfortnejšie, než jeho verzie so spaľovacím motorom. Niektoré ich neduhy si však ponechal.

13.06.2021 07:00
debata (9)
Niektoré autá vyzerajú vo verzii kombinujúcej... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Citroën ë-C4 (2021) Niektoré autá vyzerajú vo verzii kombinujúcej SUV a coupé neprirodzene až opulentne, nám sa zdá, že Citroën ë-C4 patrí k výnimkám, ktorým naozaj svedčí.

Nový Citroën C4 sa nám nedostáva do rúk prvýkrát. Približne pred štvrťrokom sme mali možnosť vyskúšať ho v benzínovej aj naftovej verzii. Oba motory mali rovnaký výkon 96 kW/131 koní a oba boli doplnené automatickou 8-stupňovou prevodovkou. Benzínový bol trojvalec 1,2 PureTech 130, naftový mal štyri valce, objem 1,5 litra a označenie BlueHDi 130.

Tretí do partie

Pri oboch sme konštatovali, že C4-ka vyzerá naozaj výborne, zachovala si v kabíne rozumný pomer medzi dotykovým a „nedotykovým“ ovládaním, no v inak veľmi dobre spracovanom interiéri sme však predsa len cítili drobný nekomfort. Ten spočíval v tom, že páčkový ovládač automatickej prevodovky bolo treba podržať o niečo dlhšie, brzdu pri štartovaní bolo nutné stlačiť intenzívnejšie, aby auto zareagovalo, dverami ste museli buchnúť o trošku viac, aby sa zavreli a na reakcie infotainmentu čakať o niečo dlhšie, než vám bolo milé.

Elektrická verzia ë-C4 je z hľadiska interiéru... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Citroën ë-C4 (2021) Elektrická verzia ë-C4 je z hľadiska interiéru prakticky na nerozoznanie od verzií so spaľovacími motormi.

Spomíname to preto, lebo elektrická verzia C4-ky, ktorej test si práve čítate, nás v tomto smere prekvapila. Kým sa však dostaneme k tomu prečo, predstavíme si ju najprv po technickej stránke. (Viac o dizajne, výbave a aj jazdných vlastnostiach C4-ky si môžete prečítať v našom vyššie spomínanom teste, nájdete ho na tomto odkaze.)

Stručne povedané – je to ďalší z elektromobilov, pri ktorom výrobca sľubuje dojazd na úrovni 350 kilometrov. Zaň auto vďačí batérii s celkovou kapacitou 50 kWh (využiteľná je o 5 kWh nižšia). Tá slúži ako zdroj energie pre elektromotor s maximálnym výkonom 100 kW, čo je 136 koní. Najmä pri „mestských“ rýchlostiach je výhodou elektrických áut fakt, že maximálny krútiaci moment je k dispozícii prakticky od nulovej rýchlosti. Nový elektrický Citroën C4 v tomto smere nie je výnimkou, krútiaci moment 260 Nm je k dispozícii od 300 až do 3 673 otáčok. Auto využíva automatickú jednostupňovú prevodovku.

Citroën ë-C4 (2021)
6. miesto: Citroën C4 (na obrázku elektrický ë-C4)
+8Citroën ë-C4 (2021)

Na stovku zrýchli za 9,3 sekundy, maximálku má limitovanú na 150 km/h. Aby ste si obe tieto hodnoty mohli vyskúšať, musíte mať aktivovaný režim Sport. A to, v akom režime máte auto práve zapnuté, v elektrickej C4-ke naozaj nie je problém spoznať, rozdiely medzi úsporným, komfortným a športovým sú markantné.

Dojazd a spotreba

My sme jazdili zväčša v komfortnom režime a s prevahou ciest v meste a okresiek. Tu sme sa snažili jazdiť plynulo a dodržiavať povolené limity. Pri takejto jazde sa mám darilo skresať priemer až na úroveň 16 kWh. Keď sme k tomuto okruhu pridali diaľnicu, po ktorej sme jazdili rýchlosťou okolo 120 km/h a kilometre rovnomerne rozdelili medzi mesto, okresky a diaľnicu, tak sa nám priemer ustálil tesne pod hranicou 19 kWh.

Citroën ë-C4 (2021)
Citroën ë-C4 (2021)
+15Citroën ë-C4 (2021)

Obe hodnoty nás príjemne prekvapili, považujeme ich za veľmi dobré. Pri úspornejšej jazde nie je problém udržať dojazd skutočne nad 300 kilometrami, pri dynamickejšej rátajte s 260 – 280 kilometrami. Trochu nám pri odhadovaní dojazdu chýbalo percentuálne zobrazenie úrovne nabitia batérie.

Pokiaľ ide o nabíjanie, tak z dlhodobého pohľadu (nielen kvôli cene, ale aj kvôli zníženiu postupnej dlhodobej degradácie batérie) je najrozumnejším riešením určite domáci wall-box. V ňom ju nabijete približne za 5 hodín. Hypoteticky, ak dosiahnete maximálny nabíjací výkon 100 kW, tak nabitie z 10 na 80 percent by v rýchlonabíjačke malo trvať 30 minút. Reálne však rátajte s trištvrte hodinkou až hodinkou.

Druhou vecou, ktorá nás príjemne prekvapila, bol jazdný komfort. Auto využíva tlmiče s progresívnymi hydraulickými dorazmi, ktoré v ťažšom elektromobile fungujú efektívnejšie, než v ľahších benzínových a naftových verziách. Takže cestovný komfort je naozaj na vysokej úrovni, C4-ka si vie veľmi dobre poradiť s priečnymi a pozdĺžnymi nerovnosťami.

Citroën ë-C4 sa môže pochváliť aj výraznými... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Citroën ë-C4 (2021) Citroën ë-C4 sa môže pochváliť aj výraznými zadnými svetlami.

Spomenuté drobnosti, ako napríklad, že treba silnejšie buchnúť piatymi dverami alebo bojovať s prepínačom prevodovky, ktorý je nedostatočne citlivý, takže ho treba podržať dlhšie, zostali rovnaké, ako aj vo verziách so spaľovacím motorom.

Záver

Napriek tomu patrí elektrický Citroën C4 z nášho pohľadu k najzaujímavejším voľbám na trhu. Vyzerá výborne, má dostatočný dojazd, veľmi dobrý pomer medzi cenou a hodnotou, je komfortný a v neposlednom rade aj priestranný a praktický s veľmi slušným objemom kufra na úrovni 380 litrov.

Len pre porovnanie, elektrický Peugeot e-2008 s rovnakou batériou a motorom začína na 31 390 eurách (taktiež akciová cena). Keby sme tu hypoteticky mali aktuálny nemecký model s 9-tisícovou dotáciou na elektromobily, tak elektrická C4-ka so slušnou výbavou za 20-tisíc eur už vôbec nepôsobí ako nezmysel.

Rozmery, objemy, hmotnosti Citroën ë-C4
Dĺžka (mm) 4 360
Šírka (mm) 1 800 (bez zrkadiel)
Výška (mm) 1 520
Rázvor náprav (mm) 2 670
Objem kufra (dm3) 380
Pohotovostná hmotnosť (min., kg) 1 655
Technické údaje, spotreba a doajzd Citroën ë-C4
Max. výkon (kW/k) 100/136
Max. krút. moment (Nm) 260
Prevodovka jednostupňová, automatická
Kapacita batérií (využiteľná, kWh) 45
0 – 100 km/h (s) 9,4 (režim Sport)
Maximálna rýchlosť km/h 150 (režim Sport)
Spotreba na 100 km (kWh) 18,3
Spotreba počas testu (l) 18,9
Dojazd (km) 350
Dojazd počas testu (km) cca 300 – 320
Čas nabíjania Citroën ë-C4
DC 100 kW 10% – 80% (min) 30
Wallbox, AC 11 kW 0% – 100% (h) 5 h
Ceny a výbavy Citroën ë-C4
Zákl. cena Citroën ë-C4 (€) 28 990
Cena test. auta (€) 33 400

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobil #Citroën C4 #Citroën ë-C4 #test auta
Články podľa značiek